Ebo88 skrev 2017-12-12 11:58:37 följande:
Vad skönt att graviditeten går bra! Går du ofta på kontroller? Vi hade begravning för Dylan i torsdags. Den var liten med våra närmaste anhöriga, våra föräldrar och syskon och min sambos bästa vän. Begravningen var jättefin. Vi fick se honom en sista gång och jag fick klappa hans fina lilla huvud. Det var så fint men självklart så kom även känslor och smärta. Varför får inte han leva för? Varför får jag bara inte ta upp honom och ta med han hem till hans säng? Hans fina små lockar och hans fina lilla mun. Han såg precis ut som när han somnade in. Min kropp har värkt sen den dagen.
Fy vad orättvist för er! Varför undanhöll dem så mycket för? Och varför tog dem inte beslutet om k.snitt! Man blir tokig av alla tomma svar. Precis som du säger så vill man bara att någon ska ta på sig eller förklara eller stå för det åtminstone. I vår situation gick det inte att göra så mycket annat för det var min kropp som bestämde men när min pappa förlorade sin dotter så berodde det på att dem inte tog ut henne. Min styvmamma var 39 år, gick 3 veckor över tid och hade åkt på en infektion och ändå tog dem inte ut henne. Hon blev smittad från sin mamma så hennes lungor brast. Hoppas som du säger, att IVO fortsätter lyfta och ta detta vidare så det slipper drabba någon annan och så ni kan få ett erkännande.
Att det är jul känns ändå helt okej. Jag älskar julen och har gjort sedan jag var liten.
Det känns tråkigt och trist och jag hade så gärna velat ha kvar honom i magen och suttit i sofffan och myst och hållt magen och bara njutit av hans rörelser. Så det tar emot litegrann men jag försöker ändå att tänka att han är med ändå för jag vill inte börja hata eller tycka illa om saker för att det blev som det blev. Dylans bortgång får inte vara anledningen till att vi ska börja hata eller avsky. Men det är en svår balansgång för man är ju så arg och uppgiven emellanåt.
Jag tänker så mycket på emellanåt vad som gick fel. Vad hände - hur blev det så här - varför vi? Visar inte moderkakan något så kommer vi inte få veta. Jag vet att den låg ganska långt ner i bakväg och om den inte flyttar på sig så kan den orsaka blödning utan att ha släppt, när livmodern trycker på den. Men det var ju inte bara att jag blödde utan tappen krympte ju så pass också. Känner bara att jag är så rädd för kommande graviditet. Första rädslan är ju att det kan ta sådan tid. Dylan var inte planerad så jag vet inte hur lätt eller svårt jag har att bli gravid. Och sen att bli gravid.. jag har sagt till kuratorn att det blir ju sjukskrivning i v.15. Nu ska man ju inte tabut det värsta men som jag känner nu så vill jag vara sängliggande.
Det här är kanske en jättedum fråga men innan ni blev gravida.. hur var ni då? Det känns som att jag väntar på något. i drygt en vecka har det känts som att jag väntar besök. Väntar på att någon ska ringa på dörren. Jah ligger tilloch med i soffan ibland och bara väntar in någon som inte ens ska komma. Ungefär som att någon är på väg men inte dukt upp. Är liksom rastlös och bara går och väntar. Vet inte om det är för att man är så slut och kroppen och hjärnan spökar men st känns som i hela kroppen att jag väntar på någon som snart ska komma.. upplevde ni något liknande ?
Hej!
Var på MVC igår, v.26. Lyssnade på hjärtljud och diskuterade planen framöver. Vanliga blodprov och blodtryck. Fick en himla massa tider efter nyår. Så det blir glukosbelastningstest för att utesluta felaktiga sockervärden. Annars som normal graviditet förutom UL var 4:e vecka. Så nästa UL är första veckan i januari. Känns skönt. Sen har det varit en turbulent vecka med många turer fram och tillbaka med min sjukskrivning från mvc:s sida men nu är jag sjukskriven heltid fram till i början av januari och då testar jag nog att gå tillbaka en viss procent om jag mår bättre.
Helt otroligt nog så meddelade sjukhuset i onsdags em att de kommer göra en lex Maria på vårt ärende. Trodde aldrig det med tanke på hur deras internutredning varit. Men känns skönt. Så nu är bollen igång igen och det blir ett möte med verksamhetschefen för kvinnokliniken framöver. Kan säkert ta ett tag men ska bli skönt när allt är avslutat och vi kan gå vidare i processen. Förhoppningsvis får vi lite mer svar på om det är bristande rutiner vilket LÖF ansåg.
Så skönt att er begravning var fin! Det betyder mycket för det är ett minne man bär med sig resten av livet. Vi valde att ha en öppen begravning och väldigt ljus. Kändes också så fint att dela det med människor som står en nära. Och visst är det en enorm smärta. Jag tyckte avskedet var värst i kyrkan. Då tror jag att jag återigen insåg vad vi blivit "drabbade" av och att vi gick miste om att lära känna vår flicka.
Det är fantastiskt att du väljer att vara positiv och inte börjar hata. Det är lätt hänt annars. Jag gick ju igenom den fasen efter mitt missfall och vet hur mkt energi det tar att hata och avsky och tycka att det är orättvist. Därav bestämde vi oss när vi gick hem från BB att inte gå "tillbaka" i den fasen. Tack och lov kunde vi även le och känna genuin glädje över en mamma som satt med sin nyfödda bebis i korridoren när vi lämnade BB. Vi kände bara en glädje över att det faktiskt föds levande barn och att vår verklighet inte är alla andras verklighet. Det ingav oss hopp för ett framtida syskon. Samtidigt är det viktigt att man får lov att känna känslor, att vara arg, förtvivlad, ledsen och tycka att livet är orättvist för visst är det de. Annars tror jag det är svårt att ta sig vidare.
Du får gärna skriva och berätta vad återbesöket sa. Förstår att det är många frågetecken för din del också. Är fullt förståeligt att känna rädsla inför kommande graviditet men det är då bra hjälp och stöd från mvc är viktig och en bra psykolog/kurator.
Kände också att jag väntade och än kanske på ett annat sätt. Framför allt på nästa graviditet. Hatade blödningarna efter förlossningen och ville bara att de skulle ta slut så vi kunde försöka. För vår del har det varit en viktig del i läkeprocessen att få bli gravida igen. Det första året är tufft så då kan man lika gärna gå igenom det tuffa med att vara gravid igen. Men de första veckorna var en dimma i sig med allt som hände så minnet är inte så klart från den tiden vilket kanske är ett tecken på att huvud och kropp inte är fungerande till hundra procent.
Hur tänker du kring jobbet och börja arbete igen? För min del gick jag på semester efter sjukskrivningen så jag var borta från jobbet i knapp 5 månader vilket var väldigt skönt. Fick mkt tid tillsammans med min man och son vilket har varit ovärdeligt.
Kram