Inlägg från: LejonSa |Visa alla inlägg
  • LejonSa

Problem att vara ledig inför förlossningen med barn nr 2

Sitter i ungefär samma sits. Men kanske ändå inte.

Här gäller också 15 h vid FL. Men när jag talade med sonens fsk så sa de att han kunde gå sina vanliga tider (5h per dag) de två veckorna jag är hemma FL för bebis två som beräknas komma 21 dec. Så från 4 dec till iaf lucia tänker jag att han får gå sina 5 h per dag.

Tänker att försäkringskassan inte kollar sånt. De har inget med det att göra. Alls. Inte vad jag vet iaf.

Förskolan styr själv om de ger dig utökad tid under de veckorna eller ej. Eller de kan styra det själv, om de vill. Inget som de behöver ta med varken din chef eller Fk.

Däremot undrar jag, måste man verkligen ta ut FL de veckor innan bebisen kommer? Full FL då eller? Under barnets 1 år behöver man ju inte det, men det kanske är annorlunda när man går hemma innan bebis kommit?

• LejonSa

Var får man reda på om de tillåter heltid en månad efter förlossningen? Enligt vår förskola så är det 15 h. Men jag vill också minnas att jag hört de med en månad.

Dock inte säkert det blir aktuellt alls för oss. Kommer bebis runt bf så är det strax innan jul och vi har tänkt ha sonen hemma hela januari ändå, om inte bebis 2 är raka totala extrema motsatsen till storebror (dvs inte sover alls, skriker 24/7 osv. Storebror sov hela nätter och var väldigt lugn....till skillnad från nu... 2åring haha ). Vill inte dra hem onödiga smittor om det går.

Svar på tråden Problem att vara ledig inför förlossningen med barn nr 2