EpicNurse skrev 2017-11-05 22:26:39 följande:
Ja du kan jobba efter första tabletten. Man kan få lite blödning och/eller mensvärk.
Hur mycket det blöder beror på vilken vecka du är i och hur lång tid det tar. Är det innan v 7 så brukar det vara först som vanlig mens, sen dubbel-trippel mens i någon timme och sen som vanlig mens igen. Ställ in dig på att det kommer rinna blod. Många får sitta på toaletten när det blöder som mest, vilket det gör i ca 1-3 timmar. Längre än så ska det inte blöda de mängderna.
Om förloppet blir utdraget brukar det blöda kraftigare än om det går snabbt. Det är pga att livmoderhalstappen står öppen längre vilket gör att det blöder mer. Om allt kommer ut snabbt så stängs tappen och livmodern drar ihop sig effektivt = mindre blödning.
För vissa blir det bara som en riklig mens men tänker att det är bättre att vara beredd på en stor blödning så är det bara en positiv överraskning om det är mindre.
Tack för svar! Då ska jag ställa in mig på kraftig blödning. Jag kommer vara i vecka 7+5 när sista tabletterna intas. Har fött barn innan och är van vid kraftiga "efter blödningar". Men detta är.ju forcerat och är rädd att jag ska få en chock. Min man är ju lite emot denna aborten också så han känns inte som ett fullgott stöd heller tyvärr. Missförstå mig rätt nu, han är underbar men han tycker det hela är väldigt jobbigt även om han inser att det är fullt realistiskt att göra detta pga olika saker som gör att vi inte kan ha ett till barn. Räcker vanliga bindor? Eller får man såna där bra bindor på sjukhuset att ta med hem?