Inlägg från: oanonym |Visa alla inlägg
  • oanonym

Religösa! Liv efter döden?

Theophilos skrev 2018-03-21 19:01:52 följande:

En fråga: som jag har tolkat dig så är du övertygad om att det inte finns ett liv efter döden eller hur?

Men kan du bevisa att så är fallet?

Nej det kan du inte.

Betyder då detta att det är tro du ägnar dig åt eller är du fortfarande övertygad?

Lär dig att respektera att andra inte nödvändigtvis inte har samma, eller vill ha samma uppfattning som du.

Bara för att du tycker något betyder det inte att du har rätt.

Nja, övertygad är jag inte. Men jag går efter det jag vet, och det är att min kropp och hjärna dör. Utöver det så kan jag väl spekulera, men det blir ju bara gissningar.

Så jag är ganska övertygad om att jag inte lever vidare på denna plats, som människa med minnen och upplevelser kvar.

När har jag sagt att jag inte respekterar din tro ?

Det jag även kan säga är att det liv religiösa ofta tror på, typ himlen eller paradiset, låter inget vidare. Inte helvetet heller. Som tur är finns inga bra belägg för dessa två ställen....

Dessutom verkar de flesta tro på en ond Gud, men det kanske är en fråga för en annan tråd?
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-03-21 19:27:35 följande:

För aldrig talat till döda människor kan inte säga att det finns liv efter döden!

Skriv riktiga meningar, tack.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-21 19:59:35 följande:

Man brukar sära på själen och sinnet.

Sinnet är det du använder nu det analytiska, jämförande,dömande osv.

Själen eller som man slarvigt ibland säger hjärtat är det som är rent, det rena medvetandet.

Själ har jag försökt att förklara för dig men du var inte mottaglig.

Gud är mycket svårt för att inte säga omöjlig att definiera, allt jag skulle försöka med blir för futtigt. Du behöver vara mottaglig för att förstå

Det måste jag missat. När förklarade du vad själ är, och vilka belägg gav du? Skriv gärna en gång till.

Jag ogillar när folk påstår att man inte är mottaglig. Det låter som en riktigt dålig ursäkt.

Är det därför du inte tror på alla andra tusentals gudar, för att du inte är mottaglig? Eller kan det vara så att du inte ser några bra anledningar till att tro på dessa?
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-21 20:19:40 följande:

Ja eftersom du kräver en anledning som Du kan acceptera annars är det "blind tro" enligt dig. Det kallar inte jag för att respektera.

Dessutom säger du ju att du inte vet vad Gud är, hur kan du då kalla Gud ond?

Trodde vi kom överens om att använda oss av ordet övertygad? Eller är du inte övertygad?

Blind tro kan leda till vad som helst.

Ja, det var dumt att kalla Gud ond. Jag menade bibelns Gud. My bad ...
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-21 20:33:35 följande:

Jag har vetat det en längre tid i vår diskussion att du egentligen inte är intresserad av att lära dig något nytt.

Jag tolkar dig som ännu ett ateist troll som alla andra.

Ni vill inte veta något egentligen, ni är bara ute efter att försöka hitta luckor i troendes missuppfattning för att dumförklara dom.

Det är ett simpelt och elakt beteende, men det här varit kul att diskutera med dig, men nu börjar du som ni alltid gör att repetera samma frågor om igen, så nu får det vara bra.

Vill du ha förklaringen så gå bara tillbaks i historien.

Att påstå att folk inte är mottaglig, är det ett bättre sätt att föra en diskussion?

Och jo, jag lär gärna mig något nytt. Det är därför jag ber om belägg då och då i tråden.

Att bara ta folk på orden är inte automatiskt att lära sig något. Folk kan ju faktiskt ha fel ibland. Jag vet att jag kan det.

Du kan ta av dig offerkoftan, för jag har inte varit i närheten av att vara elak.

Jag ska gå bakåt i tråden och kolla där du förklarar vad en själ är. Tvivlar dock på att du kommer med belägg.
  • oanonym
    TwoThousand skrev 2018-03-21 21:14:21 följande:

Jag tror inte riktigt du förstår allvaret i att fråga efter belägg och bevis!

Jag kan aldrig medvetet ge ett gevär till ett barn, det är oacceptabelt!

Bra att du förstår det i alla fall.

Att tro på saker utan belägg är bara idiotiskt.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-22 08:39:15 följande:

Jag säger det igen, du måste skilja på själ och sinne.

I en fungerande kropp så verkar båda två (även om sinnet oftast har en klart dominant roll hos de allra flesta). Vi agerar ut både sinnets och själens handlingar och tankar genom att vi använder den fungerande kroppen. Om inte hjärnan fungerar som du säger så här vi inte längre något sinne eftersom sinnet är beroende av hjärnan för att kunna fungera. Själen är kvar i kroppen så länge som personen lever, men kan ju inte agera i den här världen utan en fungerande kropp.

Så länge som personen lever är själen bunden till kroppen. När personen sedan dör så blir själen befriad från kroppen som i ditt exempel har blivit till ett fängelse.

En del av personligheten sitter i sinnet = hjärnan (känsla av begär, krav, rädslor, jämförande, värderande, analyserande, kalkylerande,osv.), sinnet saknar förmågan att leva i nuet, det kan bara föreställa sig framtid eller det som varit, och eftersom sinnet för det mesta är dominerande så går vi och oroar oss för saker och ångrar andra.

men en del av personligheten sitter i själen,(förmågan att leva i nuet, känsla av gemenskap, både med allt och alla men också med Gud, (för den enda tid vi kan möta Gud är i nuet,) kärlek, medkänsla, altruism, sann äkta glädje, osv.) Den rena sanna delen av vem som är du, är själen.

Vi behöver både själen och sinnet för att fungera i den här världen i våra kroppar , men oftast ger vi människor inte själen tillräckligt stort utrymme att lysa igenom.

Man kan dock öva sig för att låta själen få ta större plats, genom meditation, bön, kontemplation osv.

När vi dör och går vidare har vi däremot inte något behov av sinnet längre.

Vad har du för bevis för att minnen är begränsade till sinnet = hjärnan? Varför skulle inte själen kunna bära med sig vissa minnen?

En sak vi ska komma ihåg, är att våra kroppar består av celler. Celler dör och bildas nya oavbrutet genom våra liv, så om du till exempel är 50 år gammal så finns det inte en enda cell i din kropp som är den samma som när du var 10 år, ändå bär du med dig minnen från den åldern. Detta trots att det inte är samma hjärna längre.

Återigen; vilken själ?
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-22 11:53:50 följande:

Energi oavsett vad du kallar den, kan inte försvinna.

Den kan bara omvandlas eller förflyttas.

Fysiklag.Det är intressant att du utan att blinka avfärdar visdom som man har vetat i stort sett alla kulturer världen runt under tusentals år, bara för att delar av den "moderna" vetenskapen inte vill erkänna att själen finns.

Och med det vill jag säga att det faktiskt finns grenar inom vetenskapen och psykologin som arbetar utifrån förutsättningen att själen existerar.

Att man inte kan bevisa vare sig närvaron eller frånvaron av något gör ju inte det likställt med att det inte existerar, eller hur?

Vad man med vetenskapens klumpiga verktyg däremot har kunnat visa är att energin existerar.

Tror du på allt som inte är motbevisat? Eller har du någon speciell mekanism för att avgöra vad som är sant och inte, när det inte finns bra belägg?

Dela gärna med dig av den mekanismen/metoden!
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-22 13:58:35 följande:

Hej igen.

Nej självklart tror jag inte på allt som inte är motbevisat, men jag förskjuter det inte per automatik heller.

Att säga ?jag vet inte? eller ?jag tror inte det? är inte att automatiskt förskjuta något, anser jag.

Det är att vara ärlig. At tro något innan det finns goda belägg är inte ärligt.
  • oanonym
    Theophilos skrev 2018-03-22 14:00:03 följande:

Se historiken och läs så kanske du mot förmodan förstår.

Nej. Du hänvisar ofta till själen, men jag ser inga belägg. Knappt en definition, ens.
Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?