Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Skulle ni betalat för NIPT vid sannolikhet på 1:459?

Jag hade gjort det!

Jag var 36 år fyllda förra året när jag blev gravid och vi fick en risk på 700-nånting, minns inte exakt idag. Så bättre siffror än du men ändock så pass att vi, eller speciellt min man, kände att det var jobbigt att hantera det.

Man tolkar ju risk så olika och det är bara en sannolikhetsberäkning. Jag tänkte vad skönt, då betyder det sannolikt att bara en av 765 (till exempel) förmodas ha någon kromosomavvikelse. Medan min man fick panik och undrade varför vi inte fick 1:20 000. Jämfört med det måste 1:765 vara ett uselt resultat.

Så för allas lugn och ro gjorde vi nipt privat, eftersom det är helt ofarligt för barnet (bara ett blodprov på mamman) och vi ansåg att pengarna inte var något problem.

Vi har ett äldre barn tillsammans och hade väntat och längtat länge efter den här lilla bebisen. Hade hen haft någon slags funktionshinder hade det påverkat hela familjen väldigt mycket. Jag kan inte säga vad vi hade gjort med resultatet om det visat sig att vi väntade ett barn med en kromosomavvikelse, men jag hade velat veta det i så fall.

Jag tror att om tanken har väckts så är den svår att släppa. Jag tänkte också att tänk OM vårt barn fötts med en avvikelse/funktionshinder och vi faktiskt hade haft möjlighet att få veta det innan men valt att INTE kolla , hur hade det känns? Det var också rätt avgörande.

• Anotherone
    Jamaj18 skrev 2017-11-19 14:18:08 följande:

Hej! Jag skulle bara vilja fråga dig hur du gick tillväga när du bokade tid för NIPT hos Ultragyn, är det väntetid etc? Vi var där i fredags och gjorde KUB, fick 1/750, men igår kunde jag fortfarande inte sluta älta detta så vi bestämde att vi gör NIPT också. Är det bara att ringa dit och be om att få lämna prov och betala på plats eller hur funkar det? Vill ju få provet taget så snart som möjligt såklart! Usch för denna oro, den tar bort all glädje över det fina vi fick se på UL.

Jag gjorde KUB på Ultragyn rätt sent (typ sista veckan man rekommenderar att det görs) och kunde inte få tid där så snabbt som jag önskade så jag bokade tid hos Vasamamma istället. Det var på torsdagen och jag fick komma in redan måndag morgon för att ta blodprov. Något nytt ul för att bestämma ålder på graviditeten behövdes inte eftersom jag gjort det precis veckan innan. Så det kan jag rekommendera om du inte får svar från Ultragyn.
  • Anotherone
    Jamaj18 skrev 2017-11-19 18:22:47 följande:

Tack för ditt svar Anotherone! Jag ringer Ultragyn direkt i morgon och kollar så ringer jag Vasamamma som plan B. Hur lång tid fick du vänta på ditt svar? Hur överlever en ens ovissheten? Jag är så orolig och nedstämd just nu. Säkert helt i onödan. Men kan inte hjälpa det.

Hej! Jag förstår verkligen din oro men den är säkert inte befogad. Din lilla bebis är med största sannolikhet alldeles frisk <3

Jag lämnade som sagt provet en måndag och så blev jag uppringd med besked tisdagen eller onsdagen i veckan därpå. Då meddelade de att allt såg bra ut och sen fick jag även resultatet postat hem till mig. Nipt ger inte alla svar och mycket kan hända under en graviditet. Men för oss var det helt klart rätt beslut att göra det.
  • Anotherone
    dec06 skrev 2017-11-29 22:12:46 följande:

Vi fick vårt resultat idag Allt såg normalt ut! Puh! Nu kan vi slappna av på den punkten iaf

Har inte kännt plutten röra sig på flera dagar nu och nojjar såklart för det. Men den är ju fortfarande liten så det är säkert inte konstigt alls.

Å vad skönt!

Det är ju rätt tidigt så säkert helt normalt. Nu får ni se fram emot RUL!
Svar på tråden Skulle ni betalat för NIPT vid sannolikhet på 1:459?