• nervöstjej96

hjälp?

Hej!
    Jag är gravid i vecka 4, och har som världens mensvärk. Ska det vara så? Har första ultraljudet den 15 januari, och känns så långt bort. Har inte sagt något till varken vänner eller familj att min sambo och jag ska ha barn än, utan tänkte vänta tills efter ultraljudet.

Men..
    När börjar man köpa allt till bebisen??
    Så som allt från nappar till vagn??
    Och när blir man ledig från jobbet? Får man fortfarande lön när man är mamma ledig?
    Hur tidigt ansöker man om förskoleplats (då det är sån kö)
    Hur berättade ni för familjen om att ni var gravid?

Tack på förhand ????

• Svar på tråden hjälp?
  • Långbenopluto

Men.. När börjar man köpa allt till bebisen?? När du vill, men många väntar tills det är några månader kvar. Ska du ha en splitterny vagn ska du nog beställa den ca 3 månader innan babyn kommer eftersom det är leverenstid.

Och när blir man ledig från jobbet? Beror på vad du jobba med, men många kan jobba tills några dagar innan babyn kommer.

Får man fortfarande lön när man är mamma ledig? Nej, du får föräldrapenning från försäkringskassan. KOlla på deras hemsida fk.se

Hur tidigt ansöker man om förskoleplats (då det är sån kö). Ca 4 månader innan barnet ska börja.

• Iowhannah

Bra svar ovan.

Vi ansökte om förskoleplats ett halvår innan barnet skulle börja (man kunde inte söka tidigare).

• nervöstjej96
    Tofflans skrev 2017-11-27 11:17:32 följande:

Men.. När börjar man köpa allt till bebisen?? När du vill, men många väntar tills det är några månader kvar. Ska du ha en splitterny vagn ska du nog beställa den ca 3 månader innan babyn kommer eftersom det är leverenstid.

Och när blir man ledig från jobbet? Beror på vad du jobba med, men många kan jobba tills några dagar innan babyn kommer.

Får man fortfarande lön när man är mamma ledig? Nej, du får föräldrapenning från försäkringskassan. KOlla på deras hemsida fk.se

Hur tidigt ansöker man om förskoleplats (då det är sån kö). Ca 4 månader innan barnet ska börja.

Tack för svar!
    Fick lite svar av min syster igår som är väldigt misstänksam till alla mina frågor. Hehe
  • charlottahofh

mensvärk är helt normalt, det är livmodern som växer!Glad hade själv jättebesvär med molvärk för några veckor sedan, kunde vakna på natten för det gjorde så ont, men köpte mig en värmekudde så då blev det bättre, och nu känner jag inte den där molvärken längre, är nu i vecka 8 + 1. Jag och sambon berättade för våra nära och kära väldigt tidigt, vi kunde inte hålla oss Skrattande

Svar på tråden hjälp?