• Anonym (ok?)

Är det ok att fira jul (för barnens skull) med sitt ex ?

Tycker ni det är ok om man firar jul med sitt ex för de gemensamma barnens skull, om man är i en ny relation (inte sambo el så) ? Alltså typ man träffas och delar ut lite julklappar och äter en bit mat och inte vara där hela dagen el mer ? 

• Svar på tråden Är det ok att fira jul (för barnens skull) med sitt ex ?
  • Anonym (Anna)

Varför frågar du inte i den egna familjen ist? Det är ju ändå ni som ska träffas. Vi kan ju omöjligt veta vilka relationer ni har till varandra och vilka känslor som finns.

• Anonym (pappa)

Helt ok. det är till och med okatt fira jul med sitt ex 12 år efter man har gift sig med någon annan, så länge alla parter är ok med att fira jul tillsammans. Som vi gör. Ungarnas mammor har varit med varenda julhelg, och deras respektive är också varmt välkomna om du vill komma.

• Anonym (.)

Fira på det som känns rätt för er.

Vissa klarar ju inte ens av att se sina ex, klarar ju ingen form av kommunikation, andra ser ju till att mer eller mindre bo grannar med varandra och är fortfarande vänner. Helt omöjligt att ge ett rakt besked som blir rätt för alla.

• Anonym (kanske)

Jag och mitt ex träffas ett par timmar på julafton och ger barnen julklappar, när de var mindre dansade vi lite runt granen också. Resten av dagen har det blivit så att de firar med hans släkt, så jag är ensam, och så på juldagen firar jag och barnen hos min släkt.

Min särbo firar med sitt ex och deras gemensamma son. Han är där ganska många timmar - det är julmat och tomte och sen typ sätta ihop julklappar och leka med dem (sonen har adhd och blir oerhört speedad).

Jag firar ju själv med mitt ex, men det är alltid väldigt jobbigt för mig att särbon har det där som sitt enda julfirande i stort sett. Det är så han firar jul. Jag har ju mitt "riktiga" firande dan efter, så resten av dagen, efter att jag sagt hejdå till barnen, tillbringar jag dagen med att försöka låta bli att vara svartsjuk och fånig.

Julen är barnens högtid, men som det har blivit de senaste åren så är julafton en riktig skitdag för min egen del av den här anledningen. Min särbo vet hur jag känner.

• Anonym (Absolut)

Så klart! Det är ju barnens högtid och de skulle nog bli överlyckliga om de fick fira med både mamma och pappa. Ha en ?normal? jul som familjen en gång var. Fråga hur de vill göra!

• Anonym (en nej)
    Anonym (Absolut) skrev 2017-11-08 00:11:20 följande:

Så klart! Det är ju barnens högtid och de skulle nog bli överlyckliga om de fick fira med både mamma och pappa. Ha en ?normal? jul som familjen en gång var. Fråga hur de vill göra!

Snack, 'julen är barnens högtid' eh nej det är familjens högtid, barnlösas högtid, ensammas högtid  osv osv det är bara curlingföräldrar som kör med att det är barnens högitd, vilken egoism

Och om man vill fira en normal jul som den familj man en gång var så skulle man ha kanske inte ha skiljt sig från början för barnen skulle säkert bli överlyckliga om man fortfarande var en riktig familj
    För nej man är inte samma familj längre, mamma och pappa till barnen kommer man ju alltid vara och visst jättebra om man kan fira tillsammans och umgås så länge det inte går ut över andra människor men nej en familj är man faktiskt inte längre för det slutade man vara när man bestämde sig för att gå isär familje är man med sina barn och den ev nya partner man bor ihop med, exetär enart mamma eller pappa till ens barn inte ens familj längre.
  • BurningDiamond

Klart att det är OK att fira jul précis på vilket sätt man än vill, så länge alla inblandade också vill fira på det sättet.

• Anonym (Tomten)
    Anonym (en nej) skrev 2017-11-08 01:58:04 följande:
    Snack, 'julen är barnens högtid' eh nej det är familjens högtid, barnlösas högtid, ensammas högtid  osv osv det är bara curlingföräldrar som kör med att det är barnens högitd, vilken egoism

Och om man vill fira en normal jul som den familj man en gång var så skulle man ha kanske inte ha skiljt sig från början för barnen skulle säkert bli överlyckliga om man fortfarande var en riktig familj
    För nej man är inte samma familj längre, mamma och pappa till barnen kommer man ju alltid vara och visst jättebra om man kan fira tillsammans och umgås så länge det inte går ut över andra människor men nej en familj är man faktiskt inte längre för det slutade man vara när man bestämde sig för att gå isär familje är man med sina barn och den ev nya partner man bor ihop med, exetär enart mamma eller pappa till ens barn inte ens familj längre.
    Precis så.
    Får mig att tänka på alla skitnödiga tramspellar som inte ens kan ta en nubbe till sillen för att baaaaaaaaarnen ju firar SIN jul.
  • Anonym (Mamma)

Säger som de andra - självklart är det okey! 

Jag och mitt ex firade både jul och födelsedagar tillsammans när barnen var små. 

Svar på tråden Är det ok att fira jul (för barnens skull) med sitt ex ?