Pappaknut1985 skrev 2017-11-08 16:59:24 följande:
Såg inte förrän nu att du svarade på hur talet var. Ber om ursäkt att jag missat det.
Det låter precis som det var/är för min son. Han började som alla andra med ord och försökte med meningar men missade alltid första bokstaven, gjorde ljud istället och gestikulerade med händerna i början. Skulle STARKT rekommendera att ni tar kontakt med logopeden där ni bor. Vi gjorde det och idag lär han sig något nytt varje dag och det är otroligt stor skillnad från det gamla dagiset till det han är på nu. Både i tal och i bemötande från personal. Dom har dessutom väldigt få barn på sin avdelning och lägger även ner sjukt mycket mer tid på varje barn. Så kontakta en logoped och samtala med dom.
Lite tips bara för att ligga före lite. låt han tugga tuggummi utan att svälja det (tränar motorik i munnen) När han försöker säga något och ni vet vad han vill. Betona bara ordet tydligen och låtsas som att ni förstår honom. Gör ingen stor grej av att han inte kan prata ännu och säger han ett ord rätt, gör inget stor grej av det heller utan låtsas bara som att du bara hörde vad han sa och fortsätt med det vanliga.
Skulle starkt rekommendera bildschema. Går att skapa gratis på bildstod.se och då kommer hans vardag att bli enklare men även er vardag. Använd enkla ord som hjälper er i vardagen och hitta ett spel eller liknande där man använder ord och tal. Det brukar pigga upp barnet till att lära sig men lägg inget press alls på att han ska säga rätt eller säga ordet alls.
Sen behöver det inte betyda att han har språksvårigheter, är kanske bara sen i språken men pröva ovanstående ändå, de hjälper honom iallafall att utvecklas och det skadar inte att öva på munmotorik eller liknande. Vi märkte skillnad bara på nån månad i vardagen att ALLT gick enklare med ett bildschema men att även språket tog fart.
bli inte heller rädd ifall ni får prata med en logoped och gå på träffar när dom lär barnen teckenspråk. Har hjälpt oss otroligt mycket och det har blivit lättare att kommunicera med honom men han har även lärt sig väldigt många nya ord på kort tid. Nu kan det dock vara svårt för er att börja med tecken redan såhär tidigt då man inte kan fastställa om han har språksvårigheter eller om han bara är sen. Resterande jag tipsat om kan ni dock börja med redan imorgon om ni vill. Det är bara en hjälpande hand vare sig han är sen eller har svårigheter.
Åh be inte ursäkt för det! Man kan missa ibland ;)
Ja men det ska vi absolut göra!
Så kul att det hjälpte er!
Jag har försökt använda lite tecken men han är fasthakad på färgerna, så kom inte så långt med det.
Dom använder lite tecken på dagis men han använder inte dom själv.
Men kanske blir lite mer roligare på träffarna :)
Vågar inte det här med tuggummi då han sväljer (vi har gett honom en liten hörna) men annars hade vi gärna kört på idén men det får vänta lite.
Tack för alla tips och råd!
Jag ska absolut prova med bilder och se om det kan hjälpa honom och få tag på logoped!
Tack så mycket!