Anonym (,lömkjhuygtf) skrev 2017-11-17 13:37:52 följande:
Du säger alltså aldrig nej till dina barn? Eller frågar du dina barn varje gång du vill ha en vän som kommer och fikar om det är ok med dem?
Barn är inte mogna för sådana beslut. Barn har behov av att veta att deras föräldrar bestämmer och gör det bästa för dem. Det bästa för barn är att lära sig att även andra människor, vuxna som barn, har olika behov och får komma först i olika situationer. Ju äldre barn blir, desto större frihet bör då få kring egna beslut. Men också desto större ansvar för sina handlingar och större ansvar i att ta hänsyn till andra människor.
Föräldrar måste förstå att deras älskade barn inte nödvändigtvis blir automatiskt lika älskade av nya partners. Som ny partner ha man ingen grundkärlek att luta sig mot när barnet blir trotsigt eller vedervärdigt. Kan man inte ta hänsyn till sin nya partner och se denne som en fullvärdig medlem av familjen med lika stor rätt att besluta om ändringar i umgänget som en själv så bör man leva ensam tills barnen flyttat. Eftersom detta är familjeliv så måste jag tillägga; Lika stor rätt att bestämma om ändringar kring umgänget så länge man inte är rabiat och säger nej oavsett orsak till ändringen bara för att.
Jag säger nej till mina barn när det är lämpligt.
Nej, ingen i vår familj behöver fråga nån annan om lov för att ta hem vänner, Inte jag, inte mannen, inte barnen.
Barn är mogna att ta många beslut, och den mognaden ökar med åldern, och ökar också med att de ges möjlighet att ta ansvar och beslut.
Det bästa för barn är att veta att de har samma rättigheter till att få sina behov tillgodosedda som vuxna. Att ett barn ska ta hänsyn till sin förälders partner genom att utestängas från sitt eget hem tycker inte jag är rimligt.
Det är säkert så att en ny partner inte älskar barnen som de flyttar ihop med. Men de måste vara beredda på att ge barnen det utrymme de behöver och som föräldern vill ge dem. Barn ska inte behöva växa upp och känna sig som en börda för att de vill vistas i sitt eget hem. Bar ska helst slippa växa upp i ett hem dar vuxna ogillar dem och deras närvaro.