• Ess

Varannan vecka spårar ur!

Anonym (fru) skrev 2017-11-23 15:41:08 följande:
    För mig är pappas fru så att jag inte tolererar henne överhuvudtaget. Tur att jag slipper träffa henne nu när jag är vuxen. Jag antar att din mans barn känner precis detsamma om dig. 
    Jag skulle inte kunna bry mig mindre än jag gör ang vad de känner eller inte.
    Jag kan bara svara för mig själv, och jag tycker det är skönt att slippa dem.
  • Ess
    Anonym (Tyr) skrev 2017-11-27 20:23:07 följande:

Tja rent krasst, som bonusmamma måste man veta sin plats i familjen. Man är inte nummer ett för sin sambo, så enkelt är det. Han har redan fått sina barn. Och givetvis ska de kunna få gå hem till SITT hem när och hur de vill utan att behöva fråga om lov. Behöver DU fråga om lov innan du kommer hem också?

Ha ha ha ha, du är lustig
  • Ess
    Cadencee skrev 2017-11-29 08:55:38 följande:
    Kanske inte fel men jag upplever att ts är ganska anti till sitt bonusbarn och då kanske inte bonuslivet är något för henne utan det är bättre att vara särbo isåfall. För jag tycker att barnet alltid ska känna sig välkommen i sitt eget hem (ja sen kan man ha saker planerat som gör att det inte passar) större delen av tiden.
    Vv är barnets hem hos den andra föräldern. Vill barnet komma över får det ringa, och sen får ts besluta om det går bra eller hon vill va själv.
  • Ess
    Zacke skrev 2017-11-29 16:39:04 följande:

Från 12 års ålder tycker jag ärligt talat att man borde få ha en åsikt om var man bor... Och bli respekterad. (Även om man kanske inte får sin vilja igenom. Men om båda föräldrarna är OK med det, så!) Jag minns väl när jag var 12, då börjar man känna sig lite "vuxen" (även om man inte var det) -- jag hade visserligen inte skilda föräldrar, men fy tusan vad ledsen jag hade blivit om jag inte var välkommen när som helst hemma hos min egen förälder! Bara för att nån ny flyttat in, eller för att det inte är "rätt vecka". Nej, fy.

Bättre då att inte bli styvmamma åt någon, om man inte är beredd på att NÄR SOM HELST ta emot barnet. Därför hade jag t.ex. inte själv velat ha bonusbarn (dubbelmoral, inte alls; jag tycker att barnets behov ska komma först men är ändå inte villig att göra den uppoffringen själv = blir inte tillsammans med någon som har barn sedan tidigare).

Jag är 30 nu och är fortfarande lika välkommen hos mina föräldrar som när jag var liten. Får klampa in när som helst och gräva i skåpen och sova över. Inte nu så att jag är där ofta, vi bor inte i samma stad, men tryggheten det innebär att VETA det, även som vuxen med eget jobb, sambo, liv, o.s.v., går fasen inte att slå. Hade inte vuxit upp lika tryggt om jag vetat att mina föräldrar bara är mina föräldrar om det är rätt vecka...

Man behöver inte alls va beredd att ta emot barnet när som helst.
    Vv så är det ok, men inte när det är andra förälderns vecka. Jag som partner vill ha tid för mig själv utan hans ungar hängande runt mig. Skulle heller aldrig ta något som helst ansvar för varken barnet eller dess kompisar. Jag och min partner är de vuxna i hemmet och därmed också vi som bestämmer där. Kan man inte acceptera att ens partner inte vill ha ens ungar på halsen alltid, så får man bo själv.
  • Ess
    Cadencee skrev 2017-11-29 15:46:11 följande:
    Fast om barnet kan ta hand om sig själv så tycker inte jag det är ts beslut att säga ja eller nej.
    Är hon ensam hemma och det inte är deras vecka så har hon full rätt att säga nej.
  • Ess
    Cadencee skrev 2017-11-29 18:47:08 följande:
    Jag tycker faktiskt inte det om barnet klarar sig själv. Det är barnets hem också. Förstår inte hur man kan neka någon sitt hem för att en vuxen vill ha egentid. Hade köpt resonemanget om barnet inte kunde ta hand om sig själv och pappan inte är hemma.
    Det är barnets hem vv, så självklart kan man säga nej på fel vecka.
  • Ess
    Cadencee skrev 2017-11-29 19:59:38 följande:
    Det är alltid barnets hem. Sen tycker jag det hör till vanligt folkvett att man hör av sig. Men har man saker planerade typ besök eller något sådant så förstår jag att man säger nej om det inte passar med barn i sammanhanget. Men i övrigt så länge barnet kan ta hand om sig själv så är det välkommet då det som sagt är dennes hem också
    Nej jag anser inte att det är barnets hem alltid. Det är barnets hem då det är avtalat att barnet ska komma.
    Sen är ju klart frågan fri om barnet vill komma över. Men det är inte självklart att det funkar, speciellt inte om pappan inte är hemma.
  • Ess
    Cadencee skrev 2017-12-01 19:13:13 följande:
    Tur för mina bonusbarn att de inte har någon bonusmamma som ser sig ha mer rätt till hemmet än dom.
    Nej alla är ju olika. Jag var inte speciellt intresserad av att ha hans ungar på halsen om inte han själv var hemma. Hemmet tillhörde dessutom mig också, så jag hade lika mycket att säga till om som han hade.
  • Ess
    Anonym (Peeeet) skrev 2017-12-01 19:14:33 följande:
    Sköter barnet sig själv så behöver inte pappan vara hemma.

Detsamma gäller i kärnfamiljer. Slutar barnet 13.00 och är över fritidsålder så sitter den ju inte utanför dörren och glor. Självklart ska man få komma hem. Ett hem är ju just - ett hem.
    De dagar barnet enligt avtalet skulle komma, ja. Men inte de övriga dagarna, då fick det gå till den andra förälderns hem.
  • Ess
    Phellllo skrev 2017-12-01 19:16:11 följande:
    Det där är en intressant tankegång. För det är just så många styvmammor argumenterar här. Att de har mer rätt till hemmet, till pappans uppmärksamhet, gärna hans arv också m.fl. Däremot säger de ofta inte det rätt ut, men det är ju det de vill.
    Hemmet tillhör de vuxna, och det är de vuxna som beslutar ang hemmet också.
    Ska den ena vuxna och dess barn ha monopol på hemmet, så får de bo ensamma.
  • Ess
    Phellllo skrev 2017-12-01 19:30:42 följande:
    De vuxna bestämmer angående hemmet, i form av stad man ska bo i, interiör m.m. Däremot bestämmer man speciellt inte som styvmamma över sin mans omyndiga barn. Man kan komma med förslag och råd, men man har ingen rätt (eller egentlig skyldighet) gällande det.

Barnet har alltid rätt att komma hem. De flesta ovälkomna besökare Ess, kan du vid det extrema till och med ringa polisen för och få borttagna. Just för att de inte är välkomna i ditt hem. Men en partners omyndiga barn kan du inte göra det, just för att det är dens hem.

Därför är mitt råd till Ts att istället fokusera på andra sätt att få sin egentid genom. Håller hon på och nekar och hyser agg mot barnet så lär ju kärleken hon får från sin partner till slut dö ut,,,
    Tja, är inte barnen skrivna där så...............
    Men nu handlar det om att hålla ett umgängesavtal och inget annat. Barnen är välkomna när det är meningen att de ska komma, övrig tid är det fritt fram att säga nej. De har liksom inget i mitt hem att göra om inte deras förälder är hemma.
  • Ess
    Phellllo skrev 2017-12-01 19:45:41 följande:
    Så när dina barn kommer hem tidigare från fritids, kompis eller diverse aktivitet - och du har tänkt ha så kallad känd egentid hemma. Du ser alltså då dina barn utanför genom fönstret men de får minsann stå utanför hemmet tills eran bestämda tid de skulle hem.

Det är så du resonerar.

Barnen i blended families har turen (och oturen) att ha två hem att gå till.

Alltså ess, din extrema svartsjuka mot första familjekonstellation existens är inte vacker...
    Vilken svartsjuka?
    Jag tyckte inte om dem och såg verkligen ingen anledning till att vi skulle spendera tid tillsammans ensamma. Jag förutsätter att barnen kommer för att träffa sin förälder och inte mig, så då får de komma när han är hemma.
  • Ess
    Anonym (Peeeet) skrev 2017-12-01 19:24:53 följande:
    Nej.
    Jo, det gjorde de visst.
  • Ess
    Phellllo skrev 2017-12-01 23:47:37 följande:
    Du kan väl svara på frågorna. Dessa kvinnor är så galet svartsjuka och de tror att världen cirkulerar kring dem. Gör den inte det så jävlar.
    Vänligen förklara vart svartsjukan kommer in i bilden?

Världen cirkulerar inte kring någon, varken vuxen eller barn. Men som vuxen så har man rätten att säga ja eller nej ang frågor som gäller ens hem.
    Frågor som rörde barnen personligen som tex skolval, sket jag totalt i. Ville de däremot komma och hälsa på så hade/har jag samma rätt som maken att svara ja eller nej, men det är ju en sådan fråga som man diskuterar huruvida det passar då eller inte.
  • Ess
    Anonym (Vuxen) skrev 2017-12-02 06:06:45 följande:

Har själv börjat fundera lite på om inte stök i skolan förutom hög lärarrotation om många vikarier även beror på varannan vecka och otrygghet. Märker det själv på sonens vänner. Och vad bökigt det verkar vara för barn när det är olika regler som gäller olika veckor. Ibland är det helt olika regler för maten olika veckor också (ex ena vegetariskt absolut ingen mjölk nästa vanlig kost - barnet får inte tycka till och äta vad det vill).

Serveras de olika mat i skolan beroende på vilken vecka det är?
    För det har jag aldrig hört talas om, utan föräldrarna får enas om vad som gäller och sen äter de samma alla veckor.
    Hemma är det ju inte så konstigt att de får äta vad som serveras, i alla fall tills de själva kan ställa sig och laga sin mat.
  • Ess
    Anonym (Haga) skrev 2017-12-02 01:20:13 följande:
    Det har väl inte med svartsjuka att göra. Har man bestämt varannan vecka så har man. Dom allra flesta säger ju att det är okej att barnet /barnen kommer om dom hör av sig först.
    Det är nog så att hör dom av sig först så blir det aldrig ett irritations moment. Dessutom så visar det på mognad att de hör av sig och kollar läget om det går att komma, eller ta med kompisar. Har de nått den mognaden så finns det oftast ingen anledning att säga nej heller, utan man vet att de både klarar sig OCH sköter sig.
    Själv har jag aldrig sagt nej till att ta hem kompisar eller vad de nu ville göra, eftersom de hörde av sig innan.
  • Ess
    Anonym (Vuxen) skrev 2017-12-02 08:50:55 följande:
    Med olika matregler menade jag mat hemma hos kompisar - jag har dessa barn på besök hemma hos mig titt som tätt och ibland är det hårda marregler varannan vecka. Gör barnet förvirrat.
    Det hade gjort mig med förvirrad, så jag hade gett barnet samma mat som jag brukade oavsett vilken vecka det var. 
Svar på tråden Varannan vecka spårar ur!