• ChansTillLiv

Han har Inga spermier, jag PCO. Vad händer nu?

Vilken tuff sits det måste vara! Barn ger ju så mycket glädje i livet. Har du funderat på donator?

• ChansTillLiv
    Ontopic skrev 2017-11-28 18:41:41 följande:

Det är verkligen som om livet har stannat... Visst funderar man över donerade spermier. Skulle det bli så att det blir vår väg att gå så får nog både jag och sambon bearbeta det först. Känns väldigt tufft. Mycket att ta ställning till. Och helt ärligt är jag rädd för alla känslor och tankar.

Ja det är nog ett svårt beslut, fast i vissa situationer kanske det är det bästa jämfört med t.ex adoption. Jag kan inte tänka mig att en man skulle hindra sin partner glädjen att bli mamma och barnet kommer ju se honom som pappa i vilket fall. Skulle ni besluta det så finns det ju hjälp att få
  • ChansTillLiv
    Mmbam skrev 2018-01-15 21:48:49 följande:

Kände så igen mig i alla dina funderingar och frågetecken.. precis fått reda på att han har noll spermier, via spermaprov. Jag blev också utredd då man först trodde att jag dålig äggstocksreserv.

...

Men om det är genetiskt medfött att det inte finns spermier så är spermadonation det enda alternativet vi har..

Jag förstår vilken svår situation det måste vara! Ofta vill man känna hopp, men om din mans prov är helt nollat som du säger blir det nog svårt tyvärr. Men ändå positivt att ditt prov visade bra värden för fertilitet! Jag kan inte tänka mig att någon man skulle hindra den de älskar att uppleva bebislycka. Det kan gå både snabbt och enkelt om man är öppen för att få hjälp direkt från en donator
  • ChansTillLiv
    Ontopic skrev 2018-02-07 07:40:58 följande:

I går gjordes biopsin i Linköping och det hittades inga spermier, trots bra och mycket vävnad (tror det var så läkaren sa). Min sambo hade både höga fsh? värde och lågt testosteron.. Vilket inte var ett gott tecken. Vävnaden skulle skickas på analys och beroende på resultat på det så KANSKE en remiss kunde skickas till Göteborg för micro-tese. Men det känns lite hopplöst just nu.

Det var trist att höra! Det tycks vara en stigande trend i västvärlden tyvärr. Soja är en stor bov, det innehåller kemikalier som kroppen misstar för östrogen, men plaster och miljögifter kan också påverka. Förutom att avlägsna de inslagen från ens dagliga miljö finns det naturliga sätt att höja testosteronet på, som mycket kött i dieten och hård träning. Men det kan nog finnas medicin som höjer den också och det är ju viktigt, en låg testosteronnivå är dålig för mäns hälsa på flera sätt. Känns det annars aktuellt att bli gravida med donerade spermier?
Svar på tråden Han har Inga spermier, jag PCO. Vad händer nu?