Inlägg från: Barbados |Visa alla inlägg
  • Barbados

Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt

Idunudi skrev 2018-03-01 10:22:37 följande:

Tack! Behöver nog alla tummar som finns.

Är 36 (snart 37) och det är klart att man är medveten om att risker ökar med "ålder"och vi har verkligen diskuterar syftet med KUB här hemma men likförbannat kom det som en käftsmäll... känns som om att det blir en lång väntan.

Men usch, jag är verkligen ledsen för er skull. Hoppas att provresultaten visar att allting är som det ska!

Jag är också 36 år men bara i vecka 6, så jag är inte riktigt påläst om de här testerna än. Får jag fråga vad menar du med att ni har diskuterat syftet med KUB? Menar du att du hellre hade velat göra NIPT på en gång istället? Frågar MVC ens om det?
  • Barbados
    Idunudi skrev 2018-03-02 08:10:15 följande:

Tack <3 och grattis till dig/er!

Nej vi blev inte erbjudna NIPT utan att stå för den kostnaden själva, vilket är svindyrt. Ska också helt ärligt säga att jag inte alls kände mig påläst om vad det innebar, så steget blev liksom naturligt att gå direkt på KUB.

Vad jag menar med att vi diskuterat syftet är att vi ändå haft inställning från början att inte se testet enbart som möjlighet att få se det fantastiska som finns i magen, utan också ställt oss inför "vad gör vi om det finns avvikelser". Sen att ens föreställa sig att hamna inom "hög risk" känns orimligt... den här väntan tills test och provsvar är verkligen olidlig...

Kan man välja att gå direkt på NIPT?

Det förstår jag verkligen. Även om jag bara kan föreställa mig våndan. Ett tips är att planera in en massa saker så tiden går fortfarande. Men å andra sidan kanske man inte har lust till det?

Jag vet inte riktigt hur det där med NIPT fungerar. Som jag förstår det kan man iland bli erbjuden NIPT som uppföljning till ett KUB med sannolikhet överstigande 1:200-300. Men jag är osäker på om det faktiskt är så eller om man alltid måste bekosta det själv.

Jag har iaf läst en hel del inlägg där människor resonerar att KUB bara är ett onödigt stressmoment när man ändå behöver eller vill följa upp det med NIPT. Därför kan det vara bättre att gå direkt på NIPT och ultraljud. Men jag vet inte hur vanligt det är att resonera så. På Mama Mia i Stockholm kostar NIPT med ultraljud 5500 kr, så visst är det en rejäl slant man måste hosta upp.
Svar på tråden Dåligt resultat på KUB 5mm nackspalt