Inlägg från: Theophilos |Visa alla inlägg
  • Theophilos

Religösa! Liv efter döden?

themia skrev 2018-03-21 09:17:13 följande:

Definitionen av liv är förmåga att skapa avkomma. Detta är genernas enda uppgift. Läs Richard Dawkins "Den själviska genen"

När vår hjärna slutat fungera är vi döda. Svårare än så är det inte.

Du pratar om en "energi".

Vad är det för en energi? 

Hur definierar du den?

Hur mäter du den?

Vilka vetenskapliga tester har gjorts för att bekräfta den?

I vilka publikationer har testresultaten presenterats?

Om  du ska hänvisa till vetenskap så måste du också leva upp till de krav som vetenskap ställer.

Om du inte kan det, handlar det inte om vetenskap, bara om tro

Så du tror på Dawkins du, ja det är ditt val.

Jag tror på Gud jag.

Och nej, jag håller inte med om att definitionen för liv är enbart förmågan att skapa avkomma, detta är en av kroppens funktioner.

Jag anser inte heller att livet är begränsat till en kropp med gener.

Livet är mycket större än så.

När hjärnan slutar fungera är kroppen "död" javisst, men det betyder inte att livet slutar för det.

Ekvationen: liv = kropp, är falsk.

Lika falsk som: kropp = liv.

En levande organism har en energi som lätt kan mätas med elektriska instrument och dessa finns i hela kroppen, även i hjärtat och hjärnan. Det är denna energi som får hjärtat att slå till exempel, eller du kanske har hört talas om synapser i hjärnan någon gång?

Synapser är elektriska impulser i hjärnan.

Vetenskapliga tester? Ja hela läkarvetenskapen vet om och känner till denna energi om det räcker för dig.

Publikationer? Typ varenda läkartidskrift i hela västvärlden. Vill du jag ska namnge några så: Science, eller American Journal of Physiology.

Varsågod att läsa
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-21 12:06:17 följande:

Livet som vi känner till nu, tror jag tar slut. Jag tror alltså inte att jag lever vidare och får träffa mina nära och kära. Jag tror min hjärna behövs för att jag ska leva vidare i den meningen.

Jag respekterar din tro på detta liksom jag hoppas du kan respektera min. Tack för att du delade med dig.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-21 12:08:02 följande:

Det beror på vad som påstås om efterlivet.

Ja om man till exempel tror på att livet går vidare i någon form.
  • Theophilos
    themia skrev 2018-03-21 16:45:14 följande:

Jag vet att dessa tidningar finns. Frågan var om du kunde visa på någon artikel som bevisar din tes om en energi som överlever döden. 

Att hjärnans synapser och kroppens nerver använder elektriska impulser stämmer, men det har inget med någon "energi"  fri från kroppen att göra.

Det du fantiserar om är inget annat än tro. Det är ok att tro, men kalla det inte vetenskap.

Jo detta är vetenskapligt bevisat, det är bevisat att vi har en levande energi i kroppen.

Det är också bevisat att man inte kan radera en energi, enbart omvandla den till annan energi eller materia eller förflytta den. Energin som finns o kroppen omvandlas inte till vare sig någon annan energi eller någon materia vid dödsögonblicket. Den försvinner från kroppen det är ett faktum och då måste den ta vägen någonstans enligt fysikens lagar.

Frågan är var, inte om.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-21 17:32:08 följande:

Ja, det är bara att beskriva vad denna någon form är, så tar jag ställning till det då.

Vilken form vi talar om varierar i olika religioner och kulturer, vad som känns rätt och sant för mig kanske inte alls passar dig.

Det är här tron kommer in.

För mig personligen som ser mig som kristen känner jag mig trygg med att jag kommer till Gud när min kropp dör.

Jag begär inte att du ska tänka som jag, men jag hoppas du kan respektera min tro likväl som jag respekterar din.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-21 17:33:54 följande:

Är denna energi medvetande?

Är denna energi = jag, efter dödsögonblicket?

Det var detta du skulle länka till.

En energi med medvetande ja, det många vill kalla själen.

Svar ja. Din själ = Du, både efter dödsögonblicket och nu.
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-21 18:05:53 följande:

Jag försöker att använda så lite tro som möjligt. I alla fall om det är faith vi talar om, och inte det vardagliga användandet av ordet? Typ, jag tror min telefon kommer att fungera även idag, och liknande uttalanden. Sådan tro kan jag ha, men den bygger på sannolikheter och vetskap.

Tro är ju inte något jag kan välja, jag måste bli övertygad. Jag kan inte helt plötsligt börja tro att cancer inte finns, eller börja tro på älvor. Jag måste bli övertygad om detta, min vilja räcker inte.

Du har helt rätt, tro är inte ett bra ord för det beskriver inte alls vad det handlar om. Ska vi komma överens om att vi använder ordet övertygelse istället?
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-21 18:13:10 följande:

Ja, du skulle bevisa detta. Kör på.

Har du sett en död människokropp någon gång?

Om du har det så vet du att det du ser ligga där livlös och kall inte längre är personen som du kände innan.

Det är bara ett tomt skal, ett stycke kött som påminner lite om personen. Men det är något som fattas, det finns ingen personlighet ingen själ kvar där längre.

Det känns tydlig.

Och det finns lika mycket medvetande i detta köttstycke som det finns i en fläskkotlett på ICA.

Vad är det som får dig att tro att medvetandet är bundet till kroppen?

Du skulle i teorin kunna skapa en konstgjord kropp med alla dess vitala beståndsdelar, men du kan inte få denna konstgjorda kropp att leva och få ett medvetande eller en själ.

Enligt min övertygelse så kommer själva livsgnistan och vår själ från Gud.
  • Theophilos
    TwoThousand skrev 2018-03-21 18:25:17 följande:

Vare din övertygelse att folk blir spöken efter att kroppen återvänt till jorden?

?????
  • Theophilos
    oanonym skrev 2018-03-21 18:27:00 följande:

Ja, helt ok. Faith ( blind tro ) kan leda till att vad som helst tas för sanning.

Folk som är övertygad borde ju kunna ge bra anledningar till varför de blivit övertygad, men det kan sällan ( aldrig? ) gudstroende. I alla fall inte vad jag hört, hittills.

Kan de inte ge en bra anlednng, ja då är det tro.

En fråga: som jag har tolkat dig så är du övertygad om att det inte finns ett liv efter döden eller hur?

Men kan du bevisa att så är fallet?

Nej det kan du inte.

Betyder då detta att det är tro du ägnar dig åt eller är du fortfarande övertygad?

Lär dig att respektera att andra inte nödvändigtvis inte har samma, eller vill ha samma uppfattning som du.

Bara för att du tycker något betyder det inte att du har rätt.
Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?