• Elisabetmaria

progesteronkräm mot kort lutealfas , erfarenheter ?

Jag och min sambo har försökt bli gravida i ca 9 månader nu , slutade med p piller då när vi skulle börja försöka o fick en regelbunden mens på 28 dagar men med spottlings ca 4 dagar innan mens .

Nu dom senaste två månaderna har min mens varit 24-25 dagar ist o då utan några spottlings , men min äl kommer fortfarande samma tid som innan så min lutealfas är bara 8-9 dagar nu .

Läste att man kan använda progesteronkräm om man har kort lutealfas och är sugen på o testa detta . Men är lite rädd för o göra nått som kan påvärka min cykel , så undrar om nån här har erfarenhet av krämen o kan berätta om hur ni använd den osv ? Är de "farligt " o använda den om man egentligen inte måste ? Har jag lixom nått att förlora på o prova detta ?

• Svar på tråden progesteronkräm mot kort lutealfas , erfarenheter ?
  • Anonym (ska prova progesteron om nån vecka)
    Elisabetmaria skrev 2017-11-09 20:14:39 följande:

Jag och min sambo har försökt bli gravida i ca 9 månader nu , slutade med p piller då när vi skulle börja försöka o fick en regelbunden mens på 28 dagar men med spottlings ca 4 dagar innan mens .

Nu dom senaste två månaderna har min mens varit 24-25 dagar ist o då utan några spottlings , men min äl kommer fortfarande samma tid som innan så min lutealfas är bara 8-9 dagar nu .

Läste att man kan använda progesteronkräm om man har kort lutealfas och är sugen på o testa detta . Men är lite rädd för o göra nått som kan påvärka min cykel , så undrar om nån här har erfarenhet av krämen o kan berätta om hur ni använd den osv ? Är de "farligt " o använda den om man egentligen inte måste ? Har jag lixom nått att förlora på o prova detta ?

Du förlorar inget på att prova. Femalebalanceshop har bra i pumpflaska som hjälper till att reglera men för tillfället är sidan nedlagd, de flyttar pga brexit men sidan är svensk. Det finns en bra sida för progesteronfrågor på www.hormoni.se MEN just håller de på att uppgradera hemsidan. Hoppas de blir klara snart för där finns massa bra info och man kan ställa frågor, och kolla bland andras frågor och svar. Jag hann köpa iaf innan femalebalanceshop stängde och ska prova för att stimulera ägglossning från dag 7 i menscykeln. Den salvan är bioidentiskt, den är alltså inte syntetisk, vilket är bra.
  • Anonym (ska prova progesteron om nån vecka)

Jag har kort lutealfas det var därför också som jag köpte, för att förlänga den. 

• LLW

Hej! Jag har precis som du en kort lutealfas, ca 9-10 dagar max. Beställde hem progesterall och använde det för ett par månader sen, men konstigt nog blev min cykel som vanligtvis är 28-29 dagar bara 25 dagar just den månaden. Så det blev precis tvärtom vad jag ville.. vet ju inte om det hänger ihop med krämen men blev lite nojig. Jag tänkte testa igen men vi håller på med en barnlöshetsutredning så jag vill inte ta något som kan göra att mina prover blir felaktiga. Men när jag lämnat dom kanske jag försöker igen. Krämen var ju rätt dyr så känner att jag vill använda upp den, haha.

• Flisan41

Samma här... min cykel är vanligtvis 27-28 dagar men med progesteronkräm förra cykeln kom mensen dag 25. Konstigt.

Svar på tråden progesteronkräm mot kort lutealfas , erfarenheter ?