• Mom2be262

Gravidförsäkring

vad ska man tänka på vid gravidförsäkring? jag är gravid i vecka 16 (15+6) så antar att det blir vecka 17 i morgon? iallafall, vad är viktigast att tänka på vid försäkring? gratis eller inte?

ska den försäkra barnet efter födseln, tills han eller hon är upp till 6 månader gammal? ska den inkludera sambon? inkludera skador på mig? vad är det mest typiska att tänka på? Vad är de vanligaste skadorna som kan uppstå? det är en hel djungel! vill gärna höra hur ni tänkte när ni tecknade försäkringen. tog ni gratis eller en man betalar för? vilken valde ni? Varför valde ni just den?

Jätte tacksam för alla som kan hjälpa mig att reda ut oredan i den här djungeln haha

• Svar på tråden Gravidförsäkring
  • Anonym (2barnsmamma)

Ta absolut betalförsäkring och se till att skaffa en barnförsäkring när barnet är fött.

Tror de flesta börjar gälla ifrån v 21/23 (?) så hade absolut skaffat den så tidigt som möjligt. Vi gjorde de med första barnet (föddes frisk, inga problem)

Andra barnet väntade vi tills v 32, tänkte äh..... Dagen efter vi betalat in hittar de fel på hjärtat under ett rul. Så försäkringen gällde som tur va. Blev lång vistelse på sjukhus både innan och efter. Fick pengar för var dag samt för kejsarsnitt och hjärtat. Var jobbigt som det var, så va skönt att slippa tänka på pengar då.

Lycka till med din graviditet.

• Mom2be262
    Anonym (2barnsmamma) skrev 2017-11-06 15:02:12 följande:

Ta absolut betalförsäkring och se till att skaffa en barnförsäkring när barnet är fött.

Tror de flesta börjar gälla ifrån v 21/23 (?) så hade absolut skaffat den så tidigt som möjligt. Vi gjorde de med första barnet (föddes frisk, inga problem)

Andra barnet väntade vi tills v 32, tänkte äh..... Dagen efter vi betalat in hittar de fel på hjärtat under ett rul. Så försäkringen gällde som tur va. Blev lång vistelse på sjukhus både innan och efter. Fick pengar för var dag samt för kejsarsnitt och hjärtat. Var jobbigt som det var, så va skönt att slippa tänka på pengar då.

Lycka till med din graviditet.

Tack! Vilket försäkringsbolag använde du/ni?
  • Snuttis2

Gratisförsäkringarna inkluderar typ inget, mitt tips är att inte snåla utan ta en betal försäkring! Vilken du väljer spelar ingen större roll de är snarlika ! Vi tog Länsförsäkringar mest för att vi hade övriga där! Jag fick havandeskaps förgiftning och blev inlagd fick ett grund belopp typ 3000 + ett par hundra per dag på sjukhuset !

Jag vet att jag nyligen läste om moderna försäkringar , tror att de var de enda man kan teckna barn försäkring jos innan barnet äns kommit ?

• Snuttis2

Tog även barnförsäkringen hos Länsförsäkringar o då fick vi ett rabatt kort på typ 25% på bilbarnstol på babyland tror jag det var, inte helt tokigt för allt kostar!

• Anonym (2barnsmamma)
    Mom2be262 skrev 2017-11-06 18:17:30 följande:

Tack! Vilket försäkringsbolag använde du/ni?

Trygg hansa.. Då fick man även tillbaka (dra av) kostnaden för gravidförsäkringen när man tecknade barnförsäkringen. Så typ gratis ;)
  • GAndrea

Vi har tagit betalförsäkring från Folksam, då vi har alla andra försäkringar där. Hos Folksam gäller gravidförsäkringen från v 10 för dig, 22/23 för barnet och även partner har rätt till viss ersättning.

Snåla inte med en gratis iallafall. Och teckna en barnförsäkring så fort du vet barnets personnummer. Gravidförsäkring brukar gälla tills bebisen är 6 mån, men täcker oftast bara det som uppkommit under graviditeten/förlossningen, har jag förstått det som, och ersätter därför inget om det uppkommit efteråt.

Svar på tråden Gravidförsäkring