Inlägg från: cb66 |Visa alla inlägg
  • cb66

Vita män är den mest förtryckta gruppen i världen

Jag tror att din autocorrect inte funkar, det stavas "privilegierad"

och du har helt rätt vita män födda efter andra världskriget är den mest privilegierade gruppen i historien.

• cb66

Stackars er - det är verkligen synd om er, vita män har förföljts, jagats, hindrats att få jobb, blivit dödade för sin hudfärg, blivit dödade för sin heterosexualitet, blivit brända på änkabål, blivit utnyttjade som barnslavar, blivit utnyttjade som barnsoldater, blivit utnyttjade i sexhandeln, blivit våldtagna, blivit bortaborterade med virknål på grund av sitt kön, blivit dödade direkt efter födsel på grund av sitt kön

Jämfört med en nyfödd flicka i Indien eller ett svart barn i Kongo så ser jag tydligt hur oerhört förtryckta ni är.

• cb66
    Femhenist skrev 2017-11-02 13:03:18 följande:
    Hur tänkte du nu? ...eller inte? Om man ska jämföra saker med varandra (mest eller minst) så behöver man inte förklara, utan då är det mängden (eller motsvarande) som gäller.

Sedan var det inte en lista över "förtryck" utan listan var ett svar på inlägg #4 där cb66 skrev "vita män födda efter andra världskriget är den mest privilegierade gruppen i historien." Jag listade då ett antal områden som gör det väldigt tydligt att hans påstående är något onyanserat om man håller sig till den tid och del av värld och tid som vi lever i och kan påverka - dvs dagens Sverige. 
    Jag utgick lite naivt ifrån frågeställningen i frågan och trodde den omfattade världen. Och när det gäller efter andra världskriget menar jag de män som lever idag dvs föddes efter kriget. 

Ska man vara mer specifik så är den generation av män som föddes under 60-talet i nordvästra Europa haft de bästa förutsättningarna i världen, fri utbildning, fri sjukvård, inga krig, bra arbetsmarknad osv. Ett par män i arabvärlden och kanske Japan har säkert haft det bättre men som grupp har Nordiska män haft de absolut bästa förutsättningarna till ett rikt och hälsosamt liv. Hur de förvaltat detta är en annan sak.
  • cb66

Kolla denna filmen, den visar hur privilegierade vi är utan att ens förstå:

Svar på tråden Vita män är den mest förtryckta gruppen i världen