Inlägg från: EbbaStina |Visa alla inlägg
  • EbbaStina

Nån mer med barn som inte kom in på gymnasiet?

Min dotter var inte behörig till gymnasiet så nu går hon ett förberedande "program" för att läsa upp betyg. Problemet är att hon har mycket frånvaro och hatar att gå dit. Jag försöker peppa henne och övertala varje dag så hon ska gå, men det är svårt då hon inte känner nån motivation. Nån i liknande situation?

• Svar på tråden Nån mer med barn som inte kom in på gymnasiet?
  • EbbaStina
    TrolletsMor skrev 2017-11-23 10:15:02 följande:

Det skulle inte fungera att helt enkelt hoppa av och börja jobba och sedan börja plugga igen till höstterminen nästa år? Om hon ändå inte orkar engagera sig nu och inte ens går till utbildningen kommer hon ju ändå förmodligen inte komma in på gymnasiet till hösten ändå tänker jag? Om hon nu kan tänkas vara intresserad av någon sådan lösning? 

Bara en tanke 

Men vad för jobb får en 16-åring utan nån arbetslivserfarenhet?
  • EbbaStina
    carlssonanna skrev 2017-11-24 23:10:46 följande:

Vad vill hon göra istället? Vad gör hon när hon inte är där?

Hon sover länge och sitter vid datorn...Hon vill helst inte göra något..men det är absolut inget alternativ, det har jag sagt år henne.
  • EbbaStina
    carlssonanna skrev 2017-11-26 00:43:35 följande:

Japp stäng av Internet från 21 på vardagar och från 22 ska mobilen liggsa i köket.

Vi hade det så hos oss en vecka. Efter det har vi inga problem längre.

Ja det har vi kört med sen länge men det funkar inte. Tack för rådet "sluta dalta med henne". Det löste verkligen ALLT! (Ironi)
Svar på tråden Nån mer med barn som inte kom in på gymnasiet?