• Anonym (förändringarnas tid)

Vad kommer bli konsekvensen av #Metoo?

Uppropen bara fortsätter och nya branscher kommer till där kvinnor börjar tala.
    Det är än så länge bara början men det talas om att det är set största som hänt i jämställdhetsdebatten sedan rösträtten kom till för kvinnor.

Vad kommer att bli konsekvensen av dessa avslöjanden tror ni? Kommer män som inte är förövare  så att säga,  att ansluta sig och stödja kvinnorna i detta  och hur komemr det att påverka samhällsklimatet och kvinnors ställning i arbetslivet, trygghetsmässigt t ex?

• Svar på tråden Vad kommer bli konsekvensen av #Metoo?
  • New  Dawn
    KlunsSmurfen skrev 2018-01-13 14:58:23 följande:

spånar lite.

"När man jobbar i hemtjänsten är man väldigt.."

www.familjeliv.se/forum/thread/59222538-oforskamda-patienter

Arbetsmiljö har utvecklats en hel del de senaste åren men det ändå mycket som har släpat efter. Det finns många inkompetenta chefer/arbetsledare och de som inte bryr sig kör sitt eget race och försöker göra så att det ser bra ut utåt. Mycket kommer fram i takt med att anställda börjar förstå vilka rättigheter de har, när anställda inte vet det eller hur de ska lösa det så hänger strukturerna/dålig arbetsmiljö kvar om inte chefen/arbetsledaren tar tag i det själv.

Gubbar och kärringar som aldrig varit riktigt psykiskt friska får ju också hemhjälp eller hamnar på hem.det verkar finnas ett samband med:Inom kommunen kan det vara brister i hela strukturen och högre chefer har ingen koll på vad lägre chefer och anställda gör och de övriga anställda vet inte alltid hur de ska lösa det så inkompetenta chefer och anställda får vara kvar.

Skolor/lärare/rektorer skiter i mobbning och det är den mobbade som får flytta, undrar hur det är för tjejerna på dessa skolor om killarna börjar tafsa.

På en arbetsplats kan det vara en trakasserad kvinna som får bita ihop eller byta jobb.

Brister i arbetsmiljön handlar inte bara om trakasserier mot kvinnor och det är aldrig någon som hade ansvaret. Det kan drabba män på andra sätt.

Lars, 53, tog sitt liv ? nu frias cheferna - Aftonbladet

www.aftonbladet.se/nyheter/article20406524.ab

Få ställs till svars för dödsfall på byggen | SVT Nyheter

www.svt.se/nyheter/inrikes/fa-stalls-till-svars-for-dodsfall-pa-byggen-1

Christian dog på jobbet ? säkerhetsbrister var kända | SVT Nyheter

www.svt.se/nyheter/granskning/ug/christian-dog-pa-jobbet-sakerhetsbrister-var-kanda

Det verkar uppenbart:"Nu handlar många vittnesmål om hur män med makt utnyttjar sina positioner,"

De har också skyddat de i lägre positioner eller struntat i vad som händer.

Den som är en tillgång för företaget har lättare att komma undan.

Det finns också kvinnliga chefer som har ignorerat anmälningar om sexuella trakasserier.

Männen som utnyttjar sin makt mot kvinnor, kan de ha lekt badboy i sin ungdom och blivit "belönade" med sex av tjejer för sitt dåliga beteende?

"De män som varit obehagliga mot mig har haft låg status. Min moster blev slagen och sexuellt utnyttjad av en tillbakadragen man med låg utbildning, så nej, det finns inte bara i vissa grupper"

Några av dem surar på forum och hatar alla feminister, när de blir äldre får de hjälp av hemtjänsten.

De med låg utbildning kan ha låg status hos kvinnor men de som är fega/tillbakadragna kan ha ännu lägre, de som har ett behov av att känna makt kan bli knäppa.

www.familjeliv.se/forum/thread/76605454-varfor-ar-manga-snalla-killar-sa-fega-och-radda/10

"det finns inte bara i vissa grupper."

De finns inte bara i vissa grupper men inom vissa grupper är det mer normaliserat så det börjar handla om en hel grupp/vänskapskrets eller många i den och de drar igång varandra.

Hur blir det när det är många med den attityden på en arbetsplats och när de ska anställa eller varsla folk?

"Du glömmer bort att den enskilde kvinnan kan drabbas för att hon berättar för tex ledning eller polis och tex våldtäktsanmälan leder ofta inte till något"

Män som våldtäktsoffer - Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) - Uppsala universitet

nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/sexuellt-vald/man-som-valdtaktsoffer/

Det ena förminskar inte det andra, i mina ögon är det något som bekräftar att när det inte funkar som det ska är det inget av könen som är skyddade."Jag träffade killen. Trevlig och vanlig."

2.58

"Jag tror att män med makt visserligen kommer undan lättare med saker"

Man kan få makt på olika sätt, man kan ha den som chef eller genom ta kontrollen över någons bekantskapskrets.

freefromtoxic.com/2015/05/13/the-4-most-common-narc-sadistic-triangulation-tactics/

Hinner inte svara nu.

Jag kommer dessutom att vara upptagen de närmaste dagarna.
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-01-13 15:53:00 följande:
    Jag är en av dom. Mina vänner är dom. Bloggarna bör inte skriva om det men inte heller skriva som att våld i nära relationer är lika med heterosexualitet eller kopplat till kön!
    Alla kvinnor som uttalar sig om mäns våld mot kvinnor har ju heller inte varit offer för det själva. Jag har fått mest förståelse hos straighta om dom själva är överlevare, pratar man då om sina erfarenheter upptäcker dom att dom kan känna igen sig i mig. En kvinna som inte har överlevt samma sak utan bara hatar män och har läst om mäns våld mot kvinnor har lägre empati pga bristande erfarenhet och insyn i hela psykologin i att bli utsatt på det sättet.
    Jag har tex bara läst att Fanny Åströms erfarenheter av män egentligen varit väldigt goda. Men hon försöker göra det negativt att ett feministiskt manligt ex som slog knut på sig själv för att möta henne ändå var en dålig erfarenhet. Han var ju man.
    Det är hursomhelst väldigt förminskande att gång på gång bli bemött som i den här tråden av uttalade feminister.
    Det lär ju finnas mängder med bloggare som tar upp våld inom samkönade relationer eller där män skriver om våld från kvinnor man kan välja att läsa istället för de bloggare som fokuserar på just kvinnor som blir utsatta av män.
    Jag förstår faktiskt inte varför man väjer att läsa bloggar som har fokus på något man anser inte stämmer när man kan välja andra bloggare som skriver om saker man känner igen från sina liv.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (anonym) skrev 2018-01-13 15:44:35 följande:

Vad hindrar dina vänner att skapa grupper riktade till manliga homosexuella som arbetar inom vården, konsten, polisen osv. Vad hindrar att skriva i grupper som tydligt inte riktar sig till just kvinnliga anställda utan bara anställda inom visst område.

Dom är inte intresserade. Vill knappt gå i terapi. Vet inte var dom ska vända sig, dom skäms, känner sig inte välkomna osv.

Men det kanske är en nyhet för dig att samhället, precis som den här tråden, är heteronormativt? En man har generellt svårare att erkänna sig som offer utan att skämmas och det blir ju inte lättare av att vi hela tiden skriker ut att män är förövare och kvinnor är offer. Du kanske kan nämna en jour som öppet välkomnar homosexuella män. Det finns kvinnojourer i varje by i Sverige men du vet kanske att det även finns offer-jourer som inte riktar sig till ett visst kön?

Tror du det är lätt för en transkvinna att komma till en kvinnojour? Det kanske visst kan gå bra om man har tur men det är ingen självklarhet att våga lita på det. Som offer i en sånhär relation mår man redan asdåligt och är van att ljuga och dölja det man blir utsatt för, även i en straight relation, och det är en stor tröskel att ens berätta allt för en främling utan att undra om man verkligen är tillräckligt utsatt för att få komma dit. Ännu värre om man då undrar om det är ok att ens förövare är en kvinna, ska dom då fatta att jag är rädd? Antar dom inte att vi är ?lika starka?, förstår dom att jag kan vara såhär rädd för en FLICKvän? Flickvänner är ju rara och ickevåldsamma enligt mallen. Och för en lesbisk eller bisexuell tjej är det en enormt stor tröskel att söka hjälp också för att man då samtidigt måste komma ut och inte vet om den man ska prata med är homofob. Antagligen kommer man iallafall att mötas av en massa fördomar.

Förövrigt resonerar du som dom som inte tyckt att kvinnors underordning varit ett problem innan (det är väl bara att kräva högre lön, varför har ni inte gjort nåt åt det själva?)
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (anonym) skrev 2018-01-13 16:03:41 följande:

Det lär ju finnas mängder med bloggare som tar upp våld inom samkönade relationer eller där män skriver om våld från kvinnor man kan välja att läsa istället för de bloggare som fokuserar på just kvinnor som blir utsatta av män.

Jag förstår faktiskt inte varför man väjer att läsa bloggar som har fokus på något man anser inte stämmer när man kan välja andra bloggare som skriver om saker man känner igen från sina liv.

Missade dessutom vem du syftade på när du skrev bloggare. Fanny Åström definierar sig själv som lesbisk. Så hon är inte straight och ovetande om ämnet enligt sig själv. Hon har också uttryckt transfobi och bifobi... Hon skriver att hon valt att bli lesbisk också och att alla kvinnor borde välja det för att kunna leva utan förtryck. Vilket är ett hån mot alla kvinnor som lever i förtryck i lesbiska relationer.

Vi måste prata om våldet som våld, inte som kön. Med hennes retorik osynliggör hon offer och skyddar förövare.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-01-13 16:08:42 följande:
    Missade dessutom vem du syftade på när du skrev bloggare. Fanny Åström definierar sig själv som lesbisk. Så hon är inte straight och ovetande om ämnet enligt sig själv. Hon har också uttryckt transfobi och bifobi... Hon skriver att hon valt att bli lesbisk också och att alla kvinnor borde välja det för att kunna leva utan förtryck. Vilket är ett hån mot alla kvinnor som lever i förtryck i lesbiska relationer.
    Vi måste prata om våldet som våld, inte som kön. Med hennes retorik osynliggör hon offer och skyddar förövare.
    De som vill prata om våld och inte om kön får väl själva starta bloggar som tar upp detta istället för att bli arga på andra som inte tar upp dessa problem i sina bloggar. 

Bör bloggare innan de skriver inlägg ta hänsyn till att de inte belyser problem ur allas synvinkel, bör de efterforska hur olika grupper i samhället upplever olika typer av relationer, förtryck osv.
    Är bloggar vetenskap som ska följa vissa krav 
  • Anonym (Sanna)
    New Dawn skrev 2018-01-13 15:50:03 följande:

Massor av hashtaggs har startas och det är fritt fram För alla. Du kan inte vänta dig att hetrosexuella kvinnor ska vittna om homosexuellt våld.

Dessutom HAR vissa vittnat om det, där kvinnor varit förövare. Ex Carolas vittnesmål, samt ankagelserna mot Lotta brome.

Men länka till några studier, om det nu finns så många, i ställt för att använda Kakan som referens! (som du hittills föraktat utalanden ifrån.)

Sedan undrar jag om verkligen andra lesbiska är överens med dig när du påstår att "acceptansen för våld i lesbiska relationer är skyhög."

Det pratas om det jag tar upp här, det forskas om det, om du hade orkat googla lite hade du snabbt hittat studier, organisationer, artiklar och intervjuer som bekräftar det jag säger. Ringer du RFSL:s hbt-jour kan dom också berätta att det är vanligt att inte veta att man verkligen utsätts för våld, att det räknas, är ett brott, att man kan anmäla, att detta är lika vanligt statistiskt som i heterorelationer, att det är vanligt att känna press från andra att inte prata om våld i samkönade relationer för att inte smutsa ner ?gayvärlden? utåt när man redan har lägre status och är rädd att det ska påverka möjligheter att få samma rättigheter som straighta osv.

Om andra lesbiska (glöm inte bisexuella tack...) är överens med mig? Ja, det är därför det finns stora studier om det, artiklar, temanummer i tidningar, seminarier, litteratur osv.

Självklart är inte ALLA lesbiska överens om det, speciellt inte förövare och deras polare.

Jag kan ju svara motsvarande till dig. Jag undrar verkligen om andra heterosexuella är överens med dig om din uppfattning ang metoo.

Uppenbarligen inte eftersom Elisabeth Höglund är straight....

Ser du hur sjukt det blir att argumentera så?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Sanna) skrev 2018-01-13 14:24:00 följande:
    Inte för lesbiska och bitjejer.

Vet du vad? I alla andra sammanhang nu när vi kommit så långt så spelar det ingen roll vilka som är i majoritet och minoritet utan man ska ta hänsyn till alla.

Tex så är överlägset flest människor heterosexuella men det pratas ändå om ?heteronormen? som negativt (utom när det gäller våld i nära relationer, sexuella övergrepp och våldtäkt)

Bara för att överlägset flest är straighta så är det fult att använda språket som att man utgår från den (majoritets-)normen. Vi är fler vita än icke-vita i Sverige men vi pratar om att prata och bete oss som att det inte är så för att inte icke-vita ska känna sig exkluderade. Vi är fler binära än ickebinära men förs ändå en diskussion om att det är dåligt att prata som om det är så pga det exkluderar med även den majoritetsnormen.

För alla kvinnor som blivit våldtagna, utsatta för sexuellt, fysiskt och psykiskt våld av andra kvinnor är det dock enormt osynliggörande att vägra sluta prata om detta våld som ett heterosexuellt (och vid-)fenomen. Många söker inte hjälp för dom tror inte att någon kommer ta dom på allvar och man kan väl inte vara utsatt för ?mäns våld mot kvinnor? av en kvinna?

Språket spelar roll!

Sen osynliggjorde du alla manliga offer genom att återigen skriva att majoriteten av mina exempel hade män som förövare.

Att sätta likhetstecken mellan män och förövare innebär som jag skrev att män som blir misshandlade och våldtagna inte har någonstans att ta vägen. Om ingen tar dom på allvar och erkänner dom som brottsoffer, hur ska dom kunna göra det själva? När Kakan och Zara Larsson och Lady Dahmer och Fanny Åström skriver att dom hatar män och att män är problemet/förövaren, hur känns det då att vara bög och ligga och gråta i en nerriven lägenhet efter att ens partner vrålat att man är en jävla ful, värdelös hora, har slagit en och skrikit att dom ska gå ut och träffa någon bättre. Som inte är så jävla äcklig som en själv.

Eller när den lesbiska tjejen inte vågar göra slut för att hon tror att flickvännen ska döda henne eller göra så att en förlorar jobbet, frysa ut en ur hela vänkretsen (kompisarna kommer ta hennes sida och snacka om att en är en dramaqueen, acceptansen för våld i lesbiska relationer är skyhög-Det handlar ju inte om Mäns våld mot kvinnor så vem bryr sig om att det är samma mönster, samma våld och samma känslor och trauman för offren?)

När hon återigen har sex med flickvännen fast hela kroppen skriker nej och stänger av sig själv, hon disaccosierar och lämnar sin kropp. Hade hon sagt nej hade flickvännen exploderat och hon är så fruktansvärt rädd för henne, hela tillvaron är ett trauma. Flickvännen blir arg ändå för att hon inte verkar kåt och så blir allt en mardröm ändå, det händer ändå. Klart det är otänkbart att välja bort sex med den här människan som det inte går att lämna. Och det går inte att prata om för detta är väl inte våldtäkt fast kroppen reagerar precis som om det vore det? Hon är ju inte HAN och förövaren är ju HAN.

New Dawn skrev 2018-01-13 15:02:37 följande:
    Jag har skrivit flera gånger att jag tycker det är viktigt att honomsexuella också vittnar. Du får gärna hjälpa oss genom att länka till homosexuella personers erfarenheter, statistik och så vidare. Jag visste inte att acceptansen för våld är skyhög i lesbiska relationer.

Men du väljer att fokusera på några kvinnors manshat på nätet. Så din intention att inte fokusera på individer går väldigt dåligt.

Probemet när du tar upp pedofiler och honomsexuella män som svar på debatten att kvinnor också begår övergrepp och trakasserar, blir ju snett, då det oftast är män som är förövaren i dessa fall.

Jag har däremot INTE satt ett likhetstecken mellan förövare och män och tycker givetvis att manliga offer ska få stöd och jag skriver att det är viktigt att män ska få vara sårbara. Här bidrar machokulturen, som många feminister vill få bort, ett problem.

Du tar upp att vissa kvinnor visat manshat, och att det skadar homosexuella män. Du har dock inte tänkt på att kvinnor kan läsa massor av näthat som drabbar dem och kvinnor som grupp. Det är väl likväl ett stort probem det? Varför tar du inte upp att en lesbisk kvinna kan ligga och skaka för att män uttryckt kvinnohat på nätet?
    Det sanna är inne på handlar om den andra vågens feminism som haft ett stort inflytande och de har gjort den del i kvinnofrågor, startat kvinnojourer, varit med och upplyst samhället om partnervåld MEN men andravågens feminism handlar ändå om radikalfeminism.

www.petraostergren.com/pages.aspx
    www.petraostergren.com/News.aspx

• Anonym (anonym)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-01-13 16:05:07 följande:
    Dom är inte intresserade. Vill knappt gå i terapi. Vet inte var dom ska vända sig, dom skäms, känner sig inte välkomna osv.
    Men det kanske är en nyhet för dig att samhället, precis som den här tråden, är heteronormativt? En man har generellt svårare att erkänna sig som offer utan att skämmas och det blir ju inte lättare av att vi hela tiden skriker ut att män är förövare och kvinnor är offer. Du kanske kan nämna en jour som öppet välkomnar homosexuella män. Det finns kvinnojourer i varje by i Sverige men du vet kanske att det även finns offer-jourer som inte riktar sig till ett visst kön?
    Tror du det är lätt för en transkvinna att komma till en kvinnojour? Det kanske visst kan gå bra om man har tur men det är ingen självklarhet att våga lita på det. Som offer i en sånhär relation mår man redan asdåligt och är van att ljuga och dölja det man blir utsatt för, även i en straight relation, och det är en stor tröskel att ens berätta allt för en främling utan att undra om man verkligen är tillräckligt utsatt för att få komma dit. Ännu värre om man då undrar om det är ok att ens förövare är en kvinna, ska dom då fatta att jag är rädd? Antar dom inte att vi är lika starka, förstår dom att jag kan vara såhär rädd för en FLICKvän? Flickvänner är ju rara och ickevåldsamma enligt mallen. Och för en lesbisk eller bisexuell tjej är det en enormt stor tröskel att söka hjälp också för att man då samtidigt måste komma ut och inte vet om den man ska prata med är homofob. Antagligen kommer man iallafall att mötas av en massa fördomar.

Förövrigt resonerar du som dom som inte tyckt att kvinnors underordning varit ett problem innan (det är väl bara att kräva högre lön, varför har ni inte gjort nåt åt det själva?)
    De som kallar sig feminister ska adressera problem som gäller grupper och problem de inte vet finns eller kan sätta sig in i.
    Lämpligtvis startar de som inte tillhör de heterosexuellas skara jourer och hjälplinjer för de grupper som inte anser att de hjälpinstanser som finns passar dem. Kan man påvisa behov av jourer för misshandlade män, transpersoner osv, så finns det likt andra organisationer möjlighet till bidrag.
    Finns ju massor av jourer för kvinnor som riktar sig mot specifika grupper av kvinnor och inte bara kvinnor i allmänhet.
  • KlunsSmurfen
    New Dawn skrev 2018-01-13 11:06:38 följande:
    Det stämmer att män i frågeformulär ofta uppger att de är utsatta för relationsvåld. När man däremot går vidare med forskning av dessa män har man sett att män sällan känner sig rädda, och man har också sett att reaktionena på våldet är annorlunda, tex genom att de skrattar eller bagatelliserar våldsanvändningen, eller att mannen själv brukar våld.

Kvinnor utsatts för grövre våld och hade betydligt större behov av hjälp och stöd, framför allt sjukvård. Kvinnor är också mer återkommande utsatta för fysiskt och psykiskt våld i en nära relation än män är och de uttrycker mer rädsla.

Detta är orsakerna till att fokuset har legat mer på kvinnor.

Men jag tror att det är bra att jobba för det ska bli mer accepterande att män att män visar sårbarhet. En del av machokulturen som också feministerna vill kämpa emot, innefattas av att män ska vara starka och det missgynnar även män.
    KlunsSmurfen skrev 2018-01-13 15:09:52 följande:
    källa?
    Om jag skulle skratta, bagatellisera och är orädd skulle jag inte kalla det för relationsvåld.
    New Dawn skrev 2018-01-13 15:35:15 följande:
    Nej det kan man tycka.

://kunskapsbanken.nck.uu.se/nckkb/nck/publik/fil/fulltext/1469&__utmb=1.2.10.1515853775&__utmc=1&__utmx=-&__utmz=1.1515853775.3.3.utmcsr=google|utmccn=(organic)|utmcmd=organic|utmctr=(not%20provided)&__utmv=-&__utmk=94524828
    Det hamnar väl under definitionen av partnervåld men många de män som är psykiskt nerbrutna kan väldigt svårt att försvara sig mot fysiskt våld och kvinnan blir ett fysiskt hot även om de skulle vara fysiskt överlägsna.
    En annan studie gjord i USA är i samklang med resultaten från den engelska studien. Författarna studerade normer kring våld bland tonåringar och fann att tonåriga pojkar inte ansåg att tonåriga flickors våld mot dem var särskilt allvarligt, även om det förekom. Istället skrattade och skämtade pojkarna om våldet under intervjuerna, ansåg att det var lekfullt, att det uttryckte ömhet och bedömde det inte som särskilt allvarligt eller förkastligt
    intervjuerna...Det är väl bra att intervjua men man kan inte ta för givet att de är ärliga.

Män måste börja visa sig sårbara - Modern Psykologi

modernpsykologi.se/2017/06/07/man-maste-borja-visa-sig-sarbara/
    "Män har ofta svårt att visa sig sårbara" - DN.SE
    www.dn.se/arkiv/insidan/man-har-ofta-svart-att-visa-sig-sarbara/
  • Anonym (Sanna)
    KlunsSmurfen skrev 2018-01-14 14:10:34 följande:

Det sanna är inne på handlar om den andra vågens feminism som haft ett stort inflytande och de har gjort den del i kvinnofrågor, startat kvinnojourer, varit med och upplyst samhället om partnervåld MEN men andravågens feminism handlar ändå om radikalfeminism.

www.petraostergren.com/pages.aspx

www.petraostergren.com/News.aspx

Ok, jag är inte radikalfeminist, jag hatar radikalfeminism. Det är inte radikalfeminister som forskat om partnervåld, det är forskare som velat undersöka. Det går ju dessutom i klinch med hela radikalfeminismens grundsyn om sitt förbannade patriarkat och tjat om MÄN som onda och kvinnor som goda offer. Man måste vara straight för att Kunna köpa den bilden, eller bara en hycklare a?la Virtanen som ömsom skrivit feministiska kolumner och ömsom kallat kvinnor hora privat. Är man tex bisexuell och rör sig i ?två världar? kan man se en värre sexism förekomma bland kvinnor än man mött som straight, man kan lika gärna bli söndertrasad i själen av en flickvän som en pojkvän. Man måste vara ordentligt låst i sin (religiösa) övertygelse om manshat och kvinnoglorifiering om man har haft relationer med både män och kvinnor och har många vänner som är gay.
Svar på tråden Vad kommer bli konsekvensen av #Metoo?