• Anonym (Ts)

Pappan till mitt barn missbrukar droger, vill ha ensam vårdnad!

Mitt ex och pappan till mitt barn missbrukar droger. Han har själv erkänt ?face to face? att han röker hasch och tar kokain ibland.

Jag har gått in på lexbase och fått information om hans domar. Senast i september månad fick han en dom om ringa narkotikabrott, och tydligen två st året innan likaså!!

Vi har just nu gemensam vårdnad. Men han tar inte ansvar, många händelser som nyligen har hänt på kort tid som gör att jag inte vågar eller vill lämna mitt barn själv med honom. Har även sagt det här till honom men han hotar mer att kontakta soc om att jag undanhåller vårt barn från honom.

Känner att det skulle vara bättre om jag fick ensam vårdnad och att pappan fick träffa / umgås med barnet under kontrollerande former. Enligt barnet som är 3 år men kan prata för sig, är pappa alltid trött och somnar när han sitter i soffan.

Kan jag kontakta familjerätten och begära ensam vårdnad? Räcker det att han har erkänt för mig ( han kan kontra med att jag hittar på, vilket han mycket troligt lär göra ) och att han har nyligen blivit dömd för det?

Kan soc begära pissprov av honom för att bevisa hans oskuld?

• Svar på tråden Pappan till mitt barn missbrukar droger, vill ha ensam vårdnad!
  • Anonym (mm)

Fast vårdnaden har ingenting med umgänget att göra. Du kan inte bara kräva överbevakat umgänge för att du har ensamvårdnad. Sen kan du få igenom överbevakat umgänge även om ni har gemensam vårdnad. Om du tror att barnet far illa hos sin pappa så anmäl det till socialen. Se först och främst till att barnet har det bra, vårdnaden är liksom ett senare problem. 

• Anonym (Övervakare)

Du kan få övervakat umgänge om de finns goda skäl till det som tex att han misshandlat barnet, misstänks för sexuella övergrepp mm så tror ätligt det är svårt o få för att han brukar droger utan då lär soc säga att du ska skydda barnet o inre lämna barnet till honom. Men då måste du ha de på papper att soc sagt så om han drar dig till rätten eller du stämmer han för vårdnaden, då de inte ser bra ut om dy skulle ha förvägrat han umgänge med sonen utan ?konkreta? bevis. Det dy bör göra ör alltså att kontakta soc/famrätten o rådfråga dom ff ang umgänget. För vägrar Su lämna sonen o inte har pratat mrd soc kan de slå tillbaka på dig sen under en ev vårdnadstvist då boendeföräldern ska uppmuntra till umgänge. Men har fu soc bakom ryggen brukar de inte va några problem. De kan tex säga att du ska vägra lämna sonen om han är påverkad när han kommer för o hämta honom, att han ska lämna rena pisseprov x antal ggr innan han får ha sonen osv.. så ja kontakta soc / famrätten

• Anonym (Utmattad mamma)

Pappan till mina 2 äldsta på 12 å 9år åkte fast för narkotikabrott. Dem var endast hos honom varannan helg. Jag fick samtal av soc att han blivit stoppad påverkad. Sen kom soc hem till mej för att prata. Eftersom dem bodde här å hade de bra skulle jag fortsätta ha dem. Skulle absolut inte lämna iväg dem till honom. Eftersom han vägra svara när ja ringde skickade jag ett vänligt sms om att ja finns å stöttar honom. Att ja hämtar barnen(skulle va hans helg). Berättade som de va för barnen. Hörde ingenting på 10månader! Då ringer familjerätten ang. Att han vill ha ett möte. (Det är på onsdag). Ber dem att hälsa att han gärna kan ringa mej personligen vilket han gjorde. Men han frågade inte ens hur barnen mådde. Kunde inte svara på var han varit, gjort eller bodde. Väldigt osammarbetsvillig. Så nu väntar ja på mötet. Vet inte hur de här kommer gå. 12åringen har aldrig nämnt pappa under dessa månader. 9årige sonen har haft utbrott på utbrott. Sagt att ingen tycker om honom, att han vill dö osv. Otroligt jobbigt med honom just nu & jag känner mej helt utmattad.

Vi har gemensam vårdnad å ja hade önskat ensam, då de gäller skolpapper, skaffa bankkort på barnens önskan osv. Men skulle aldrig hindra honom till att träffa barnen. Bara ja får en förklaring. Har ingen aning om han gått på droger eller varit ren den här tiden.

Svar på tråden Pappan till mitt barn missbrukar droger, vill ha ensam vårdnad!