Varannan vecka spårar ur!
Jag kan bara svara för mig själv, och jag tycker det är skönt att slippa dem.
Tja rent krasst, som bonusmamma måste man veta sin plats i familjen. Man är inte nummer ett för sin sambo, så enkelt är det. Han har redan fått sina barn. Och givetvis ska de kunna få gå hem till SITT hem när och hur de vill utan att behöva fråga om lov. Behöver DU fråga om lov innan du kommer hem också?
Från 12 års ålder tycker jag ärligt talat att man borde få ha en åsikt om var man bor... Och bli respekterad. (Även om man kanske inte får sin vilja igenom. Men om båda föräldrarna är OK med det, så!) Jag minns väl när jag var 12, då börjar man känna sig lite "vuxen" (även om man inte var det) -- jag hade visserligen inte skilda föräldrar, men fy tusan vad ledsen jag hade blivit om jag inte var välkommen när som helst hemma hos min egen förälder! Bara för att nån ny flyttat in, eller för att det inte är "rätt vecka". Nej, fy.
Bättre då att inte bli styvmamma åt någon, om man inte är beredd på att NÄR SOM HELST ta emot barnet. Därför hade jag t.ex. inte själv velat ha bonusbarn (dubbelmoral, inte alls; jag tycker att barnets behov ska komma först men är ändå inte villig att göra den uppoffringen själv = blir inte tillsammans med någon som har barn sedan tidigare).
Jag är 30 nu och är fortfarande lika välkommen hos mina föräldrar som när jag var liten. Får klampa in när som helst och gräva i skåpen och sova över. Inte nu så att jag är där ofta, vi bor inte i samma stad, men tryggheten det innebär att VETA det, även som vuxen med eget jobb, sambo, liv, o.s.v., går fasen inte att slå. Hade inte vuxit upp lika tryggt om jag vetat att mina föräldrar bara är mina föräldrar om det är rätt vecka...
Har själv börjat fundera lite på om inte stök i skolan förutom hög lärarrotation om många vikarier även beror på varannan vecka och otrygghet. Märker det själv på sonens vänner. Och vad bökigt det verkar vara för barn när det är olika regler som gäller olika veckor. Ibland är det helt olika regler för maten olika veckor också (ex ena vegetariskt absolut ingen mjölk nästa vanlig kost - barnet får inte tycka till och äta vad det vill).