Inlägg från: jeja52 |Visa alla inlägg
  • jeja52

Vi med låååång menscykel

Hej,
    Jag känner att jag inte riktigt passar in i någon tråd här på FL, men den här kanske fungerar. Känner inte för vi med BIM trådarna då jag inte har mens och inte för svårt-att-få-barn-trådarna då vi inte försökt så länge än.

Slutade med p-piller i aug17 och har inte fått mens sedan. Jag vet att det kan ta lite tid när man slutar med p-piller men jag ver aldrig regelbunden innnan (men då var jag ung och inte sexuelt aktiv och då spelade det ingen roll). Innan jag började med p-piller var cyklerna vanligtvis 5-26 v.

Jag chansade nu när det gått 3 mån och fick tid direkt på gyn. Äggstockarna ser fina ut och alla hormoner inom normalnivå. Jag fick primolut utskrivet och är nu på dag 4 av 5. Sen sa läkaren att jag skulle få mens efter 2-10 dagar. Sedan skulle jag vänta och om jag inte fått mens inom 40 dagar efter det skulle jag höra av mig igen. Läkaren ville att vi skulle vänta med att bli gravida tills minst efter det...

Så just nu cd 103 och väntar på primolut-mens i nästa vecka eller veckan efter.

• jeja52
    kna1 skrev 2017-11-26 10:30:47 följande:
    Om du får din mens nu under kuren är det fritt fram att köra sen? :)
    Näe, inte enligt läkaren. Ska vänta och hoppas på att nästa också kommer. Sen kunde vi "börja fundera på att bli gravida" enligt läkaren. Så I bästa fall (om primolut på något magiskt sätt skulle starta regelbunden cykel med äl..) kanske vi kan försöka på äl i mitten av januari.

Min gissning är att det blir mens nu av primolut men sen tillbaka till status quo. Så jag får väl snällt vänta de där 40 dagarna och sen kontakta gyn i början av januari. 
  • jeja52

Ja, hur går det för er andra? 
    Har ni äl eller är det bara knas? Har man väl fått äl så ska det ju "bara vara att vänta ca 14 dagar". Sen är kan ju de dagarna kännas sjukt långa.

Kör ni äl-stickor, temp, känsla?
    Hörde att någon rekomenderade att tempa när man har långa cykler/oregelbunden så det är lättare att hålla koll. Men för de som inte har äl så rekomenderades inte att tempa då det inte ger något.
    (OBS jag är inte läkare, lita inte på alla tips på nätet)

• jeja52

Knas1: Tråkigt att mensen kom, nytt försök nästa gång.
    Snufflan: Hej! Har du försökt länge?

Jag fick mens 4 dagar efter primolut-kuren. Normal mens så som det brukade vara innan p-piller. Det känns bra att systemet fungerar (även om det krävdes läkemedel). Så nu ska jag vänta på nästa mens, eller tills det har gått 40 dagar. 

Jag tänkte köra med ÄL-stickor för att dels se om jag verkar få ÄL men också för att se om jag kan "känna" ÄL med något symptom. Hoppas på en normal cykel och att vi kan börja försöka nästa cykel.

• jeja52
    kna1 skrev 2017-12-09 06:35:25 följande:

Hur får man reda på om man har PCO? Ser dem det vid ett vanligt gyn besök elr vad måste göras? Tänkte om men ska kolla upp det kanske

Jag sökte ju för att jag inte hade mens/mkt oregelbunden. Men du kan säkert söka för långa cykler, eftersom de inte är normallånga.

På mig gjorde de ultraljud på samma tillfälle som jag hade fått tid. De kollar på äggstockarna för att se om de är fina/normala eller PCO. Det görs också ett blodprov för att kolla hormonnivåer. Sen finns det också några andra kriterier läkaren kan kolla på för diagnos. 

Jag trodde att jag kanske hade PCOS. Men hade fina äggstockar och normala hormonnivåer, så det var inte PCOS för mig.

Så med ett besök så kan man få lite koll på hur läget är. Det här var inte hos barnmorska utan på gyn. Jag ringde BM först och pratade med dem och blev hänvisad till gyn.

OBS! Jag är inte medisinskt utbildad, ring BM och rådfråga.
  • jeja52
    Zemlan99 skrev 2017-12-12 20:46:12 följande:

@jeja52

Vet du när ägglossningen sker under Primolut-kuren? Med tanke på 10 dagars kur och ca 3-4 dagar till mens borde det väl ske vid de första pillrena, typ dag 1-2? Eller ser Lutelfasen annorlunda ut för oss med denna medicin? Jag klurar nämligen på när chansen är störst att det blir något eftersom jag inte alltid får utslag på ÄL-test!

Primolut används ju egentligen för att skjuta upp mens. Jag har inte riktigt förstått om den ger äl eller inte. Jag kan tänka mig att man inte får äl utan hoppar vidare på något sätt i cykeln. Jag fick en kur på 5 dagar (3 piller om dagen istället för 2/dag i 10 dagar). På 5 dagar hinner man ju inte direkt med äl+lutealfas. 

Jag trodde inte att primulut användes för att bli gravid, man får väl andra läkemedel som ger äl istället?
  • jeja52
    Zemlan99 skrev 2017-12-14 09:45:58 följande:

Okej, jag fick det av min barnmorska i syfte att provocera ägglossning eftersom att jag har väldigt långa och oregelbundna cykler som gör det svårt att pricka ÄL. Det har funkat då det blev en befruktning på min andra kur men det slutade tyvärr i tidigt missfall.

Jaha, jag fick primolut för att få mens och börja om på ny cykel för att se om det gick att få igång en reglbunden cykel. 

Du behöver väl egentligen inte veta när äl kommer i kuren? Har hört att sex varannan dag ska ge bäst sperma-kvalitet och ingen chans att missa intervallet. Brukar du få mens direkt efter/inom några dagar så är det ju inte ett så långt intervall.
  • jeja52
    Lillafisfia skrev 2017-12-14 19:27:32 följande:

Hej tjejer! 

Så förvirrad nu! Min förra cykel var 41 dagar, äl på CD25... Denna cykel provar jag bidrottninggele och munkpeppar. Tog ett babyplan idag, ville mest se till att börja tetsta för ÄL i tid och det ser ut såhär?? Är det ens möjligt? Vet att det inte är positivt än men så starkt?

Vad är du på för dag nu? Har läst om andra som provat bidrottninggele och munkpeppar och att det har gett ganska stor skillnad för en del... Har för mig att jag läst någonstans att äl-testen kan gå upp och ner i styrka, det är inte nödvändigtvis så att de bara blir starkare. Men ditt ser ju ut som att det är ganska nära. Då är det bara att köra på.
  • jeja52

Det börjar närma sig nästa samtal till gyn. Är nu på dag 33. Skulle vänta 40 dagar och om ingen mens tills dess skulle jag höra av mig igen. Har inte haft någon ÄL så känner mig säker på att mens inte kommer närmaste veckan. Hoppas på att få något som startar ÄL utskrivet.

Hur går det? Är det någon annan som funderar på utredning för lång cykel?

Svar på tråden Vi med låååång menscykel