Skulle ni betalat för NIPT vid sannolikhet på 1:459?
Jag hade gjort det!
Jag var 36 år fyllda förra året när jag blev gravid och vi fick en risk på 700-nånting, minns inte exakt idag. Så bättre siffror än du men ändock så pass att vi, eller speciellt min man, kände att det var jobbigt att hantera det.
Man tolkar ju risk så olika och det är bara en sannolikhetsberäkning. Jag tänkte vad skönt, då betyder det sannolikt att bara en av 765 (till exempel) förmodas ha någon kromosomavvikelse. Medan min man fick panik och undrade varför vi inte fick 1:20 000. Jämfört med det måste 1:765 vara ett uselt resultat.
Så för allas lugn och ro gjorde vi nipt privat, eftersom det är helt ofarligt för barnet (bara ett blodprov på mamman) och vi ansåg att pengarna inte var något problem.
Vi har ett äldre barn tillsammans och hade väntat och längtat länge efter den här lilla bebisen. Hade hen haft någon slags funktionshinder hade det påverkat hela familjen väldigt mycket. Jag kan inte säga vad vi hade gjort med resultatet om det visat sig att vi väntade ett barn med en kromosomavvikelse, men jag hade velat veta det i så fall.
Jag tror att om tanken har väckts så är den svår att släppa. Jag tänkte också att tänk OM vårt barn fötts med en avvikelse/funktionshinder och vi faktiskt hade haft möjlighet att få veta det innan men valt att INTE kolla , hur hade det känns? Det var också rätt avgörande.