• Anonym (Nubbelina)

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Hej alla glada, ja och alla andra också!

Snart är det jul igen som vi alla vet och med den kommer sillen och den goda nubben. Skål
    Till julmaten tar man sig gärna en mörk god öl och till kaffet antingen en Baileys eller en snutt Kirsberry (danskt körsbärsvin).

Till klapparna en liten Dry Martini eller något annat läskande.

Blir någon full? Nej.
    Blir någon sluddrig? Nej.
    En liten aning salongsberusad som snabbt går över? Ja.

När ungarna slocknat för kvällen tar vi några groggar och spelar kort, alternativt något vuxenspel.

Då är min fråga, vilka alkoholvanor har ni till jul?
    Om du är en som kört helvitt, gör du det för din egen skull eller för barnens?
    Jag menar, ingen unge tar skada av att du tar en nubbe till sillen!

Så, hur gör DU?

• Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?
  • TillFlorida

Hade jag firat jul hemma hade det nog blivit lite glögg till fikat och kanske något mer när grabben gått och lagt sig. I år firar vi jul hos mina föräldrar så då blir det nog en nubbe till maten också och kanske whiskey eller liknande på kvällen.

• Anonym (MC)
    Anonym (Nubbelina) skrev 2017-11-08 20:04:10 följande:
    Stora problem att avstå nubbe?
    Nja, jag dricker nubbe tre gånger per år. Midsommarafton, påskafton och julafton. Så nej, rent krasst har jag inga problem att avstå utan detta handlar om tradition och njutning.

Jag avstår nubbe de 362 andra dagarna.
    Nu vet jag inte varför du kände dig personlligt träffad så jag svarade generellt och inte vände mig till någon men det är ju jättebra om du inte har några problem med at tavstå, det är ju när man har problem med att avstå och måste komma med ursäkter för sitt drickande som det är problem.

Så så länge man skulle kunna avstå att dricka till julen så är det ju inget problem, men om man absolut inte kan eller inte vill avstå ja då är det ju ett problem, så kanske en del borde pröva en jul bara för att se om de verkligen kan avstå annars har man ju svaret där.

De flesta kanske klarar av att hantera alkohol men trots att de flesta tror och anser detta så är det många barn som inte delar den åsikten och som ringer till BRIS eller som i vuxen ålder beskriver en jul som var allt annat än kul.
  • Anonym (Nubbelina)
    Anonym (MC) skrev 2017-11-08 20:21:03 följande:
    Nu vet jag inte varför du kände dig personlligt träffad så jag svarade generellt och inte vände mig till någon men det är ju jättebra om du inte har några problem med at tavstå, det är ju när man har problem med att avstå och måste komma med ursäkter för sitt drickande som det är problem.

Så så länge man skulle kunna avstå att dricka till julen så är det ju inget problem, men om man absolut inte kan eller inte vill avstå ja då är det ju ett problem, så kanske en del borde pröva en jul bara för att se om de verkligen kan avstå annars har man ju svaret där.

De flesta kanske klarar av att hantera alkohol men trots att de flesta tror och anser detta så är det många barn som inte delar den åsikten och som ringer till BRIS eller som i vuxen ålder beskriver en jul som var allt annat än kul.
    Tja, jag tog kanske åt mig för att jag är ts? My bad!

Jag skulle kunna avstå men jag vill inte, så enkelt är det. Det ingår i mitt firande att ta en nubbe och det andra jag skrev om i ts. Och det är inget problem, tvärtom är det en njutning. Inget jag tänker avstå från bara "för att".

Inget som barnen skulle ringa BRIS för, garanterat.
  • Anonym (Nubbelina)
    LauraPalmer skrev 2017-11-08 20:26:12 följande:

Herregud va skönt att aldrig firar jul tillsammans med barn....

Haha, fast det är helt ok att dricka lite även med barn i sällskapet!

• Tow2Mater
    Anonym (MC) skrev 2017-11-08 20:21:03 följande:

Eller så kan man avstå julen. Vad tror du är 'bäst för barnen'; en nubbe till maten eller ingen jul?
  • LauraPalmer
    Anonym (Nubbelina) skrev 2017-11-08 20:28:32 följande:
    Haha, fast det är helt ok att dricka lite även med barn i sällskapet!
    haha :-P Ja om jag firade barn med jul så skulle jag nog definitivt behöva något lugnande för att stå ut med tjat och hyperaktivitet. 
  • kioskvältare
    Anonym (MC) skrev 2017-11-08 20:00:30 följande:

Om man har stora problem med att avstå en nubbe oavsett om skälet är närvarande barn eller intelså kanske man har lite mer problem än vad man själv tror..

Vem har pratat om att ha problem med att avstå? Det finns ingen anledning att avstå. Det är fullt naturligt att tycka om och vilja ha en nubbe till sillen precis som att jag vill ha senap till skinkan och saftsås till risgrynsgröten.

Det är nog mer att ha problem att inte kunna förhålla sig till alkoholhaltiga drycker på ett naturligt sätt utan se det som ett djävulens påfund och som något alltigenom farligt och dåligt.
  • Benbrott
    LauraPalmer skrev 2017-11-08 20:26:12 följande:

Herregud va skönt att aldrig firar jul tillsammans med barn....

Instämmer, nu har jag förvisso aldrig haft det här problemet att man inte får dricka inför barnen men skönt att slippa ifall det skulle bli ett problem. Sen har jag säkrat upp senaste åren att inte fira jul hemma, utan istället ta en och annan drink/öl vid poolen istället i något skönt land.
  • Anonym (MC)
    Tow2Mater skrev 2017-11-08 20:29:30 följande:
    Eller så kan man avstå julen. Vad tror du är 'bäst för barnen'; en nubbe till maten eller ingen jul?
    Det beror sig helt och hållet på vilka barn man frågar för frågar du de barn som mår dålgit under julen där för mycket alkohol och även misshandel pga av detta förekommer så kan jag garanatera dig att deras svar hade blivit 'ingen jul', om man tror annorlunda gällande dessa barns svar  så bör nog sätta sig in lite i ämnet.

Sen jag förstår inte varför en del blir så provocerade??
    Om man inte har några problem jättebra, och om era barn inte mår dåligt under julen ännu bättre, jag riktar mig ju mot de som har problem de som faktiskt inte kan avstå från alkohol oavsett och ändå reagerar vissa så starkt och bara tanken på att ge upp alkohol under jul eller midsommar får en del att gå i taket för dom har minsann inga problem, nähä men varför reagerar man så starkt då?
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?