Myndighets värdering av egendom - juridik
Myndighets värdering av egendom - juridikJag studerar ett intressant fall i min bekantskapskrets...
Jag undrar vad det finns för lagstiftning som reglerar en myndighets värdering av egendom, exempelvis en bil.
Nämnda person fick sin bil bortbärgad. Inget konstigt med det, han vet varför och det har stöd i lagstiftning.
Men sedan kommer det märkliga. Personen hoppades att bilen skulle kunna lösas ut alternativt säljas av myndigheten eller kronofogden och pengarna skulle betala bärgningskostnaden samt eventuella andra skulder. Personen menar på att bilen är värd i alla fall X0 000 kr.
Istället väljer myndigheten att direkt skrota bilen och skickar sedan en faktura på bärgningen. På frågan om värdering hävdar myndigheten att det inte finns någon lagstiftning som reglerar det.
Om en myndighet har lagstöd att hämta upp och forsla bort egendom, vad säger då om hur myndigheten ska värdera egendomen och eventuellt sälja den eller förvara den och låta ägaren lösa ut den, istället för att myndigheten gör det enkelt för sig och slänger grejerna och sedan lägger transportkostnaden på ägaren?
Det skulle kunna vara så att ägaren till egendomen har skulder som ska drivas in, som i nämnda fall.
Jag har sökt på nätet, men det enda jag hittar är lagar och förordningar om flyttning av fordon i vissa fall (länkar nedan). Där talas om "ringa eller inget värde", men närmare definition av det finns inte och jag hittar ej heller något om hur en sådan värdering ska ske.
Frågan har även ställts till berörd myndighet, men de har inte kunnat visa vart sådant regleras i lag.
Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall
Svensk författningssamling 1982:198
www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-1982198-om-flyttning-av-fordon-i_sfs-1982-198
Lag (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall
Svensk författningssamling 1982:129
www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1982129-om-flyttning-av-fordon-i-vissa-fall_sfs-1982-129
Finns det någon här som är kunnig i juridik på området eller är duktigare att söka informationen än vad jag är?