• Anonym (Nubbelina)

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Hej alla glada, ja och alla andra också!

Snart är det jul igen som vi alla vet och med den kommer sillen och den goda nubben. Skål
    Till julmaten tar man sig gärna en mörk god öl och till kaffet antingen en Baileys eller en snutt Kirsberry (danskt körsbärsvin).

Till klapparna en liten Dry Martini eller något annat läskande.

Blir någon full? Nej.
    Blir någon sluddrig? Nej.
    En liten aning salongsberusad som snabbt går över? Ja.

När ungarna slocknat för kvällen tar vi några groggar och spelar kort, alternativt något vuxenspel.

Då är min fråga, vilka alkoholvanor har ni till jul?
    Om du är en som kört helvitt, gör du det för din egen skull eller för barnens?
    Jag menar, ingen unge tar skada av att du tar en nubbe till sillen!

Så, hur gör DU?

• Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?
  • Anonym (Noppe med två pe)
    Anonym (------) skrev 2017-11-09 19:33:00 följande:
    trams? eh.. man kan udnra vad som är trams
    bara idioter tycker det är ok att båda föräldrar dricker alkohol när det är ett väldigt litet barn det finns hur många exempel på barn som har dött eller skadats för livet pga av föräldrar som druckit men du kallar detta för trams alltså?

varför har du problem med att en förälder är nykter? är det så viktigt för dig at tdet ska vara rättvist at om en fölrälder dricker så ska den andre också få gära det eller vad är problmemet för dig? de flesta kan dricka med måtta och de flesta ha ringa problem med att turas om vem som kan unna sig alkohol  men har man ditt tänk så lutar det ju mer åt någon som har alkoholproblem för nej att båda vuxna dricker alkohol när man har ett litet barn under året det är ju bara idiotiskt
    Vadå "eh"?
    Vad är det för ord?

Jaja, till saken.
    Tror du att alla som har småbarn har körkort?
    Tror du att en nubbe och en öl gör någon oförmögen att ta hand om en ettåring?

Jag har inga problem med att en förälder är nykter, var fick du det ifrån?
    Och var sades det att båda skulle dricka...???

Du har för livlig fantasi, du påstår saker som jag inte skrivit.
  • Anonym (pajar)
    Anonym (Biobonus) skrev 2017-11-09 20:19:08 följande:
    Varför är en av er alltid nykter? Alltså, jämfört med att ha druckit typ 2 öl/glas vin och inte kunna köra bil (inte stupfull, kräla på köksgolvet-onykter)
    Att inte kunna köra bil när man som vi bor ute på landet är en väldigt stor anledning men vi hade valt att göra så här oavsett.
    havrepaj skrev 2017-11-09 20:24:54 följande:
    Hoppsan vad du gick i försvarsposition, låt mig gissa rökning samtidigt med barnvagnspromenader är din grej också?
    Det hjälper inte att gå i 'attackposition' heller, ointressanta eller otrevliga personer bemöter man bäst genom att ignorera
    Anonym (------) skrev 2017-11-09 20:29:26 följande:
    Just för att man ska kunna köra bil ifall något skulle hända, att få tag i taxi under midsommar, jul, nyår är inte alltid det lättaste och det behöver inte vara akut så till den grad att man ska behölva ambulans.
    Att vi kan unna oss ett glas ibland är en sak men varför känner sig vissa så hotade av att en av oss avstår om vi båda och barnet är bortbjudna? tycker snarare det är mer suspekt än att en förälder frivilligt väljer att avstå från ett glas vin då och då.
    Håller med dig
    Anonym (pajar) skrev 2017-11-09 19:35:10 följande:
    Man får hoppas att du inte har barn för det där tänket är rent av livsfarligt.

Vi kan unna oss vin och öl ibland men en av oss är alltid nykter
    Jodå, jag har barn.
    Fast de är stora nu och tänka sig, det blev folk av dem även fast jag inte var hysterisk runt alkohol när de var små!

Varför måste en av er vara helt nykter? Hur gamla är era barn?
    Anonym (------) skrev 2017-11-09 20:29:26 följande:
    Just för att man ska kunna köra bil ifall något skulle hända, att få tag i taxi under midsommar, jul, nyår är inte alltid det lättaste och det behöver inte vara akut så till den grad att man ska behölva ambulans.
    Att vi kan unna oss ett glas ibland är en sak men varför känner sig vissa så hotade av att en av oss avstår om vi båda och barnet är bortbjudna? tycker snarare det är mer suspekt än att en förälder frivilligt väljer att avstå från ett glas vin då och då.
    Har du tänkt tanken att alla inte har bil eller körkort?
    Hur ska de göra tycker du, eller de kanske inte ska få ha ungar?
  • Anonym (Preggo)
    havrepaj skrev 2017-11-09 20:24:54 följande:

Hoppsan vad du gick i försvarsposition, låt mig gissa rökning samtidigt med barnvagnspromenader är din grej också?

Ja självklart! Alla som dricker en öl blossar väl tobaksrök rätt in i barnvagnen och ger sin nyfödda bebis en sil heroin om den skriker för mycket?

Om du läste mitt första inlägg såg du att jag har förstahandserfarenhet av att växa upp med en missbrukande förälder. Jag har valt en annan riktning på mitt liv, men det innebär inte att jag kommer att avstå från att dricka ett glas vin eller en öl tillsammans med min man när mitt barn är fött. Jag respekterar ditt val att inte dricka något om det är vad du önskar, vänligen respektera mitt val att inte göra på samma sätt som du utan att dra massa andra slutsatser eller i övrigt svartmåla mig som förälder.
  • stor grön drake

Helvitt

Jag tycker inte att alkohol är speciellt got och dricker helst vatten till maten. Jag har övat mig att dricka vin då det känns trist att dricka vatten till fin middag på restaurang men hemma avstår jag helst. Men några julmust lär det slinka ner

Är inte nykterist och mitt icke-drickande är inget ställningstagande.

• Anonym (------)
    Anonym (Noppe med två pe) skrev 2017-11-09 20:32:30 följande:
    Vadå "eh"?
    Vad är det för ord?

Jaja, till saken.
    Tror du att alla som har småbarn har körkort?
    Tror du att en nubbe och en öl gör någon oförmögen att ta hand om en ettåring?

Jag har inga problem med att en förälder är nykter, var fick du det ifrån?
    Och var sades det att båda skulle dricka...???

Du har för livlig fantasi, du påstår saker som jag inte skrivit.
    Säger personen som skriver 'Noppe med två pe' *suck*

Du verkar vara väldigt agressiv och ha problem med att alla inte delar din syn på alkohol, jag orkar inte spekulera varför du verkar ta den här frågan så personligt till en milda grad att det gör dig så upprörd.

Nu väljer jag att ignorera dig och inte svara på dina inlägg mer då jag tycker du är så pass ointressant.
    Anonym (------) skrev 2017-11-09 20:39:40 följande:
    Säger personen som skriver 'Noppe med två pe' *suck*

Du verkar vara väldigt agressiv och ha problem med att alla inte delar din syn på alkohol, jag orkar inte spekulera varför du verkar ta den här frågan så personligt till en milda grad att det gör dig så upprörd.

Nu väljer jag att ignorera dig och inte svara på dina inlägg mer då jag tycker du är så pass ointressant.
    Haha, ja att du saknar humor förvånar mig inte.
    Upprörd är det minsta jag är. Skål

Bra beslut, vi ignorerar varandra. *kram* Cool
  • Anonym (Mom)

Räcker väl 1-2glas under julafton när barnen är med.Man behöver /ska inte supa,då barnen är med.

Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?