Inlägg från: Iarwain |Visa alla inlägg
  • Iarwain

Religösa! Liv efter döden?

Bröstlängtan skrev 2018-07-04 17:30:57 följande:
    Det handlar om religion!!! I religion (när det handlar om tro) finns inga fastslagna definitioner.
    Olika kyrkor, moskéer och synagogor har sina fastslagna definitioner av tro, men för den enskilde handlar det inte om vad kyrkor, eller vetenskapen för den delen, bestämt. Tron är alltid individuell!
    Just därför kan dessa definitioner variera från person till person.
    Nej, detta handlar om definitioner av ord, inte religion i sig. Har man forskat i ämnet förväntar jag mig att man känner till terminologin.

teist - någon som tror på en eller flera gudar
    ateist - motsatsen till teist, sedan finns undergrupperna stark och svag

agnostiker - någon som inte tror att man kan veta om gud finns eller inte (vilket innebär att man kan vara både teistisk och ateistisk agnostiker)
  • Iarwain
    Iarwain skrev 2018-07-04 18:37:11 följande:
    Nej, detta handlar om definitioner av ord, inte religion i sig. Har man forskat i ämnet förväntar jag mig att man känner till terminologin.

teist - någon som tror på en eller flera gudar
    ateist - motsatsen till teist, sedan finns undergrupperna stark och svag

agnostiker - någon som inte tror att man kan veta om gud finns eller inte (vilket innebär att man kan vara både teistisk och ateistisk agnostiker)

Eller för att förenkla

Fråga; Tror du på en eller flera gudar?

Svar: Ja - Tesit
    Svar: Nej - Ateist
    Svar: Jag vet inte - Ateist

Fråga: Vet om en gud finns eller inte?

Svar: Jag vet att Gud finns - Icke agnostiker (vill inte skriva gnostiker då det kan ha annan betydelse)
    Svar: Jag vet att Gud inte finns - Lögnare (En generell gud är icke falsierbar, däremot kan man bevisa att specifika gudar inte finns)
    Svar: Jag är 99,9% säker att det inte finns gudar - Agnostiker
    Svar: Jag är 99,9% säker på att det finns en gud - Agnostiker

• Iarwain
    Bröstlängtan skrev 2018-07-04 18:43:36 följande:
    Om en agnostiker kan vara både teistisk och ateistisk så innebär det att det finns nyanser. Allt är inte svart eller vitt!
    Dags att lägga ner detta ämne nu och istället låta tråden ägas av de som är troende!
    Hur menar du med nyanser?

Orden är definitioner som du inte har koll på, trots din forskningsbakgrund. De har inte nyanser.
  • Iarwain
    Bröstlängtan skrev 2018-07-04 19:03:49 följande:
    Jag tycker du verkar en aning onyanserad! Du har fastnat i Wikipedias definitioner av orden ateist, teist och agnostiker. Orden i sig är onyanserade, men innebörden kan tolkas på olika sätt. Svårare än så är det inte.
    Jag vill tillägga att definition i största allmänhet handlar om avgränsning, inte bestämning!
    Hoppas det klarnat lite smile1.gif
    Tack och hej
    Nej, jag bygger den inte på olika wikis, utan på vetenskapsfilosofi angående doxa, episteme och gnosis, samt modern religionsfilosofi.

Dessa definitioner torde vara tydliga för någon som har forskningsbakgrund i ämnet.
  • Iarwain
    TwoThousand skrev 2018-07-04 23:43:35 följande:

Det tillhör era rättigheter och skyldighet att känna till meningen med livet!
    Men finns människor i denna värld som tycker och tänker annorlunda då!

Vems skyldighet är det då att berätta vad för oss vad meningen med livet är?
  • Iarwain
    TwoThousand skrev 2018-07-05 17:55:29 följande:
    Det var Guds barn där alla dräpt en demon dyrkare!
    På vilket sätt var detta ett svar på min fråga?

Vems skyldighet är det då att berätta vad för oss vad meningen med livet är?
  • Iarwain
    TwoThousand skrev 2018-07-05 18:11:24 följande:
    Det var Guds barn som hade ansvaret att berätta om honom för människan!
    Det verkar som om Guds barn misslyckades fatalt med uppdraget.

Jag har verkligen ingen aning om vad meningen med livet är.
  • Iarwain
    TwoThousand skrev 2018-07-05 20:56:21 följande:
    Det är djävulens ryttare som står för det!
    Så du menar att gud och guds barn är tämligen misslyckade, eller?
  • Iarwain
    TwoThousand skrev 2018-07-17 12:33:09 följande:
    Sitter talar strunt har aldrig vart med på riktigt när det sker!
    Jag håller med om att du talar strunt och du verkar inte ha varit med på riktigt alls.
  • Iarwain
    TwoThousand skrev 2018-07-22 14:25:35 följande:
    Ingen verkar bry sig, blev varnad för mänskligheten som om vi blir testad igen!
    Precis, ingen bryr sig om vad du skriver.
  • Iarwain
    Finne84 skrev 2018-08-29 20:55:47 följande:

" target="_blank">

riktiga änglar som sjunger.. tror ingen ateist kan bortförklara det här..
    En video på youtube med någon som säger att en vän till honom känner någon som spelade in detta.

Någon vän som säger att det omöjligt är människor.

Jag lyssnar och hör ingenting konstigt. Jag förstår inte vad det är som behöver bortförklarars.
  • Iarwain
    TwoThousand skrev 2018-08-30 16:08:31 följande:

Behöver inte försvara lögner som sprids av samhället!

Hjälp till att krossa den där evolutions teorin och gör någon nytta istället!

Vad säger "evolutions teorin", enligt dig?
  • Iarwain
    TwoThousand skrev 2018-09-01 18:20:38 följande:
    Att den allsmäktiga fadern inte skulle ha skapat oss människor i denna illusion till vad människan kallar livet!
    Du får nog läsa på lite.

Du tar avstånd från något du uppenbart inte vet vad det betyder.
Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?