• Anonym (m)

Varannan vecka spårar ur!

Jag tycker du ska komma överens med pappan vad som gäller. Det finns flera poänger med att hålla hårt på umgängesschemat. Att kunna planera sin tid, att kunna planera mat. Att barnet har ett schema för att träffa sina föräldrar lika mycket. När det ser ut så som det gör hos er så handlar det inte om att sonen stannar hos sin pappa för att umgås med pappan utan för att umgås med datorn, något som han dessutom gör när bara du är hemma.

Bry dig inte om alla här som säger att de personligen tycker att barn ska få komma och gå som de vill, det där är något som du och pappan ska vara överens om. För vissa fungerar det att barnet kommer och går men för andra fungerar det inte. Det kan bero på hur man bor, om man bor trångt, om pappas sambo jobbar skift, mm. Det går inte att säga att det som fungerar för en ska fungera för alla.

Bry dig inte heller om de som säger att mamman kan ju dö och då måste man vara beredd på att ha bonusen på heltid. Mamman är inte död. Det problemet är inte aktuellt för er idag. Vänd på det. Om mamman dör så är det väl bra att barnet passar på att spendera den tid som är avtalad med sin mamma för man vet ju inte, hon kan ju dö när som helst.

Vad du och din sambo än kommer fram till gemensamt så ska du stå på dig. Din egentid antar jag att du värderar för att du behöver ladda dina batterier. Att hävda att ett barn är självgående och att om du inte fanns så skulle barnet ha kunnat vara där ensam. Du finns och att resonera kring hur det hade varit om du inte fanns är respektlöst. 

Du ska under alla omständigheter införa att barnet måste fråga dig om den får ta hem kompisar. Hur gör han när mamma och pappa är hemma, frågar han om lov eller är det samma sak då? Oavsett vilket så måste du få möjlighet att säga nej ifall det inte känns bra. Mamman och pappan känner förmodligen barnets kompisar bättre än vad du gör och det är en helt annan situation för dig när barnet drar hem kompisar som du inte känner.

• Anonym (m)
    Anonym (Denise) skrev 2017-11-17 12:32:51 följande:

Jag kan förstå att du tycker det är jobbigt, jag är också en person som behöver mycket egentid och att ha andra människor i hemmet påverkar sinnet en aning, man slappnar inte av helt. DOCK, i den här situationen finns det ingen som gör något fel eller konstigt. Allt du tagit upp låter helt normalt. Barn har oftast inte fasta "varannan vecka"-tider när de blir äldre, barn kommer att ta med sig kompisar hem.

Möjligen ett tråkigt faktum, men du borde aldrig ha blivit sambo med en man med barn om du förväntar dig fasta ensam-i-huset tider. 

Det är inte heller konstigt att man håller hårt på schemat. Det finns ingen regel om att varannan-vecka-barn ska börja nagga på schemat, det är upp till föräldrarna vad de tycker är lämpligt och alla föräldrar anser det inte lämpligt att barn kommer och går utanför schemat. Har ingen betydelse att de börjar bli äldre, även äldre barn kan klockan och vet hur en kalender ser ut och klarar av att följa den. 
  • Anonym (m)
    smulpaj01 skrev 2017-11-17 11:47:21 följande:
    Jösses....en partner med dina åsikter om barn skulle åka ut från mitt hem blixtsnabbt!

Antar att du lever ensam eller iaf barnfritt?
    Du skulle inte ens komma över min tröskel. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Denise) skrev 2017-11-17 12:51:52 följande:
    Tycker du inte att det är lite absurt att kasta ut barnet om denne skulle komma förbi en dag efter skolan på "fel vecka"? "Du får inte vara här på fel vecka", "Vi vill inte ha dig här på fel vecka", "Jag skrev bara upp mig på varannan vecka när jag blev förälder"?

Bara för att föräldrar har makten att tvinga sina barn till att göra saker betyder inte att de borde göra det.
    Ja, om du uttrycker dig så där, det är ju elakt, men jag förstår inte varför du tycker att man ska säga elaka saker till ett barn. Du säger bara som det är, att det är mammas vecka och mamma har planerat middag till dig så då får du gå hem till henne och äta. Det är mammas vecka och mamma vill träffa dig. Mamma har planerat något roligt som ni ska göra. Mamma har sett fram emot att träffa dig den här veckan. Det finns massor av lämpliga saker som man kan säga och som dessutom är sant. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Denise) skrev 2017-11-17 13:19:13 följande:
    Så man ska dra småbarns-fraser ända upp till vuxenåldern? Tvivlar starkt på att sådant kommer fungera, men jag antar att de kan hoppas på att pojken blir en väldigt lugn och lydig tonåring som inte tar upp sin egen vilja.

Dessutom så är det här mellan pojkens far och mor, om de är okej med att pojken får mer frihet så har inte TS mycket att säga till om. Om föräldrarna inte har haft något emot det här hittills så gissar jag på att de är OK med det, vilket kommer göra det väldigt tydligt att TS inte vill ha pojken där, vilket kan (inte behöver, men Kan) orsaka en dålig stämning.

Jag står fast vid att det här helt och håller är TS problem. Om man har ett sådant stort "ensam hemma"-behov så ska man inte flytta till någon som har barn och tro att de kan hålla barnet ute från hemmet.
    Det vet vi ju faktiskt inte om de tycker, vi har inte hört föräldrarna. Men visst är det så att det är föräldrarna som avgör men som förälder är det inte alltid så att man vill att barnet börjar gå till den andra på sina veckor och vice versa. Det finns fullt legitima skäl till det, som planering av mat, att man inte vill att barnet är hemma hos sig utan att man vet att den är det. En del föräldrar tycker inte det spelar någon roll men alla tycker inte att det är okej. I det här fallet är det en pappa som försöker förmå sitt barn att gå till mamma men möts av tre dagars tjurighet om han inte får som man vill. För mig låter det inte som att pappan heller tycker att det här är optimalt. Och jag tror inte att det är för att han avskyr sin unge som han försöker få barnet att gå hem till sin mamma. 
  • Anonym (m)
    Anonym (mamma) skrev 2017-11-17 13:12:58 följande:
    Du blandar ihop barnets umgänge med barnets till gång till sitt eget hem. Det är inte bara TS och mannens hem, det är även barnets hem. De flesta barn i 12-års åldern vistas i sitt hem utan föräldrar en hel del. Efter skolan, när de är sjuka, när föräldern är iväg på olika aktiviteter. 

Barn i 12-års åldern umgås inte med sina föräldrar 24 h/dygn oavsett hur de bor. Men de behöver ha tillgång till sitt hem alltid. Och barnet bör få ha hem kompisar och umgås på precis samma premisser som de vuxna i hemmet. 
    Du blandar ihop tillgång till sitt hem och tillgång till att spela på en dator.
  • Anonym (m)
    Anonym (---) skrev 2017-11-17 14:48:09 följande:
    När barnen blir tonåringar blir det mycket, mycket viktigare att föräldrarna har koll på vart barnet är! Om vardera föräldern naivt tror att tonåringen är hos den andra föräldern varje gång tonåringen inte kommer hem till middagen så kan det utnyttjas rejält. Ju äldre barn desto viktigare att föräldrarna kommunicerar både med varandra och med barnet. Inte så roligt när det visar sig att 14-åringen har supit sig stupfull och däckat på ett golv hos någon halvbekant när man själv inbillade sig att barnet var i tryggt förvar hos andra föräldern.
    Precis. Ännu en anledning till varför man inte tillåter barnet gå som den vill till den ena eller andra föräldern på "fel" vecka. 
    Andra anledningar är att veta om man måste påminna om att stänga frysen efter sig, dra ur laddare innan man går hemifrån, inte lämna teve eller spel på i sitt rum, mm. 
  • Anonym (m)
    Anonym (,lömkjhuygtf) skrev 2017-11-17 13:55:32 följande:
    Jag var nog lite otydlig där, det du har markerat är vad jag menar att TS behöver ta upp med sin partner, att det är viktigt för henne att veta när barnet är hos dem och när det är barnfritt. Det behöver inte nödvändigtvis vara så, men om en partner har behov av egentid måste an som förälder fundera på om det är ett behov man är ok med. Om inte får man leta efter någon annan som är mer kompatibel med en själv.

Det är ju inte bara den barnfria partnern som måste tänka på sånt, Även en förälder måste fundera på vad denne är ok med och inte.Det handlar ju inte om ett barn som vill umgås med föräldern, det handlar om ett barn som vill sitta vid datorn och inte gillar mammans uppkoppling. 

Du har rätt i att barnet inte har några valmöjligheter, där är det föräldrarnas ansvar att se till att det blir så bra som möjligt för barnen. Det måste inte innebära svängdörrar, särskilt inte när anledningen är internetuppkopplingen. En förälder har nämligen den svåra uppgiften att även balansera en ny partners behov. Om en ny partners behov gör så att barnet far illa (och jag anser inte att ett barn far illa av att ha varannan vecka om båda föräldrarna är bra och att få lära sig att höra av sig och stämma av med föräldrarna om det är ok att byta dagar) så måste föräldern bestämma sig för vem som är viktigast, barnet eller partnern. Väljer föräldern partnern trots att barnet far illa så tja... Inte mycket till förälder då.
    Du säger många bra saker här. Föräldern måste även ta hänsyn till sin partner. Om man flyttar ihop i tron att det är varannan vecka som gäller och sen i efterhand får veta att föräldrarna gärna ruckar på schemat så har man ju inte flyttat ihop på de villkor som man trodde gällde. 
    Det är definitivt en svår uppgift för föräldern att balansera sitt barns behov och sin partners behov. Det kan inte nog understrykas vilket ansvar föräldern har att hålla ihop hushållet. 
  • Anonym (m)
    viseversa skrev 2017-11-17 17:46:15 följande:

Du valde en man med barn som fortfarande bor hemma. Du får leva med att dom vill vara hos sin pappa eller flytta ut. 

Betyder fortfarande inte att barnen bor där på heltid. Barnet har en mamma också.
  • Anonym (m)
    Anonym (Fia) skrev 2017-11-21 06:26:22 följande:

Men barnet kan flytta till pappan på heltid ,mer och mer.Stora barn väljer själv var det vill spela dator och vara.Om inte föräldrarna är stenhårda VV.

Visst kan man låta barn välja. Min poäng är att det inte måste vara så. I vissa fall fungerar det inte för föräldrarna att ha det så och till syvende och sist är det föräldrarna som avgör.
  • Anonym (m)
    Anonym (Vuxen) skrev 2017-11-21 07:55:07 följande:

Jag känner att barns behov går före vuxnas, Likställ inte dina behov med ett barns. Du ansvarar för ditt liv och dina val, föräldrarna ansvarar för barnens.

Flytta till eget boende och skaffa en ny kille du lever som särbo med (lättare byta sambo än förälder).

Att sätta gränser är inte detsamma som att förbise barns behov.
  • Anonym (m)
    Anonym (Förälder) skrev 2017-11-21 12:56:25 följande:

Självklart skall killen få vara så mycket han vill hos sin pappa.

För en tonårsson är pappa jätteviktig.

Vilken grov generalisering. Är mammor inte viktiga för sina tonårssöner?
  • Anonym (m)
    Anonym (Förälder) skrev 2017-11-21 18:14:37 följande:

Men man måste väl få komma och hälsa på sin andra familj när som helst? Hur skall man annars kunna känna att detta är hemma, hör hör jag hemma?

Är du själv skild med barn som har två hem? Du och den andra föräldern väljer ju själva om ni vill ha det så, och så länge era nya partners är införstådda med det. Men det som funkar för er funkar inte för alla andra.
  • Anonym (m)
    Anonym (Tyr) skrev 2017-11-27 20:23:07 följande:

Tja rent krasst, som bonusmamma måste man veta sin plats i familjen. Man är inte nummer ett för sin sambo, så enkelt är det. Han har redan fått sina barn. Och givetvis ska de kunna få gå hem till SITT hem när och hur de vill utan att behöva fråga om lov. Behöver DU fråga om lov innan du kommer hem också?

Så du tror det handlar om en popularitetstävling?!
  • Anonym (m)
    Cadencee skrev 2017-11-29 06:26:00 följande:

Ja fast jag skulle inte ha några problem om de tex bodde hos oss på heltid. Det jag menar är att mina barn är där på heltid (dessutom jag och barnen som flyttat till det som var deras hem från början) och så länge vi är hemma och inte har något planerat så får de gärna komma. För som sagt, det är deras hem. Är inte min sambo hemma är de välkomna ändå, de är så självgående så det är inte något extra jobb för min del.

Så länge de inte kommer förbi och bara förväntar sig mat. Och inte hört av sig på hela dagen innan.
  • Anonym (m)
    Cadencee skrev 2017-11-29 17:30:41 följande:

Nej de kan inte förvänta sig lagad mat utan får räkna med att det kan bli macka eller så isåfall om de i te hör av sig :)

Så då äter ni andra middag medan de får en macka var.
  • Anonym (m)
    Cadencee skrev 2017-11-29 20:46:01 följande:
    Jag tycker inte det är hela världen om det händer varje dag så länge det inte stör mina planer (nu menar jag inte planer på att ligga i soffan) så att jag blir hindrad att tex träffa någon bekant eller måste ställa in något. För barnet är ju pappans ansvar i det läget. Men kan jag göra det jag tänkt utan problem, varsågod och kom hit för det är ditt hem.
    Exakt, det får inte störa ens planer. För en del personer är det viktigt med återhämtning. Då kan det vara en del av återhämtningen att vara hemma ensam. För dig innebär det kanske att ta en latte på stan med väninnorna. Då är inte dina bonusar välkomna hem till dig. Men för en annan kan återhämtning innebära en stund hemma för sig själv. Det innebär inte nödvändigtvis att man ligger på soffan och latar sig utan det är lika mycket återhämtning för en annan som det är för dig att ha dina "andra planer". Att man råkar vara hemma innebär inte att man är redo att ha sambons unge hemma utöver den tid som är överenskommen. Som du säger kan sambons barn höra av sig först och kolla om det är okej att komma över i fall det nu är så hemskt att tillbringa tid hos den förälder som det var tänkt att man skulle spendera tid hos.
  • Anonym (m)
    Anonym (V) skrev 2017-12-01 20:11:34 följande:

Jag tycker man kan läsa mellan raderna i många trådar som handlar om bonusfamiljer att det finns underliggande negativa känslor. 

För mig är det en gåta hur någon - i detta fall pappan - kan välja att bo med en person som är så negativt inställd till ens barn att hon inte ens vill att barnet vistas i hemmet mer än nödvändigt.

Hade min partner uttryckt sig på detta sätt om mitt barn hade partnern åkt ut med huvudet före.

Först nämner du negativa känslor. Sen "negativt inställd till ens barn". Var tror du negativa känslor är? När blir negativa känslor riktade till ett barn? Jag tror inte du har tänkt färdigt i den här frågan.
  • Anonym (m)
    Phellllo skrev 2017-12-01 23:47:37 följande:

Du kan väl svara på frågorna. Dessa kvinnor är så galet svartsjuka och de tror att världen cirkulerar kring dem. Gör den inte det så jävlar.

Svartsjuka? För att man värderar egentid? När barnet ändå skulle varit hos sin mamma? Och pappan inte är hemma? Hur får du det till att handla om svartsjuka?
Svar på tråden Varannan vecka spårar ur!