Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Syskon som inte bor ihop?

Läste ett inlägg om syskon som bor i olika familjehem. Någon som vet om det är vanligt? Och varför? Det är ju jättehemskt?

• Svar på tråden Syskon som inte bor ihop?
  • Anonym (?)

Varför skulle det inte vara önskvärt? Jag tycker att det är illa nog att bryta upp ett barn från sina föräldrar (även om det är nödvändigt) att skilja på syskon och också känns väldigt grymt. 

• Anonym (?)
    Aniiee skrev 2017-11-05 14:49:21 följande:
    det beror ju på barnen och varför de är placerade. om två ungar till exempel triggar varandra till dåligheter hela tiden så kan det vara läge att dela på dem.
    Jag tror det är ovanligt att syskon blir omplacerade på grund av deras beteende, om de inte börjat missbruka droger eller liknande...  Tänkte dock mest på när de blir placerade på grund av föräldrarna. Jag tror bara det får negativa konsekvenser även om de triggar varandra, de gör väl i princip alla syskon och det ena får ju inte flytta för det om det handlar om den bio familjen.
  • Anonym (?)
    Aniiee skrev 2017-11-05 15:20:26 följande:

Fast nu menar jag inte triggar varandra som i bråkar sinsemellan eller håller på å åbäkar sig som småungar, jag menar ungar som triggar varandra till att göra dumma saker på riktigt, som att sätta eld på skolan papperskorgar och andra rena brott.

Jag förstod det men tror inte det är en lösning att sära på syskonen. Anledningen till att de begår brott i grunden är knappast på grund av varandra. Och de kan ju fortfarande träffas + de lär troligen ha kriminella kompisar också.

Men jag tänkte som sagt inte på kriminella barn och unga utan ?normala? syskon som skickas till olika familjehem.
  • Anonym (?)
    Anonym (Jo) skrev 2017-11-05 15:34:54 följande:

Min sambo och hans två syskon blev placerade i olika fosterhem. Han blev separerad från sin tvilling. Dom var då 8 år gamla.

Det har ärrat dom ordentligt. Deras pappa dog och mamman var ej lämplig som förälder

Jag kan tänka mig att det måste ha varit jobbigt. Syskon är ju en stor trygghet och om en är med om något så dramatiskt, som jag kan tänka mig att det måste vara att flytta till en ny familj, behöver man ju den tryggheten.
Svar på tråden Syskon som inte bor ihop?