Inlägg från: Anonym (Fyll i anonym signatur.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fyll i anonym signatur.)

Vårdnad uppe i tingsrätten

Uppfattar jag det rätt att ni nu bor på samma ort?
    I så fall kommer rätten inte att lägga så stor vikt vid att mamma inte haft sonen så mycket och kontinuerligt under perioden hon bodde på annan ort. Det är ju vatten under bron nu och bor ni på samma ort så finns nya förutsättningar.
    Om du argumenterar enbart utifrån hur det fungerade tidigare så har du inte mycket att hämta.

Det som däremot talar för dig är att sonen själv inte vill ha v/v och det av en vettig anledning. Sålänge mamman inte lyckas lägga fram det som att sonen är färgad av dig i frågan så kommer de att lyssna mycket till vad han vill. Dock skulle jag gissa på att de ändå kommer att lägga ett frekvent umgänge så att sonen och mamman kan bygga upp en relation igen. Gissar att hon får varannan vecka.

Sen kanske du ska fundera en gång till innan du ventilerar detta öppet på ett forum. Är ju väldigt enkelt för motparten att hitta och läsa här.

Lycka till .

• Anonym (Fyll i anonym signatur.)
    Dalarna100 skrev 2017-11-26 19:17:37 följande:

Ja vi bor på samma ort. Hon är tillbaka i Avesta. En orsak till att jag sagt nej till varannan vecka är ju inte i huvudsak kontinuitetprincipen, den har ju bara en liten del i det. Det jag menar och hoppas rätten förstår är hur lämpligt är det att man inte har någon tajt och nära kontakt med sin son på dryga fem år och sedan begär man varannan vecka. Hon är ju inte insatt i grabbens liv. Varken skolgång,kompisar,idrotter osv. Detta är ju ett stort ansvar som kräver att man ger saken tid menar jag och det hoppas jag rätten förstår. Har du egen erfarenhet av något liknande?

Jo, dessvärre erfarenhet av liknande, både egen och får bekantskapskretsen.
    Rätten kommer inte att lägga huvudfokus på att hon i dagsläget inte är uppdaterad på kompisar, skolgång och fritidsaktiviteter. Däretmot på att sonen faktiskt inte vill ha v/v.
    Om mamma får v/v så kommer hon ju snabbt att kunna bli lika uppdaterad och engagerad som du. Däremot så lägger de som sagt stor vikt vid sonens egna hållning och till det faktum att han har ett fungerande boende och "liv" hos dig i dagsläget. Ligger mamma i fatet att hon vill driva v/v som skulle inebära en stor förändring mot din sons önskan.
Svar på tråden Vårdnad uppe i tingsrätten