• Anonym (TS)

Ont/tung i underlivet. Blir galen! Gravid

Är i v 27 med andra barnet. Har inte ökat i vikt utan tappat 3 kg.

Fått galet mycket åderbråck även högt upp på låren. Mina ben känns tunga och ömma och skulle helst slippa stå och gå helt och hållet.

Mitt största problem är dock mitt underliv. Det påminner lite om benen. Väldigt tungt och svullet, t.o.m de yttre blygdläpparna. Har fått nästsn som ett åderbråck vid klitoris.

Känslan kan lite liknas vid hur det känns efter att ha cyklat 10 mil på en stenhård smal cykelsadel.

Känns 10ggr vä?re när jag går och står - för att inte snacka om hur ont det gör att sitta på toa. Känns som att underlivet ska sprängas.

Någon som varit med om detsamma? Kan jag påverka det på nåt sätt? Blev det bra direkt efter förlossningen?

• Svar på tråden Ont/tung i underlivet. Blir galen! Gravid
  • Uliise

Ta upp det med din BM om du inte redan gjort det! 

Jag har åderbråck i både ben och underliv och min BM skickade remiss om stödstrumpbyxor, alltså stödstrumpor hela vägen upp till rumpan. Det här är för att underlätta cirkulationen i benen, minska tyngdkänslan och förebygga nya åderbråck

• Anonym (TS)
    Uliise skrev 2017-11-25 02:17:22 följande:

Ta upp det med din BM om du inte redan gjort det! 

Jag har åderbråck i både ben och underliv och min BM skickade remiss om stödstrumpbyxor, alltså stödstrumpor hela vägen upp till rumpan. Det här är för att underlätta cirkulationen i benen, minska tyngdkänslan och förebygga nya åderbråck

Tog upp det med henne men hon sa bara att jag skulle köpa stödstrumpor och att det inte fanns så mycket annat att göra.

Men jag plågas verkligen av hur mitt underliv känns. På kvällen blir jag nästan galen om jag står/går mer än typ 30 sekunder.
  • Anonym (Anonymen)

Berättade du om ditt underliv också när du var hos bm? Och vilka besvär det ger? Låter som du lider rejält av det, vilket såklart inte är bra.

Är skälv gravid i v 21 och har små problem med åderbråck i underlivet. Ringde min bm och fick snabbt en tid där hon såg efter hur det såg ut. De råd jag fick var att försöka vila på dagen, kunde räcka med 10 min, dvs ligga ner så att inte magen tynger ner mot bäckenet. Fick även tips om att smörja med nån hemorrojdsalva som jag inte minns vad den heter.... den skulle iaf minska svullnaden.

Vad jobbar du med? Om du har såna problem så som du beskriver låter det som om du skulle behöva en sjukskrivning för att kunna vila mer under dagen... tycker du ska ringa din bm igen och be om en kontroll... hoppas hon lyssnar på dig tillslut för sådär kan du ju inte ha det

• Anonym (Samma här)

Jag har också samma tyngdkänsla och har haft sen rätt tidigt. Är i vecka 31 nu och blir extremt svullen vid toabesök och om jag står längre stunder. Det skaver och gör ont, inte alls kul. Kan inte gå och simma för badkläderna passar inte pga svullnaden, vågar knappt visa mig för maken. Tur det går över när bebisen är född. Jag tycker det är skäl för sjukskrivning, du har antagligen åderbråck i underlivet och då är det bara vila som hjälper, det blir bara värre av att stå hela dagarna.

• Anonym (TS)

Tack för era svar.

Jag har förklarat för bm hur det känns men jag var kanske inte tillräckligt tydlig. Får göra det igen.

Märker stor skillnad om jag kunnat sitta/ligga ner mycket en dag eller om jag rört mig mycket.

Värst var i helgen när jag hade sex. Jävlar vad ont jag haft efter det. Så hur mycket jag än gillar sex får jag nog undvika det framöver.

• Påven Johanna II
    Anonym (TS) skrev 2017-11-28 09:21:16 följande:

Tack för era svar.

Jag har förklarat för bm hur det känns men jag var kanske inte tillräckligt tydlig. Får göra det igen.

Märker stor skillnad om jag kunnat sitta/ligga ner mycket en dag eller om jag rört mig mycket.

Värst var i helgen när jag hade sex. Jävlar vad ont jag haft efter det. Så hur mycket jag än gillar sex får jag nog undvika det framöver.

Underlivet blir ju mer blodfyllt vid upphetsning så det bridrog säkert till ökad smärta. Krossad is i handduk vid vila och vitamin B6 kan hjälpa något.
Svar på tråden Ont/tung i underlivet. Blir galen! Gravid