• Octobersun

IVF våren 2018

Hej på er! Jag hoppar in här också för att dela egna tankar och få läsa om andras resor.

Vi ska påbörja IVF, den korta varianten vid min nästnästa mens. Får min mens på julafton (jag vet, roligaste klappen) och nästa i slutet av januari, det är då jag ska börja ta sprutorna.

Vi hör till Eskilstuna mälar-sjukhuset och kommer bli skickade till Uppsala.

Jag är livrädd och förväntansfull, just nu mest av det förstnämnda.

• Octobersun
    8992 skrev 2017-12-22 21:36:04 följande:
    Jag som inte varit på något möte än, vad innebär långa och korta varianterna? Är det olika mediciner eller bara olika många dagar man tar dom :) och hur avgör dom vilket av dom man ska köra på?
    Jag är inte heller så insatt trots att vi gjort undersökningar, möten osv. Den korta varianten påbörjar man mensdag 2 tror jag, sprutor alltså, dom ska jag ta i cirka 10 dagar, sedan är det dags för äggplock. Därefter är det isättningen.

Den "långa" varianten är med både sprutor och nässpray. Jag vet inte om den är längre eller om den rent av bara är "krångligare" med tanke på nässprayen också.

Jag känner mig så nervös för vad som komma skall då jag upplever att jag inte fått all info om allt, eller undersökning heller för den delen.
  • Octobersun
    zuces skrev 2017-12-27 11:22:19 följande:

Den korta varianten sprutar man med i några dagar och tar en extra spruta efter några dagar för att förhindra ägglossning. 

Med den långa varianten kör man nässpray som du säger för att nedreglera hormonerna och sen börjar man med sprutor precis som den korta. Så det som skiljer sig åt är dessa 2 veckor ungefär som man sprayar. Därav är den långa längre, man blir dessutom oftast mer påverkad av den långa då man nedreglerar alla sina hormoner med nässprayen och det känns då som att man är i klimakteriet har jag hört!

Av det jag har hört verkar den korta vara uppskattad. Jag vet inte när de väljer den långa men jag tror det är mer när kvinnan är infertil. För oss är allt bra med mig men mannen har färre spermier, därför kommer vi köra den korta varianten. Men är det kvinnan som har svårt att stimuleras och ägglossa/skapa äggblåsor så blir det nog den långa, tror de har bättre koll på hormonerna hos kvinnan när de nedreglerar först.

Tack för svar!

Jag verkar ha en normal ägglossning med massor av äggblåsor enligt bm, råkade hamna på en såndär undersökning just förra månaden då under ägglossning så hon såg det. Sa att vi skulle gå hem och ha sex..

Min man hade "jättebra simmare" och lite över medel i antal enligt sköterskan, detta sa hon när vi frågade vad ICSI är och om det var ett alternativ.

Kan tänka mig att man blir mer påverkad av den långa. Har bara inte en uppfattning av hur stort det här är, kan man jobba under tiden, hur påverkad blir man osv. Det är nog det som stressar mig också.

När ska ni påbörja er resa?
  • Octobersun
    zuces skrev 2017-12-27 23:51:19 följande:
    ICSI är inte för er då! :) däremot kommer vi få köra ICSI varianten vilket för oss känns jättebra då de väljer ut de simmarna som ser bäst ut. Så slipper vi oroa oss om spermierna kan ta sig in i ägget på egen hand då de är färre än normalt! Vi påbörjar vårat första ivf försök om ca 2.5vecka :)
    Okej, då önskar jag er lycka till på er resa!
  • Octobersun

Igår var vi på kuratorsamtalet som sker innan. Det var ett bra samtal men kanske inte så givande, dock hade jag inga förväntningar heller. Jag tycker mest det är jobbigt att prata om detta då vi försökt så länge och mycket har hänt på vägen så jag har kopplat bort allt detta med barn. Med det sagt betyder det inte att jag inte vill detta, tvärtom.

Jag kommer få min mens på söndag om den kommer när den ska. Ska då börja med menopur på onsdag, 1-6 dagar och på sjunde dagen ska jag in för att ta blodprover och kolla äggen. Sedan vet jag inte helt mer än att det är en till spruta som ska till, orgalutran tror jag det heter. Därefter ringer sköterskan mig för mer info.

Är riktigt spänd inför allt, för jag är inte riktigt med i huvudet att detta sker här och nu i princip. 

Hoppas bara vi slipper massa komplikationer då vi alltid har otur i det mesta.

• Octobersun

I fredags hade jag behandlats i 12 dagar med menopur och 6 dagar med orgalutran, jag går den korta behandlingen. Hade varit en gång tidigare och tittat hur äggblåsorna utvecklades, VUL alltså. Jag började med 150 menopur men efter första VUL:et så hade det inte hänt så mycket så det höjdes till 187,5 istället.

På fredagen skulle det kollas att det såg bra ut och att jag skulle få ett grönt tecken på äggplock nu i kommande veckan. Dom sa att allt såg tiptop ut och sköterskan vi haft kontakt med berättade om vilken upplevelse vi ska få vara med om på måndag osv.. 

Vi har helt upprymda och längtade till måndagen, hade tagit ledigt nästa veckan och så ringer Uppsala och säger att det inte blir nåt. Jag hade tydligen bara 2 stora blåsor och 19 små men att dom 2 stora var dominerande och gjorde så att dom små inte skulle växa till sig. Med andra ord ingens chans alls.

Jag vart helt paff, tagen på sängen. Sen blev jag arg och nu är jag besviken. Visst det kan bli så men allt var förgäves denna gången. 

Någon annan som varit med om det?

• Octobersun
    Sommarhopp skrev 2018-02-04 17:06:38 följande:
    Men vad märkligt! Hur kan de säga på ultraljudet att det ser bra ut, och sen ringa efteråt och säga tvärt om? Var det inte samma läkare som gjorde ultraljudet som ringde? Går du på sjukhuset i Uppsala eller på cvl? Jag går på cvl och nlir lite nervös nu inför mitt första ultraljud där efter sprutstart.
    Ja det är lite det jag också undrar, det var tre stycken läkare där inne som sa samma. Det pratades om att jag skulle redan kunnat åka till Uppsala (carl von linné) på lördagen men iom att jag var dör i fredags hade ovitrellen inte hunnit verka, alltså hade jag fått åka dit nu på måndag, imorgon. 

Jag går i Eskilstunas sjukhus på VUL och allt fram tills äggplock/insättning. Så Eskilstuna skickar allt jag gör där direkt vidare till Uppsala där dom sen granskar mina resultat och sedan ringer dom upp mig. 

Kan dock tycka att Eskilstuna borde sett att det inte alls var så lovande? Hon önskade oss lycka till osv. Med andra ord så var det helt säkert att vi skulle få åka. 

Hemskt förvirrande och nu är man bara besviken även fast vi slapp "slösa" på våra försök.
  • Octobersun
    vinterbebis12 skrev 2018-02-04 18:22:25 följande:
    Hej, jag är osäker på om jag skrivit något här förut. Gör IVF för att få syskon till våra två IVF-barn. De är båda ett resultat av mitt tredje äggplock. De två första gjordes med korta metoden och då hade jag flera omogna ägg så vid tredje försöket bytte vi till långa metoden med mycket bättre resultat. Förstår att det är riktigt surt för er nu men det positiva är väl att detta inte räknas som ett försök och jag skulle gissa att de byter till långa metoden för er. Jag tror att nedregleringen gör att alla ägg kommer i samma fas. För mig var det som sagt stor skillnad. Vad sa kliniken om nästa steg? Håller tummarna
    Hej!

Okej, jag förstår. Men iom att allt ser "så bra ut" hos både mig och mannen så anser dom att jag inte behöver gå det långa protokollet. Jag frågade vad som händer nu härnäst och fick till svar att "vi vill att ni är tillsammans" nu efter att jag tog ovitrellen i fredags, att det skulle finnas en chans att på naturlig väg skapa bebis men ja, när man försökt i 6 år så tror man ju inte så mycket på det liksom.

Men hursom, nästa mens ska jag hämta ut mina mediciner, exakt samma men gå efter en högre dos. Det blir enligt det korta protokollet även denna gång...

Jag hoppas det inte blir samma sak igen. Kanske det blir så att jag också måste gå efter det långa tillslut.

Absolut positivt att vi fortfarande har 3 försök kvar men ja, man blir ju besviken ändå.
Svar på tråden IVF våren 2018