Anonym (Sanna) skrev 2018-01-13 14:24:00 följande:
Inte för lesbiska och bitjejer.
Vet du vad? I alla andra sammanhang nu när vi kommit så långt så spelar det ingen roll vilka som är i majoritet och minoritet utan man ska ta hänsyn till alla.
Tex så är överlägset flest människor heterosexuella men det pratas ändå om ?heteronormen? som negativt (utom när det gäller våld i nära relationer, sexuella övergrepp och våldtäkt)
Bara för att överlägset flest är straighta så är det fult att använda språket som att man utgår från den (majoritets-)normen. Vi är fler vita än icke-vita i Sverige men vi pratar om att prata och bete oss som att det inte är så för att inte icke-vita ska känna sig exkluderade. Vi är fler binära än ickebinära men förs ändå en diskussion om att det är dåligt att prata som om det är så pga det exkluderar med även den majoritetsnormen.
För alla kvinnor som blivit våldtagna, utsatta för sexuellt, fysiskt och psykiskt våld av andra kvinnor är det dock enormt osynliggörande att vägra sluta prata om detta våld som ett heterosexuellt (och vid-)fenomen. Många söker inte hjälp för dom tror inte att någon kommer ta dom på allvar och man kan väl inte vara utsatt för ?mäns våld mot kvinnor? av en kvinna?
Språket spelar roll!
Sen osynliggjorde du alla manliga offer genom att återigen skriva att majoriteten av mina exempel hade män som förövare.
Att sätta likhetstecken mellan män och förövare innebär som jag skrev att män som blir misshandlade och våldtagna inte har någonstans att ta vägen. Om ingen tar dom på allvar och erkänner dom som brottsoffer, hur ska dom kunna göra det själva? När Kakan och Zara Larsson och Lady Dahmer och Fanny Åström skriver att dom hatar män och att män är problemet/förövaren, hur känns det då att vara bög och ligga och gråta i en nerriven lägenhet efter att ens partner vrålat att man är en jävla ful, värdelös hora, har slagit en och skrikit att dom ska gå ut och träffa någon bättre. Som inte är så jävla äcklig som en själv.
Eller när den lesbiska tjejen inte vågar göra slut för att hon tror att flickvännen ska döda henne eller göra så att en förlorar jobbet, frysa ut en ur hela vänkretsen (kompisarna kommer ta hennes sida och snacka om att en är en dramaqueen, acceptansen för våld i lesbiska relationer är skyhög-Det handlar ju inte om Mäns våld mot kvinnor så vem bryr sig om att det är samma mönster, samma våld och samma känslor och trauman för offren?)
När hon återigen har sex med flickvännen fast hela kroppen skriker nej och stänger av sig själv, hon disaccosierar och lämnar sin kropp. Hade hon sagt nej hade flickvännen exploderat och hon är så fruktansvärt rädd för henne, hela tillvaron är ett trauma. Flickvännen blir arg ändå för att hon inte verkar kåt och så blir allt en mardröm ändå, det händer ändå. Klart det är otänkbart att välja bort sex med den här människan som det inte går att lämna. Och det går inte att prata om för detta är väl inte våldtäkt fast kroppen reagerar precis som om det vore det? Hon är ju inte HAN och förövaren är ju HAN.
New Dawn skrev 2018-01-13 15:02:37 följande:
Jag har skrivit flera gånger att jag tycker det är viktigt att honomsexuella också vittnar. Du får gärna hjälpa oss genom att länka till homosexuella personers erfarenheter, statistik och så vidare. Jag visste inte att acceptansen för våld är skyhög i lesbiska relationer.
Men du väljer att fokusera på några kvinnors manshat på nätet. Så din intention att inte fokusera på individer går väldigt dåligt.
Probemet när du tar upp pedofiler och honomsexuella män som svar på debatten att kvinnor också begår övergrepp och trakasserar, blir ju snett, då det oftast är män som är förövaren i dessa fall.
Jag har däremot INTE satt ett likhetstecken mellan förövare och män och tycker givetvis att manliga offer ska få stöd och jag skriver att det är viktigt att män ska få vara sårbara. Här bidrar machokulturen, som många feminister vill få bort, ett problem.
Du tar upp att vissa kvinnor visat manshat, och att det skadar homosexuella män. Du har dock inte tänkt på att kvinnor kan läsa massor av näthat som drabbar dem och kvinnor som grupp. Det är väl likväl ett stort probem det? Varför tar du inte upp att en lesbisk kvinna kan ligga och skaka för att män uttryckt kvinnohat på nätet?
Det sanna är inne på handlar om den andra vågens feminism som haft ett stort inflytande och de har gjort den del i kvinnofrågor, startat kvinnojourer, varit med och upplyst samhället om partnervåld MEN men andravågens feminism handlar ändå om radikalfeminism.
www.petraostergren.com/pages.aspx
www.petraostergren.com/News.aspx