Inlägg från: Theophilos |Visa alla inlägg
  • Theophilos

Religösa! Liv efter döden?

oanonym skrev 2018-03-21 18:55:24 följande:

Personligheten sitter i hjärnan. Personlighet kan förändras när hjärnan skadas, t.ex. Vilken variant är det som följer med själen? Före eller efter en eventuell skada?

Själ vet jag inte ens vad det är.

Gud vet jag heller inte vad det är.

Båda dessa ting har tusentals olika definitioner, men ingen har kunnat ge goda belägg som är övertygande för mig.

Man brukar sära på själen och sinnet.

Sinnet är det du använder nu det analytiska, jämförande,dömande osv.

Själen eller som man slarvigt ibland säger hjärtat är det som är rent, det rena medvetandet.

Själ har jag försökt att förklara för dig men du var inte mottaglig.

Gud är mycket svårt för att inte säga omöjlig att definiera, allt jag skulle försöka med blir för futtigt. Du behöver vara mottaglig för att förstå
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-21 19:10:30 följande:

Nja, övertygad är jag inte. Men jag går efter det jag vet, och det är att min kropp och hjärna dör. Utöver det så kan jag väl spekulera, men det blir ju bara gissningar.

Så jag är ganska övertygad om att jag inte lever vidare på denna plats, som människa med minnen och upplevelser kvar.

När har jag sagt att jag inte respekterar din tro ?

Det jag även kan säga är att det liv religiösa ofta tror på, typ himlen eller paradiset, låter inget vidare. Inte helvetet heller. Som tur är finns inga bra belägg för dessa två ställen....

Dessutom verkar de flesta tro på en ond Gud, men det kanske är en fråga för en annan tråd?

Ja eftersom du kräver en anledning som Du kan acceptera annars är det "blind tro" enligt dig. Det kallar inte jag för att respektera.

Dessutom säger du ju att du inte vet vad Gud är, hur kan du då kalla Gud ond?
  • Theophilos
    Iarwain skrev 2018-03-21 19:14:04 följande:

Du blandar friskt här,

Det finns energi i kroppen.

Energi skiljer inte på levande och inte levande; Är en motor levande?

På vilket sätt menar du att energin försvinner från kroppen?

Det fysiken visar enligt termodynamikens första huvudsats har ingenting att göra med det "flum" du pratar om i andra inlägg. Energi i den bemärkelsen är något mätbart.

Det du och andra beskriver som någon form av livsenergi har, mig veterligen, än så länge inte kunnat mätas på något sätt.

Energin i kroppen är mätbar i allra högsta grad.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-21 20:17:04 följande:

Det måste jag missat. När förklarade du vad själ är, och vilka belägg gav du? Skriv gärna en gång till.

Jag ogillar när folk påstår att man inte är mottaglig. Det låter som en riktigt dålig ursäkt.

Är det därför du inte tror på alla andra tusentals gudar, för att du inte är mottaglig? Eller kan det vara så att du inte ser några bra anledningar till att tro på dessa?

Jag har vetat det en längre tid i vår diskussion att du egentligen inte är intresserad av att lära dig något nytt.

Jag tolkar dig som ännu ett ateist troll som alla andra.

Ni vill inte veta något egentligen, ni är bara ute efter att försöka hitta luckor i troendes missuppfattning för att dumförklara dom.

Det är ett simpelt och elakt beteende, men det här varit kul att diskutera med dig, men nu börjar du som ni alltid gör att repetera samma frågor om igen, så nu får det vara bra.

Vill du ha förklaringen så gå bara tillbaks i historien.
  • Theophilos
    themia skrev 2018-03-21 20:27:52 följande:

Att vi har energi i kroppen medan vi lever är knappast något revolutionerande påstående.

Vi tillför energi i form av föda. Födan omvandlas till energi för att hjärna, hjärta och muskler ska kunna utföra sitt arbete, därefter förvandlas den till värme.

Det är därför du blir varm när du springer.

Värmen strålar sedan ut från kroppen, det är därför det blir varmt i ett rum där många vistas.

Om du slutar tillföra föda kommer kroppen långsamt att inta omgivnings temperatur. Då är du död.

Någon överskottsenergi som tar vägen någon annanstans finns inte.

Men eftersom du så envetet påstår detta skulle det vara intressant att veta vart du anser att denna energi tar vägen?

Den "vetenskapliga bevisningen" du påstår finns, skulle jag gärna vilja ta del av om du kan tala om var jag kan finna den. Obs att det inte duger att bara nämna namnen på några tidskrifter.

Tills du kan peka ut en vetenskaplig artikel som stöder din åsikt, kommer jag betrakta den som inget annat än fåfäng tro.

Varsågod att betrakta den hur du vill. Gå gärna tillbaks i historien om du vill veta mer.
  • Theophilos
    Iarwain skrev 2018-03-21 20:39:39 följande:

Men vad är " en levande energ"?

På vilket sätt är det nedan mätbart och i vilken form är energin som lämnar?

"Energin som finns o kroppen omvandlas inte till vare sig någon annan energi eller någon materia vid dödsögonblicket. Den försvinner från kroppen det är ett faktum och då måste den ta vägen någonstans enligt fysikens lagar. "

På fråga ett: själen

Fråga två: så länge den är kvar i kroppen, med elektriska mätinstrument.

Fråga tre: samma form som den var i kroppen.
  • Theophilos
    Michael 310 skrev 2018-03-21 22:12:07 följande:

Så du menar att själen vandrar ut ur kroppen i form av värmestrålningen?

Nej det menar jag inte.
  • Theophilos
    Michael 310 skrev 2018-03-21 22:31:36 följande:

Så vart menar du att den tar vägen? Vad är det exakt som försvinner?

Hur är det med

Hjärndöda personer där det normala energimönstret i hjärnan inte finns, men hjärta andning etc fortfarande fungerar.? Här en del av själen lämnat då ?

Jag är övertygad om att den kommer till Gud.

Själen lämnar kroppen när kroppen är "död".

Nej, skilj på sinne och själ. Sinnet sitter i och är beroende av hjärnan. Detta är inte fallet med själen, den finns i hela kroppen. Det är själen som är du.
  • Theophilos
    Michael 310 skrev 2018-03-22 05:28:33 följande:

Sp sinnet kan vara borta, men själen kvar? Är inte just sinnet en stor del av vem man är? Utan fungerande hjärna så är vi bara en köttklump, minnen personlighet är vad som gör oss unika.

Jag säger det igen, du måste skilja på själ och sinne.

I en fungerande kropp så verkar båda två (även om sinnet oftast har en klart dominant roll hos de allra flesta). Vi agerar ut både sinnets och själens handlingar och tankar genom att vi använder den fungerande kroppen. Om inte hjärnan fungerar som du säger så här vi inte längre något sinne eftersom sinnet är beroende av hjärnan för att kunna fungera. Själen är kvar i kroppen så länge som personen lever, men kan ju inte agera i den här världen utan en fungerande kropp.

Så länge som personen lever är själen bunden till kroppen. När personen sedan dör så blir själen befriad från kroppen som i ditt exempel har blivit till ett fängelse.

En del av personligheten sitter i sinnet = hjärnan (känsla av begär, krav, rädslor, jämförande, värderande, analyserande, kalkylerande,osv.), sinnet saknar förmågan att leva i nuet, det kan bara föreställa sig framtid eller det som varit, och eftersom sinnet för det mesta är dominerande så går vi och oroar oss för saker och ångrar andra.

men en del av personligheten sitter i själen,(förmågan att leva i nuet, känsla av gemenskap, både med allt och alla men också med Gud, (för den enda tid vi kan möta Gud är i nuet,) kärlek, medkänsla, altruism, sann äkta glädje, osv.) Den rena sanna delen av vem som är du, är själen.

Vi behöver både själen och sinnet för att fungera i den här världen i våra kroppar , men oftast ger vi människor inte själen tillräckligt stort utrymme att lysa igenom.

Man kan dock öva sig för att låta själen få ta större plats, genom meditation, bön, kontemplation osv.

När vi dör och går vidare har vi däremot inte något behov av sinnet längre.

Vad har du för bevis för att minnen är begränsade till sinnet = hjärnan? Varför skulle inte själen kunna bära med sig vissa minnen?

En sak vi ska komma ihåg, är att våra kroppar består av celler. Celler dör och bildas nya oavbrutet genom våra liv, så om du till exempel är 50 år gammal så finns det inte en enda cell i din kropp som är den samma som när du var 10 år, ändå bär du med dig minnen från den åldern. Detta trots att det inte är samma hjärna längre.
  • Theophilos
    Iarwain skrev 2018-03-22 07:45:39 följande:

Det man kan mäta i kroppen är inte någon själ, utan fysikaliskt helt förklarbara elektriska pulser.

Mig veterligen har ingen lyckats visa att det försvinner något från kroppen, däremot försvinner de på andra sätt helt förklarbara elektrsiska impulserna.

Den energi som mäts i kroppen har ingenting med någon själ att göra, utan tvärt om så är den helt förklarar utan "flum".

Energi oavsett vad du kallar den, kan inte försvinna.

Den kan bara omvandlas eller förflyttas.

Fysiklag.
Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?