Inlägg från: Anonym (Pappa Persson) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappa Persson)

Var det verkligen ditt livs lyckligaste dag?

Utan tvekan den lyckligaste dagen i mitt liv. Att ha min dotter sovandes i min famn efter hon kommit till världen gjorde mig hel.

• Anonym (Pappa Persson)
    Anonym (äktenskapet) skrev 2017-11-11 19:15:25 följande:

Varför är det svårt att förstå?

För att äktenskapet är en sentida hittepo-konstruktion.
  • Anonym (Pappa Persson)
    Anonym (1234) skrev 2017-11-14 22:01:35 följande:

Sentida? När tror du att äktenskapet infördes?

Äktenskapet som det ser ut nu är ca 150 år men från medeltiden och fram till mitten/slutet på 1800-talet en civilrättslig process. Det privata inslaget kom först därefter när borgerligheten började gifta sig hemma och romantiken påverkade samhället i stort. Att människor i gemen börjar gifta sig av privata och känslomässiga grunder är ett sent 1900-talsfenomen.

Så när det formellt infördes är ganska ointressant.
  • Anonym (Pappa Persson)
    Anonym (äktenskapet) skrev 2017-11-15 03:57:34 följande:

Nu frågade jag ju inte dig, men jag är säker på s att ingen här är äldre än äktenskapet...

Förstår att det blev krångligt när du fick ett konkret svar.
  • Anonym (Pappa Persson)
    Anonym (äktenskapet) skrev 2017-11-15 15:39:26 följande:

Som för dig att nu svara på något annat än mitt inlägg menar du....?

Jag har svarat på TS.
  • Anonym (Pappa Persson)
    Anonym (äktenskapet) skrev 2017-11-15 15:44:44 följande:

I ett inlägg riktat till mig i så fall...

Jag har skrivit både till dig och TS.

Din fråga var så menlös så den krävde ett svar.
  • Anonym (Pappa Persson)
    LFF skrev 2017-11-15 15:48:12 följande:

Det beror ju på vad man menar med äktenskap. Att förena en man och en kvinna i ett förbund och att de därmed "får" skapa en familj tillsammans är ju ett väldigt gammalt påfund. 

Enda skillnaden nu är ju att vi väljer själva om och med vem vi ska gifta oss med, att det inte handlar om att foga samman släkter och egendomar längre. 

Kärlekens betydelse inom äktenskapet började ju komma redan på 1700-talet.

popularhistoria.se/artiklar/aktenskap-ett-karlekens-kontrakt

Kärlekens betydelse i äktenskapet varierar med vilka källor man använder. Man kan nog utan överdrift säga att en majoritet av äktenskapen före 1900-talet (och kanske även senare) var styrda av det legala och samhällets konvention mer än av kärlek.
  • Anonym (Pappa Persson)
    Anonym (äktenskapet) skrev 2017-11-15 16:30:32 följande:

Du skriver "du" och citerar mig.

Att det är menlöst att be någon förklara hur det är svårbegripligt att människor är olika? Ja, men visst...

Ja vad var problemet med att jag svarade på en fråga du riktat till någon annan? Svar till TS har jag såklart skrivit separat.

Du bad om en förklaring angående synen på äktenskap underförstått att äktenskap är något bra eller rimligt. Det svarade jag på.
Svar på tråden Var det verkligen ditt livs lyckligaste dag?