• Anonym (Träple)

Vilket tror ni har störst chans att lyckas? IVF eller ivf-stimulerad insemination?

Vilket tror ni ger störst chans att lyckas: 

Vanlig IVF-behandling eller insemination efter att stimulerats med ivf-medicin. Alltså stimulera fram ägg precis som vid ivf med samma doser som om ivf skulle göras, ta ägglossningsspruta precis som ivf osv. fast göra insemination istället för att plocka ut äggen.

• Svar på tråden Vilket tror ni har störst chans att lyckas? IVF eller ivf-stimulerad insemination?
  • Anonym (IVF)

IVF är mycket högre chans än med insemination. Beroende på din ålder ca 30% jämfört med 10, kanske 15% Dessutom är själva konceptet extremt ovanligt- att ta IVF-mediciner, men göra insemination. Har nån läkare verkligen föreslagit det? Jag gjorde det när det inte ens blev ÄP, men då hade jag få ägg.

• Anonym (Träple)
    Anonym (IVF) skrev 2017-11-08 18:16:13 följande:

IVF är mycket högre chans än med insemination. Beroende på din ålder ca 30% jämfört med 10, kanske 15% Dessutom är själva konceptet extremt ovanligt- att ta IVF-mediciner, men göra insemination. Har nån läkare verkligen föreslagit det? Jag gjorde det när det inte ens blev ÄP, men då hade jag få ägg.

Men de 10-15 procenten gäller väl för insemination i vanliga fall, när man har 1 egg eller i alla fall väldigt få ägg? Jag menar om man stimulerar som en IVF-cykel och lyckas få säg runt 15 ägg till exempel och inseminerar då.
  • Anonym (IVF)
    Anonym (Träple) skrev 2017-11-08 18:32:38 följande:
    Men de 10-15 procenten gäller väl för insemination i vanliga fall, när man har 1 egg eller i alla fall väldigt få ägg? Jag menar om man stimulerar som en IVF-cykel och lyckas få säg runt 15 ägg till exempel och inseminerar då.
    Man brukar inte göra så helt enkelt. Kan vara väldigt farligt ifall man skulle bli gravid med massor med barn. Vid IVF kvittar det om alla 15 ägg blir befruktade för bara ett sätts in ändå. Resten fryses om det går.
  • Anonym (Träple)
    Anonym (IVF) skrev 2017-11-08 18:37:33 följande:

Man brukar inte göra så helt enkelt. Kan vara väldigt farligt ifall man skulle bli gravid med massor med barn. Vid IVF kvittar det om alla 15 ägg blir befruktade för bara ett sätts in ändå. Resten fryses om det går.

Ja nu är jag iinte riktigt intresserad av vad man brukar göra, jag undrar vad folk tror ger högst chans.
  • Anonym (IVF)
    Anonym (Träple) skrev 2017-11-08 18:39:23 följande:
    Ja nu är jag iinte riktigt intresserad av vad man brukar göra, jag undrar vad folk tror ger högst chans.
    Ingen läkare kommer ändå att göra det. IVF är alltid större chans, det är liksom därför man gör IVF och inte insemination.
  • Anonym (Träple)
    Anonym (IVF) skrev 2017-11-08 18:40:45 följande:
    Ingen läkare kommer ändå att göra det. IVF är alltid större chans, det är liksom därför man gör IVF och inte insemination.
    Att ingen läkare kommer göra det är jag medveten om, det är därför jag inte tänker berätta det för någon läkare. 

IVF "är" alltid större chans? Är detta något du vet eller tror? Att stimulera, plocka ut 15 ägg (bara ett exempel) och sen sätta tillbaka 1 eller max 2 embryon ger alltså högre chans än att stimulera, ägglossa 15 ägg och inseminera ett par gånger i rätt tajming? Att IVF ger högre chans än IVF i normala fall är ju givet, det är därför man gör ivf ja, men detta är ju inte ett normalt fall och jag tycker det låter högst osannolikt att ivf skulle ge högre chans i detta fallet (förutsatt att det inte finns problem med äggledarna eller spermierna såklart), men så kanske det är då. 
  • Anonym (bella)

Men om ni inte har problem med äggledarna eller spermierna eller något annat, varför överhuvudtaget göra IVF-behandling? Det låter dessutom farligt då risken för överstimulering är stor om flera ägg blir befruktade.

• Anonym (IVF)
    Anonym (Träple) skrev 2017-11-08 19:18:10 följande:
    Att ingen läkare kommer göra det är jag medveten om, det är därför jag inte tänker berätta det för någon läkare. 

IVF "är" alltid större chans? Är detta något du vet eller tror? Att stimulera, plocka ut 15 ägg (bara ett exempel) och sen sätta tillbaka 1 eller max 2 embryon ger alltså högre chans än att stimulera, ägglossa 15 ägg och inseminera ett par gånger i rätt tajming? Att IVF ger högre chans än IVF i normala fall är ju givet, det är därför man gör ivf ja, men detta är ju inte ett normalt fall och jag tycker det låter högst osannolikt att ivf skulle ge högre chans i detta fallet (förutsatt att det inte finns problem med äggledarna eller spermierna såklart), men så kanske det är då. 
    Det säger väl sig självt att det är större chans med IVF. Men nu råkar jag veta efter 15 stycken också. Vid IVF och speciellt med ICSI befruktas ju äggen så de vet exakt antal och kan sätta in den/de bästa embryona. Vid insemination får naturen sköta det själv och chansen är inte hög eftersom -förutom på ensamstående normalfertila- man gör det på infertila med nån form av problem. Och varför skulle det gå lättare bli gravid med insemination än spontant om det inte gått på 2- flera år innan spontant? Oftast krävs då IVF och IVF är det man i regel får göra även när inga fel upptäckts. Vid IVF hittar man ofta felen dessutom. Kan vara dålig äggkvalitet, svårbefruktade ägg med för hårda skal, fragmenterade ägg m.m. Du kommer inte undan att sånt här inte görs så frågan är helt hypotetisk. Av samma skäl stimulerar man inte fram 15 ägg och skickar hem folk med PCO att ha hemmasex för riskerna är överhängande.
  • Anonym (Träple)
    Anonym (IVF) skrev 2017-11-09 18:47:33 följande:
    Det säger väl sig självt att det är större chans med IVF. Men nu råkar jag veta efter 15 stycken också. Vid IVF och speciellt med ICSI befruktas ju äggen så de vet exakt antal och kan sätta in den/de bästa embryona. Vid insemination får naturen sköta det själv och chansen är inte hög eftersom -förutom på ensamstående normalfertila- man gör det på infertila med nån form av problem. Och varför skulle det gå lättare bli gravid med insemination än spontant om det inte gått på 2- flera år innan spontant? Oftast krävs då IVF och IVF är det man i regel får göra även när inga fel upptäckts. Vid IVF hittar man ofta felen dessutom. Kan vara dålig äggkvalitet, svårbefruktade ägg med för hårda skal, fragmenterade ägg m.m. Du kommer inte undan att sånt här inte görs så frågan är helt hypotetisk. Av samma skäl stimulerar man inte fram 15 ägg och skickar hem folk med PCO att ha hemmasex för riskerna är överhängande.
    Nu är det så att jag är just ensamstående. Om jag är normalfertil eller inte vet jag inte. Jag blev spontant gravid av misstag första gången mitt ex kom i mig för ett par år sen och den graviditeten var frisk och bra, men det senaste året har jag gjort 11 inseminationer (flera av dom var troligtvis feltajmade dock) och 1 icsi (icsi gjordes för det var standard att göra för alla på min klinik, så jag vet inte hur det hade blivit med vanlig ivf) och 1 frysförsök. Båda gånger sattes det tillbaka tre stycken AA blastocyster och jag blev gravid bägge gånger (med hur många är okänt, men låga hcg så antagligen "bara" 1 varje gång) men fick också tidigt missfall bägge gånger. Det skulle kunna vara otur, något i livmodern som skapar missfall eller genetiska fel på embryona. En teori är DNA fragmentering hos spermierna. Det syns inte vid vanlig spermaanalys, kontrolleras inte för hos donatorerna och är kopplat till just missfall och misslyckad implantation. Det behöver ju inte vara det som är felet, men vid nästa försök ska annan donator användas i alla fall.

Jag tycker helt enkelt inte det säger sig självt, om det inte finns fertilitetsproblem som påverkar befruktning givetvis. Det vet vi inte om det finns i mitt fall. Några fel har inte hittats på mig än så länge men då har det inte gjorts någon kontroll av äggledarna, så det är möjligt det är stopp eller liknande i dem (och i sådana fall ger ju insemination noll chans givetvis). Men så länge det inte finns problem för spermierna att nå äggen och befrukta dem så borde det väl vara i princip samma sak som ivf. De embryon som skulle avstannat i ivf kommer väl antagligen göra det vid insemination också, på samma sätt som dom som skulle fortsatt utvecklats och fäst vid ivf kommer antagligen göra det vid insemination också. Jag menar, det ägget som skulle förts tillbaka finns ju redan där inne, dessutom tillsammans med de som skulle frysts (om det finns sådana). Jag kan inte se hur det skulle vara så mycket större chans med ivf då. Säger inte att ivf definitivt inte ger högre chans men jag tycker inte det är så självklart som du gör.

Frågan är inte alls hypotetisk utan högst verklig och relevant då jag funderar på att göra just det här, och jag lutar åt att jag kommer göra det. Funkar det inte lär jag gå vidare till ett nytt vanligt ivf-försök sen, men innan dess ska jag alltså testa detta. Det blir dessutom mycket billigare än ivf.
  • Anonym (bella)

Jag tycker du ska prata med en läkare om det här. De kan upplysa dig om hur det fungerar, om det ökar chansen eller inte, och vilka risker du utsätter dig för. Efter det kan du ta ett beslut om hur du vill göra.

• Anonym (Träple)
    Anonym (bella) skrev 2017-11-09 21:06:30 följande:

Jag tycker du ska prata med en läkare om det här. De kan upplysa dig om hur det fungerar, om det ökar chansen eller inte, och vilka risker du utsätter dig för. Efter det kan du ta ett beslut om hur du vill göra.

Fast nej kommer inte att prata med en läkare. Det finns inga läkare som skulle gå med på eller råda till detta, pga risk för månglingar.
  • Anonym (bella)

Risken är ju överhängande att fler än 1 ägg befruktas. Hur ställer du sig till det? Tvillingar är väl en sak, men det kan ju bli 3-4 befruktade ägg. Risken för överstimulering gissar jag också blir större då en graviditet med månglingar ger högre hormonnivåer.

• Anonym (Träple)
    Anonym (bella) skrev 2017-11-12 20:21:07 följande:

Risken är ju överhängande att fler än 1 ägg befruktas. Hur ställer du sig till det? Tvillingar är väl en sak, men det kan ju bli 3-4 befruktade ägg. Risken för överstimulering gissar jag också blir större då en graviditet med månglingar ger högre hormonnivåer.

Har inga problem med att få fler än ett barn på samma gång, tvärtom. Det enda jag är orolig för hälsoproblem, för mig själv visst, men främst för eventuella barn. För tidig födsel är väldigt vanligt om det är fler än ett barn. Vet dock inte om chansen att fler än 1 fäster är så stor, om jag ens blir gravid alls.
Svar på tråden Vilket tror ni har störst chans att lyckas? IVF eller ivf-stimulerad insemination?