• kna1

Vi med låååång menscykel

En efterlängtad tråd! Min cykel är runt 40-42 dagar. Har insett det nu efter år och år av P piller. Förra månaden räknade jag på 28 dagars cykel så hade sex heeelt fel tidpunkt insåg jag när mensen kom dag 42. Nu på andra försöket körde jag med ägglosningstest och fick positivt på dag 26 i cykeln (vi körde dock regelbundet mys hela månaden typ för att jag är så osäker på när jag har ÄL, inväntar BIM runt 4-5 dec nu.

Var är ni i cykeln nu? :)

• kna1

(Såg nu att du som startat tråden redan skrivit var du är i cykeln) ;D

• kna1
    ellinorwe skrev 2017-11-23 20:41:56 följande:

det har jag också gjort! först körde jag på 28 sen 42 o nu körde jag på 42 igen men missade äl vad jag trodde. tog ett test en dag bara för att jag fick ägglossningsymtom och då var det positivt så hoppas på att det räckte med sex dagen innan och dagen efter!

har bim den 2 december :)

Kul med någon som har BIM ungefär samtidigt! Har du försökt länge?
  • kna1
    ellinorwe skrev 2017-11-24 11:26:09 följande:

ja vi får hålla tummarna åt varandra :)

sen i somras så inte länge men det är ändå jobbigt :/

Vi har inte heller försökt länge, detta är bara försök 2 men håller med, man är nervös och spänd och förväntansfull hela tiden.

Tiden går ju så långsamt! 8 dagar kvar till BIM.. Man vill ju veta direkt
  • kna1
    jeja52 skrev 2017-11-26 09:25:24 följande:

Hej,

Jag känner att jag inte riktigt passar in i någon tråd här på FL, men den här kanske fungerar. Känner inte för vi med BIM trådarna då jag inte har mens och inte för svårt-att-få-barn-trådarna då vi inte försökt så länge än.

Slutade med p-piller i aug17 och har inte fått mens sedan. Jag vet att det kan ta lite tid när man slutar med p-piller men jag ver aldrig regelbunden innnan (men då var jag ung och inte sexuelt aktiv och då spelade det ingen roll). Innan jag började med p-piller var cyklerna vanligtvis 5-26 v.

Jag chansade nu när det gått 3 mån och fick tid direkt på gyn. Äggstockarna ser fina ut och alla hormoner inom normalnivå. Jag fick primolut utskrivet och är nu på dag 4 av 5. Sen sa läkaren att jag skulle få mens efter 2-10 dagar. Sedan skulle jag vänta och om jag inte fått mens inom 40 dagar efter det skulle jag höra av mig igen. Läkaren ville att vi skulle vänta med att bli gravida tills minst efter det...

Så just nu cd 103 och väntar på primolut-mens i nästa vecka eller veckan efter.

Va tufft det låter :( hoppas mensen sätter igång nu då med kuren du fick! Håll oss uppdaterade och ventilera så mkt du vill!

Jag slutade med P piller i augusti och fick "P pillers mensen" ganska direkt. Men sen blev jag orolig när det tog ca 40 dagar då man läser mkt om att en cykel är mellan 25-35 dagar typ. Sen ökade det till 42 dagar och nu inväntar jag min tredje riktiga mens. De e ju oxå svårt att avgöra när man har ÄL när cyklarna är så långa och lite olika :/

Om du får din mens nu under kuren är det fritt fram att köra sen? :)
  • kna1
    ellinorwe skrev 2017-11-26 19:53:00 följande:

ja fy! jag har 6 dagar kvar och har så sjukt ömma bröst! har du det med? brukar inte ha det innan mens..

Jag hade det för några dagar sedan faktiskt men då tänkte jag att det är för tidigt för symtom, men de försvann sen helt. Jag grät dock idag för absolut ingenting, kände mig bara extremt ledsen och började grina så mannen undrade vafan jag höll på med typ ;P har lite stickande känslor annars bara i nedre delen av magen
  • kna1
    Lillafisfia skrev 2017-11-26 19:25:58 följande:

Åh va kul höll jag på att säga, min cykel är så knasig efter ma och mf och den blev 40 dagar denna gången, BIM 4-5 december och ÄL på dag 25! Håller tummarna för  att det är ett lyckodatum!

Beklagar tidigare ma och mf! Har du försökt länge?

Jag hoppas verkligen också att det är ett lyckodatum! Tänkte du testa runt BIM eller invänta mensen?

Jag har tänkt att ta gravtest den 4 dec på morgonen (ska bara försöka att inte tjuvstarta! Haha!)
  • kna1
    jeja52 skrev 2017-11-27 18:47:47 följande:

Ja, hur går det för er andra? 

Har ni äl eller är det bara knas? Har man väl fått äl så ska det ju "bara vara att vänta ca 14 dagar". Sen är kan ju de dagarna kännas sjukt långa.

Kör ni äl-stickor, temp, känsla?

Hörde att någon rekomenderade att tempa när man har långa cykler/oregelbunden så det är lättare att hålla koll. Men för de som inte har äl så rekomenderades inte att tempa då det inte ger något.

(OBS jag är inte läkare, lita inte på alla tips på nätet)

Jag kör med ÄL-stickor, famlar i mörkret lite annars. Men vi har också försökt ha sex var tredje-varannan dag för att säkra upp. Men tänkte börja tempa om jag märker att försöken ökar i antal
  • kna1
    ellinorwe skrev 2017-11-29 09:37:42 följande:

väntar o väntar på bim ;)

Har knappt kunnat sova i natt för att mina bröst gör så jääävla ont. Har haft sen äl i vårtorna sen gick det över till brösten. Har aldrig haft så här ont innan. är man gravid eller har man inte ont i brösten när man äter ppiller? Sen har jag molvärk också.

hur går det för dig?? känner du nåt

Det låter ju lovande ändå! Hoppas!

Jag har alltid ätit P piller och känner inte igen smärta i brösten innan mens, aldrig varit med om det faktiskt :P

Väntar och väntar också på BIM, 5 dagar kvar. Jag har typ inga symtom alls dock. Förutom att jag har högre temperatur. Brukar alltid ligga på 36.4 typ men nu har jag legat på 37.2 och idag höjdes det till 37.5. Vet inte om det är ett tecken, kan lika gärna vara stress då jag nog är på väg in i väggen pga jobbet mitt i allt. :/
  • kna1

Fusktestade såklart idag.. Kunde ju inte hålla mig. Men de va så blankt de kunde bli ;/ 2 dagar kvar till BIM.

• kna1
    ellinorwe skrev 2017-12-03 15:04:47 följande:

[quote=78239324][quote-nick]kna1 skrev 2017-12-02 10:08:17 följande:[/quote-nick]Fusktestade såklart idag.. Kunde ju inte hålla mig. Men de va så blankt de kunde bli ;/ 2 dagar kvar till BIM.[/quote

vad synd :/ om inte mensen kmr testa igen! det kan vara för tidigt. många får inte positivt förens v 5.

jag testade bim- 2 och det var negativt och igår på bim o det var negativt. idag gör det inte lika ont i tuttarna så antar mensen kmr när som. har haft mensvärk i 3 dygn nu.

Min mens kom idag tyvärr :( bara att försöka igen, men nu är ju äl såå långt bort, runt 29/12. Får väl glädja mig över att kunna ta något glas vin i stugan under jul. Hela familjen (min och min mans familj) har hyrt stuga, slipper släktingarna undra ved jag inte dricker heller ;P

Håller tummarna för alla er andra!
  • kna1

Hur får man reda på om man har PCO? Ser dem det vid ett vanligt gyn besök elr vad måste göras? Tänkte om men ska kolla upp det kanske

• kna1
    Lillafisfia skrev 2017-12-14 19:55:04 följande:

Idag är jag på cd 9, så det känns ju himla tidigt... dock är det ju inte helt pos ännu... Få testa vidare och se. Tempar också så lär ju visa sig där också i så fall!

Jag fick nästan positivt på äl test tidigt i min cykel också först, det gjorde mig förvirrad gällande längden på min cykel. Började nästan direkt med äl tester när vi började försöka och fick då positivt (som jag såg det) dag 19 i cykeln, men när min mens aldrig kom så började jag ju undra.. visade sig att min cykel var mkt längre än vad jag trodde och hade då ägglossning ca dag 26. Men förstod aldrig vrf strecken var så starka redan en vecka innan... sista cykeln nu fick jag ordentligt positivt (strecket var starkare än teststrecketk) dag 25-26
  • kna1

Hur går det för er alla?

Jag får inget riktigt grepp om när min äl är.. men troligtvis har vi missat helt denna månad pga julfirande i fjällen med båda våra familjer. Vi bodde en vecka allihopa i en stuga så det blev inge mys där inte, när vi kom hem tog jag äl test och de va supersvagt så antar att äl skedde under den veckan. Jag har lite hopp om att vi ändå kanske lyckades på myset vi hade innan vi åkte men de känns långsökt.

Men som sagt, hur går det för er? Några plus än? :)

• kna1
    Lillafisfia skrev 2018-01-03 22:06:20 följande:

Såklart har väl alla här inne provat allt möjligt m en denna cykel körde jag bidrottninggele och munkpeppar, gick från 41 till 31 dagar och blev gravid. Kan ju vara slump men man vet inte!

Grattis! Jag har faktiskt inte testat det, ska nog göra det!

Annars ska jag nog inleda ett samtal för lång cykel och kolla om man kan få nån hjälp, får ingen koll på min äl alls :/
  • kna1
    Lillafisfia skrev 2018-01-03 22:06:20 följande:

Såklart har väl alla här inne provat allt möjligt m en denna cykel körde jag bidrottninggele och munkpeppar, gick från 41 till 31 dagar och blev gravid. Kan ju vara slump men man vet inte!

Har nu köpt både munkpeppar och bidrottninggele, mensen tog slut för någon dag sedan så tänkte börja nu men vågar inte riktigt äta båda samtidigt, gjorde du det? Tänkte kanske testa med bara munkpeppar först
  • kna1
    Lillafisfia skrev 2018-01-13 18:31:32 följande:

Jag åt båda samtidigt, har provat bara munkpeppar och det funkade inte på mig, så vet inte om det var kombon eller bidrottningelen som hjälpte!

Ska nog testa båda då och hoppas på denna månad! :) Men om du fick en kortare cykel med hela 10 dagar, hur vet man då när äl är? Körde du på äl-test? :)
  • kna1

Jag plussade också! Efter första månaden med munkpeppar! Hoppas sååå att fröet ska stanna!

Svar på tråden Vi med låååång menscykel