Inlägg från: Tjorven80 |Visa alla inlägg
  • Tjorven80

Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt

Rutankajutan skrev 2017-11-28 10:04:20 följande:

Grattis till det första provsvaret!

Som dom något hur lång tid andra analysen skulle ta ?

Läkaren sade att det skulle ta en vecka till, att proverna skulle ?bearbetas? i fem arbetsdagar och sedan görs djupanalysen. Hoppas på att få svar denna vecka.
  • Tjorven80
    evve88 skrev 2017-11-28 10:51:28 följande:

Åh vad skönt att det såg bra ut! Då är djupanalysen säkerligen bra också ska du se :)

Har tid för mkp imorgon bitti. Så nervös. Hoppas dom kan genomföra den så man äntligen kan få ett svar.

Fick tid relativt tidigt, är i v 11+0 imorgon..

Det går säkert jättebra, de sade att det är väldigt sällan som de inte kan ta provet. Jag blundade så att jag inte behövde se när de körde in nålen, det stack till och kändes lite obehaglig en stund, men det gick fort. :)
  • Tjorven80
    evve88 skrev 2017-11-28 15:13:08 följande:

Ja jag hoppas på det!! Vill bara ha de överstökat! Gjorde samma prov med sonen, min sambo höll på att svimma och var helt vit så alla fick springa fram till honom, han tyckte det var sååå pinsamt när det var jag som borde må dåligt, så denna gången har jag sagt att han får vänta utanför .. haha :)

Haha, stackarn! :D
  • Tjorven80
    Rutankajutan skrev 2017-11-28 15:50:23 följande:

Okej. Läkaren sa till mig att "provet borde vara här på tisdag eftermiddag" .

Dum som jag är så har jag verkligen ställt in mig på att dom skulle ringa idag.

Är så besviken nu. Gaaah hur ska man orka!!!

Det kanske är olika beroende på vart man bor? Jag har börjat få en kula nu men vi vill inte göra graviditeten offentlig förrän vi har fått svaret på djupanalysen, så hoppas att svaret kommer snart och att det ser bra ut!

Ska de ringa till dig med svaret? Kommer inte ihåg vad de sade till mig, tankarna var kanske på annat håll då. :)
  • Tjorven80
    Rutankajutan skrev 2017-11-29 09:59:58 följande:

Jag förstår precis. Känner exakt samma sak!

Dom har ringt mig nu iaf. Provet visade inga avvikelser, så skönt! Men eftersom nackspalten var så bred så finns det en risk för att det tex är hjärtfel. Så extra koller kommer att göras på hjärtat & andra organ!

Men åh vad skönt! Då borde jag också få mitt resultat snart förhoppningsvis.
  • Tjorven80
    evve88 skrev 2017-11-29 10:16:12 följande:

Vad skönt att det inte var några avvikelser! <3 håller tummarna att allt ser bra ut!!

Jag fick inte göra provet idag :-/ fick tid om en vecka. Denna väntan. Det är ju ren och skär tortyr..

Nämen fy vad jobbigt! Sade de varför?
  • Tjorven80
    evve88 skrev 2017-11-29 13:17:07 följande:

Var en vecka för tidigt så dom ville inte riskera att ta provet, hon hoppades kunna ta provet nästa vecka men visse inte.. moderkakan låg i framvägg så borde de inte vara lättare att göra provet då? Gud vad ledsen man blir när man ställt in sig på att göra det...

Det kanske har något med att få tillräckligt bra prov, att det ska vara tillräckligt utvecklat eller nåt men det borde de ju ha vetat när de bokade in dig isf. Min moderkaka låg i framvägg och det underlättade provtagningen. Förstår att det måste vara skitjobbigt när man väl ställt in sig på att få göra provet!
  • Tjorven80
    Stjärna80 skrev 2017-12-01 07:38:39 följande:

Hoppar in här, om det går bra..väntar svar efter fvp i onsdags. Olidlig väntan. Bred nackspalt vid ul i vecka 12, men fick aldrig veta hur bred.

Väntan är ju rena tortyren, lider med dig. Gjorde själv moderkaksprov förra veckan, har fått svaret på snabbanalysen men väntar fortfarande djupanalysen. Svårt att kunna slappna av och njuta av graviditeten.

Gjorde du kub-test? Antar att du ändå borde ha fått över 1:50 på trisomi 21 eftersom du fick göra fvp? Du kan ju alltid ringa och kolla måttet. Blev själv så chockad när jag fick veta resultatet på kub-testet att jag glömde fråga vad det var som gjorde att jag fick så dåligt resultat. Fick ringa dagen efter och fråga.
  • Tjorven80

Men vad segt, har fortfarande inte fått något resultat från djupanalysen. Ringde in till sjukhuset, men de skulle få svaret på måndag. :( Lite orolig över varför det tar så lång tid...

• Tjorven80
    evve88 skrev 2017-12-04 11:14:14 följande:

Hur går de för er alla??? Någon som fått mer besked?

Usch jag är så nervös att dom inte ska göra provet på onsdag så jag vet inte vart jag ska ta vägen.... :/

Pratade precis med en bm som kunde se att resultatet på djupanalysen var normalfynd, alltså inga avvikelser. Känns så himla bra, vågar nog börja berätta om graviditeten nu!

Förstår att det är skitjobbigt, och det är så svårt att inte tänka på det. Det där vakuumet man hamnar i är fruktansvärt. Jag vet att det inte hjälper nåt särskilt, men det kan ju faktiskt vara så att de kan ta provet på onsdag. Eller, det är väl ändå det mest troliga eftersom de bokade in dig då :) Hang in there!
  • Tjorven80
    evve88 skrev 2017-12-04 14:30:26 följande:

Åh vad ubderbart!! <3 Grattis!!! Klart du ska göra :) vilken vecka är du i nu?

Tack för pepp!! Ja riktigt vakuum verkligen som man bara längtar efter att få komma ur... ska försöka tänka så!!!

Är i vecka 16 nu och börjar bli lite rund om magen, så folk har nog redan börjat fatta ändå ;)
  • Tjorven80
    Mirelle skrev 2017-12-04 16:24:59 följande:

Nån som minns vad de kollar på djupanalys? Kollar de även fragment av kromosomer tex? Jag gjorde mkp.

Kommer inte ihåg vad de sade, fick för mig att de kollar resterande kromosompar i djupanalysen men kanske missuppfattade det hela. Inte alltid lätt att komma ihåg alka detaljer i de där situationerna. :)
  • Tjorven80

[quote=78245925][quote-nick]3hjärtan skrev 2017-12-04 16:57:13 följande:[/quote-nick]Grattis till bra svar!![/

Tack, känns väldigt skönt!

• Tjorven80
    evve88 skrev 2017-12-06 10:56:49 följande:

Nån mer som fått svar?? Precis vart inne och gjort provet. Det lyckades denna gången och det känns som en enorm lättnad att den biten är avklarad nu. Nu är det bara den olidliga väntan. Hur många dagar tog de innan ni fick första svar? Kram till er alla <3

Åh vad skönt!! Jag gjorde mitt på en måndag och resultatet hade kommit till läkaren på fredagen, men fick brevet först på måndagen efter.
  • Tjorven80
    evve88 skrev 2017-12-06 11:52:58 följande:

Okej! Dom ska ringa mig oavsett när dom får första svaret, sist hade jag första svaret på fredagen när jag gjorde provet på tisdagen så de är så hårfin gräns här, får väl inte första svaret förrän måndag kanske! Ringde du på fredagen?

Ja, ringde bm som fick ringa labbet. Hon fick inte veta resultatet men att de hade skickat ett brev till mig samma dag vilket ju var goda nyheter. Tycker dock alltid att de ska ringa, har fortfarande inte fått brevet med djupanalysen. Resultatet hade ju kommit in i måndags men så är väl Postnord extra sega nu vid jul, borde dock inte ta så här lång tid.
  • Tjorven80
    evve88 skrev 2017-12-06 12:52:41 följande:

Såå drygt när man bara väntar på svar ju :/ så djupanalysen är klar? Hoppas hoppas du får den idag då!!!

Ja, svaret hade kommit till läkaren i måndags och allt såg ju bra ut (vilket jag fick vet när jag ringde in och frågade), men vi vill ju fortfarande på det svart på vitt. Brevet kom inte idag heller och ingen verkar riktigt veta varför, har bara fått uppmaning att ringa till kvinnokliniken men kunde inte komma fram när jag ringde pga att det var många andra som ringde. Blir förbannad, tycker det är så respektlöst att det inte är bättre ordning när det gäller såna här grejer!
  • Tjorven80
    evve88 skrev 2017-12-07 16:31:28 följande:

Inget på posten idag heller???

Nej, och har ringt till KK idag också där jag tillslut kom i kontakt med en administratör som såg att läkaren inte hade signerat resultatet, vilket de sade igår att han hade gjort. Min sambo blev så jäkla förbannad och ringde in och skällde på dem och begärde att få prata med en chef. Då kom det fram att läkaren var ledig och ingen hade tagit över ärendet, så det är bara tack vare att vi har ringt och tjatat som de ska be en annan läkare att skriva på brevet imorgon. När de har ett sånt här system med att skicka resultatet med brev så får de ju för fasiken se till att det sköts ordentligt. Man funderar ju över hur länge vi hade behövt vänta om vi inte hade ringt.
  • Tjorven80

Man blir ju bara så trött, men förhoppningsvis kommer brevet på måndag. Vågar dock inte hoppas för mycket...

• Tjorven80
    evve88 skrev 2017-12-08 15:39:59 följande:

Jag fick svar idag, allt såg bra ut, åh vad jag är lycklig nu!! <3

Men åh vad skönt!! Grattis!
Svar på tråden Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt