• Cadencee

Varannan vecka spårar ur!

Mina 2 bonusar är 7 och 9 år. Har 2 egna på 1 och 4 år. Jag tycker det är jättemysigt när de kommer förbi enstaka gånger även om det inte är pappavecka. Förstår inte problemet om det dessutom gäller en 12-åring...

• Cadencee
    Anonym (Eh) skrev 2017-11-28 20:54:56 följande:

Du har haft dina ?bonusar? i knappt ett halvår så det är klart du fortfarande tycker det är mysigt. Vänta något år eller så så får vi höra hur det låter då.

Jag har mina egna barn på heltid så tror knappast jag kommer ändra mig i frågan. Däremot skulle jag bli irriterad om dom inte hört av sig på hela dagen, kommer på typ kvällen och förväntar sig mat. Men skulle inte bli irriterad om de kom förbi en dag sådär ett par timmar eller så. Förstår inte varför vissa har svårt för andras barn? Välj inte bonuslivet då.
  • Cadencee
    Ester69 skrev 2017-11-28 21:39:50 följande:

Det är en milsvid skillnad på sina egna barn och bonusbarn...

Ja fast jag skulle inte ha några problem om de tex bodde hos oss på heltid. Det jag menar är att mina barn är där på heltid (dessutom jag och barnen som flyttat till det som var deras hem från början) och så länge vi är hemma och inte har något planerat så får de gärna komma. För som sagt, det är deras hem. Är inte min sambo hemma är de välkomna ändå, de är så självgående så det är inte något extra jobb för min del.
  • Cadencee
    Ester69 skrev 2017-11-29 08:20:22 följande:

Okej ja det är ju upp till varje familj att göra som man vill. Är du okej med att ha det så, så är det ju inga problem. Men vill man inte ha som ni så är inte det fel heller.

Kanske inte fel men jag upplever att ts är ganska anti till sitt bonusbarn och då kanske inte bonuslivet är något för henne utan det är bättre att vara särbo isåfall. För jag tycker att barnet alltid ska känna sig välkommen i sitt eget hem (ja sen kan man ha saker planerat som gör att det inte passar) större delen av tiden.
  • Cadencee
    Ess skrev 2017-11-29 14:30:40 följande:

Vv är barnets hem hos den andra föräldern. Vill barnet komma över får det ringa, och sen får ts besluta om det går bra eller hon vill va själv.

Fast om barnet kan ta hand om sig själv så tycker inte jag det är ts beslut att säga ja eller nej.
  • Cadencee
    Anonym (m) skrev 2017-11-29 16:21:49 följande:

Så länge de inte kommer förbi och bara förväntar sig mat. Och inte hört av sig på hela dagen innan.

Nej de kan inte förvänta sig lagad mat utan får räkna med att det kan bli macka eller så isåfall om de i te hör av sig :)
  • Cadencee
    Anonym (m) skrev 2017-11-29 16:21:49 följande:

Så länge de inte kommer förbi och bara förväntar sig mat. Och inte hört av sig på hela dagen innan.

Nej de kan inte förvänta sig lagad mat utan får räkna med att det kan bli macka eller så isåfall om de i te hör av sig :)
  • Cadencee
    Ess skrev 2017-11-29 17:34:48 följande:

Är hon ensam hemma och det inte är deras vecka så har hon full rätt att säga nej.

Jag tycker faktiskt inte det om barnet klarar sig själv. Det är barnets hem också. Förstår inte hur man kan neka någon sitt hem för att en vuxen vill ha egentid. Hade köpt resonemanget om barnet inte kunde ta hand om sig själv och pappan inte är hemma.
  • Cadencee
    Anonym (m) skrev 2017-11-29 18:47:14 följande:

Så då äter ni andra middag medan de får en macka var.

Nej så klart inte. Menar att se inte kan räkna med att jag ställer mig och lagar mat bara för att dom kommer. Har vi redan ätit får de macka, har jag inte planerat att laga någon mat får de macka.
  • Cadencee
    Ess skrev 2017-11-29 19:52:35 följande:

Det är barnets hem vv, så självklart kan man säga nej på fel vecka.

Det är alltid barnets hem. Sen tycker jag det hör till vanligt folkvett att man hör av sig. Men har man saker planerade typ besök eller något sådant så förstår jag att man säger nej om det inte passar med barn i sammanhanget. Men i övrigt så länge barnet kan ta hand om sig själv så är det välkommet då det som sagt är dennes hem också
  • Cadencee
    Tow2Mater skrev 2017-11-29 20:06:49 följande:

Men, om jag lovat sonen att han kommer komma hem forst en dag och att jag kommer om x timmar, blir ju han grining om jag konstant skulle ändra mig och vara hemma innan han kommer de dagar jag sagt han får vara hemma själv. Lika så kan väl vuxna vilja ha lite egentid de dagar den faktist lovats.

Tycker inte det är samma sak. Dessutom har jag inte sagt att man inte får vara besviken men jag tycker inte man ska neka någon ens hem. Jag tror ju inte att din son nekar dig att komma hem flera timmar tidigare? Eller typ låsa dig ute?
  • Cadencee
    Tow2Mater skrev 2017-11-29 20:17:57 följande:

Eftersom han är ett barn har han inte den makten ;) MEN vi tar alla hänsyn till varandra och kompromissar. Precis som TS verkar kunna vara ok med om det händer ibland, eller att man hor av sig innan. Inte som det verkar vara nu att det händer i princip varje dag och vecka.

Jag tycker inte det är hela världen om det händer varje dag så länge det inte stör mina planer (nu menar jag inte planer på att ligga i soffan) så att jag blir hindrad att tex träffa någon bekant eller måste ställa in något. För barnet är ju pappans ansvar i det läget. Men kan jag göra det jag tänkt utan problem, varsågod och kom hit för det är ditt hem.
  • Cadencee
    Ess skrev 2017-12-01 18:47:53 följande:

Nej jag anser inte att det är barnets hem alltid. Det är barnets hem då det är avtalat att barnet ska komma.

Sen är ju klart frågan fri om barnet vill komma över. Men det är inte självklart att det funkar, speciellt inte om pappan inte är hemma.

Tur för mina bonusbarn att de inte har någon bonusmamma som ser sig ha mer rätt till hemmet än dom.
Svar på tråden Varannan vecka spårar ur!