Problem att vara ledig inför förlossningen med barn nr 2
Känner igen din sits TS! Jag hade liknande läge och högriskgraviditet. Jag var sjukskriven de sista veckorna, men tog inte ut sjukpenning från v38 (då räknar FK med att man istället tar ut föräldrapenning) så jag tog semesterdagar (som sjukskriven, mitt val). Här spelade det för min del ingen större roll hur jag hade inkomsten/kompensationen eftersom jag inte hade särskilt behov av att spara dagarna.
Med förskolan löste jag det genom sjukskrivningen, dvs jag bad läkaren att särskilt ta med i sjukintyget att jag temporärt hade delvis nedsatt förmåga att ta hand om barn, för det fall att förskolan skulle vilja se någon förklaring. Sedan hade jag barnet på förskolan vanliga tider; maken lämnade och jag hämtade.
Det här löser sig nog! Du är inte ensam - vet flera som haft dilemmat och de hade lugnare barn än vad du beskriver, de hade det tufft ändå. De flesta undanhöll ledighet för förskolan och/eller förskolan såg mellan fingrarna eller gav uttryckligt tillstånd pga graviditeten. Det är ju en så kort period det gäller. Varför bråka med tärd blivande mamma som snart sätter en liten till världen? Det finns helt klart större strider att ta.