Inlägg från: gabi1969 |Visa alla inlägg
  • gabi1969

Religösa! Liv efter döden?

Jag är inte religiös men jag tror på något som inte kan bevisas som man kan kalla spöken, övernaturligt, andar.

Har haft några märkliga känslor och upplevelser som känns märkliga och konstiga ibland. Känns som något är närvarande som inte är normalt

• gabi1969

Vet inte riktigt hur du menar?

Men här kommer två exempel på händelser.

I min första bil jag köpte 1987 en Saab från tidigt 70-tal fick jag ofta en känsla av att det satt någon i framsätet. Känslan var att det var en man i 50-60 års åldern.

I en lägenhet jag bodde i reagerade en hund på något i hallen. Han kunde stirra i taket hur länge som helst utan att jag såg något eller hörde något.

På samma sätt reagerade en katt. Så det är väl svårt att bevisa vad det var för något. Jag kände också ibland i lägenheten att det var något konstigt som kändes.

• gabi1969
    oanonym skrev 2018-05-06 19:43:13 följande:

Ja, det var tyvärr inte mycket.

Betyder din känsla att det faktiskt satt någon i framsätet, eller kan du ha känt fel?

Vad är troligast?

Att djur reagerar på något är också ganska svårt att lägga något värde i, tyvärr.

• gabi1969

[quote=78691951][quote-nick]gabi1969 skrev 2018-05-06 20:07:25 följande:[/quote-nick][/quote]

Känlorna som jag hade av närvaro var verkligen. Det kändes som att någon satt bredvid mig. Ibland känner jag att någon är vid min sida det känns som att plötsligt är det någon som kommer. Det är konstigt att förklara.

• gabi1969

Bibeln har inget med liv efter döden att göra. Det vi kallar Gud har blivit missbrukat och utnyttjat för egen vinning.

Se upp för de falska profeterna lär dig stå någonstans i bibeln. Det finns någon sorts fortsättning efter ett liv vi lever här på jorden. Kanske kommer vi tillbaka till jordelivet det vet inte jag. Men att det finns något är jag övertygad om

• gabi1969

Bibeln har inget med liv efter döden att göra. Det vi kallar Gud har blivit missbrukat och utnyttjat för egen vinning.

Se upp för de falska profeterna lär dig stå någonstans i bibeln. Det finns någon sorts fortsättning efter ett liv vi lever här på jorden. Kanske kommer vi tillbaka till jordelivet det vet inte jag. Men att det finns något är jag övertygad om

• gabi1969

Tråden ska handla om liv efter döden. Jag har varit med om händelser som jag tycker känns som att det finns något efter livet som vi människor inte kan förstå.

Varför skriva obegriplig rappakalja?

Gud ska vara kärlek förståelse och förlåtelse. Varför finns så mycket hat? Varför finns det oklarheter vilken gud man ska tro på? Frågorna är viktiga eftersom det tycks vara så att det viktigaste är att tro på gud. Många som är troende är inte toleranta mot tvivlare och har en märkvärdig självgodhet. Det är min erfarenhet.

Varför gör gud det så svårt för oss människor. Om han har skapat allt varför göra oss så onda varför inte vara tydlig jag finns detta är rätt detta är fel?

• gabi1969

Det finns mycket vi människor inte förstår. Finns gud? Varför är det så mycket hat? Varför ger gud oss en fri vilja om vi med den förintar guds skapelse? Är satan starkare än gud. Älskar gud oss? Om man tror kan man bli lurad till vad som helst. Det är sunt att ifråga sätta?

Jag påstår inte att gud inte finns. Jag är bara undvarande varför vi människor är som vi är och varför vi är så hatiska mot varandra?

Jag vet att jag har haft känslan av andar spöken eller vad det nu har varit. Vad är det enligt religionen? Det finns människor som påstår att gud talat till dem. Varför är det mer trovärdigt. Hur ser en troende på detta?

• gabi1969

Vi människor tycks tro att vet allt, kan mäta allt och tror inte på det vi inte ser, hör och kan bevisa. Det kan givetvis vara bra egenskaper men ibland tror vi oss vara ofelbara. Jag tror på att vi människor har en själ. Det är den som är livet, vi är själen.

Vi utsätts för prövningar och vi tvingas till val som påverkar oss. Många är omedvetna om detta. Många tror att de kan undgå svårigheter dvs fly från ditt öde. Man säger upp sig från sitt arbete, man avslutar en relation som är dålig. Man vill sen inte erkänna att man hamnade i en liknande situation. Givetvis ska man inte vara kvar i en negativ relation eller på ett arbete man inte trivs på.

Men ofta är det enklare att förändra sig själv än ändra på andra människor. Livet är ett lärande och tar man de erfarenheter till sig finner man till slut sinnesfrid. Besvikelse är ofta orealistiska förväntningar. Det kan även vara så att man har valt fel omgivning fel umgänge.

Livet kan bli mycket bättre om man inser vad lycka är. Faktiskt kan okunskap skapa lycka. Det finns mycket lidande i världen många orättvisor och fruktansvärda händelser. Varför tänka på detta när man inte kan påverka så mycket ändå. Bättre att leva i den lilla världen och påverka den istället.

Då blir man lycklig finner ro och själen mår bra. Efter döden blir man lycklig och fri från ångest.

• gabi1969

Det finns så mycket ondska i världen så mycket elände. Trots att 1000-tals miljarder kr har skänkts finns fattigdom och elände kvar. Det hjälper alltså inte. Varför då fortsätta att må dåligt och tänka på allt elände i världen.

Varför inte tänka på allt fint man har och på de sina istället.

Leva i den lilla världen och må bra. Tänk så mycket insatser och engagemang som ägnats åt fattigdom krig och elände i tredje världen i modern tid. Det tar aldrig slut. Det är naivt att tro på fred och rättvisa i dessa skitländer. De kan helt enkelt inte ta hand om sina länder och folk.

Men det finns folk som mår bra om de är världens samvete och tror sig göra gott. Jag har insett att förändringen måste göras av människorna själva i dessa länder.

• gabi1969

Ser du inte på nyheterna på tv, läser du inte tidningar?

Dessa människor måste lära sig att ta hand om sig själva. Bygga upp sina egna länder. De måste sluta skaffa så många barn. De måste sekulariseras. De måste helt enkelt få hjälp så de kan hjälpa sig själva.

Jag undrar hur många miljarder som aldrig når de som behöver hjälp. Korruption och mygel är säkert väldigt vanligt förekommande. Vi ska inte skänka pengar till organisationer. Sverige ska självt organisera och hjälpa på plats. Vi ska ha full kontroll på varje öre och krona.

Livet efter döden tror jag på. De som tror sig vara goda får nog sitt straff. Vi som har rena hjärtan och inser vad livet går ut på hoppas jag blir belönade.

Typ ge en man en fisk då blir han mätt för dagen. Lär en man att fiska så han blir mätt för livet. Så tänker jag att u-hjälp ska fungera.

Människor i den delen av världen tänker inte och fungerar inte som oss i västvärlden. Tror tyvärr jag att det är därför länderna är dysfunktionella. Jag har arbetat med människor från dessa länder. De är helt enkelt väldigt olika oss. Ansvar för arbetet saknar de.

Arbetsmoral vet de inte ens vad det är. Passa tider kan de inte. Ofta är de glada och helt sorgfria de kommer och går lite som de vill. De tål inte kritik. Alla är givetvis inte så men väldigt många jag har arbetat med. Sen finns det andra etniciteter som är väldigt duktiga och snabbt anpassar sig och som är väldigt snabba att anpassa sig.

Jag tror helt enkelt på att själen är människan. Har man varit rättvis ärlig så får man sinnesro. Arbetar man och sliter gör rätt för sig får man ju det bättre redan på jorden.

Varför vissa stannar kvar efter döden vet jag inte. Kanske för att de inte fått lugn och ro. Kanske lever vi många liv. Det är kanske därför en del människor är så giriga och falska. Kanske därför är också så många naiva.

Så länge jag kan minnas så har det rapporterats om krig svält hunger elände elände från Afrika Mellanöstern. Miljarder har skänkts till dessa länder. Fortfarande rapporteras samma saker från dessa länder. Jag har sett detta i ca 40 år på tv o tidningar. Jag inser att det hjälper inte att hjälpa dessa länder på det sätt vi gör.

Varför bry sig o må dåligt? Tyvärr så är folket som bor där inte i stånd att förstå att de måste fixa detta själva. Tyvärr så tror många att vi människor tänker o fungerar socialt likadant men det gör vi inte. Tyvärr så är det dessa människor som tror sig veta allt.

Alla får sitt på den yttersta dagen livet är inte slut när man dör. Gud ser och hör allt du gör. Att tycka som jag gör är inte fel. Vi skapar bara mer lidande i den fattiga delen av världen när vi tror oss vara goda.

Svar på tråden Religösa! Liv efter döden?