• M1rella

Vägra urinprov inom psykiatrin?

Anonym (Sara) skrev 2017-11-02 21:27:53 följande:

Men det är okej att drogtesta alla inom psykiatrin? Då är det diskriminering.

Så jag har bara inbillat mig att jag har fått vård i sju år då? Jag har ju inte gjort ett urinprov.

Nej, det är en del av behandlingen och ingen diskriminering.

Du har förmodligen inte haft missbruksproblematik och då inte behövt göra regelbundna urinprov, bevakade eller obevakade. Eller så har du inte behandlats inom psykiatrin...
  • M1rella
    Anonym (Vill inte kissa) skrev 2017-11-02 21:34:10 följande:

Absolut, men i mitt fall är medicin inte aktuellt. Om det skulle vara det är det en annan sak.

Och det vet du för att du är läkare?
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-02 20:51:12 följande:

Genom att fråga kanske?? Döh! Snacka om lathet.

Varför måste vårdpersonalen veta att patienterna knarkar?

Och du tror du får ett ärligt svar av en missbrukare?

För att de inte ska ge en överdos vid läkemedelsbehandling.
  • M1rella
    Regndamen skrev 2017-11-02 22:15:16 följande:

Menar du att en patient inte får neka att ta medicin?

En patient har alltid rätt att neka både medicin och behandlingen såvida denne inte vårdas under lpt.
  • M1rella
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-02 21:46:26 följande:

Det är inte lag på att man måste ta medicin, sålänge man inte tvångsvårdas får man välja själv.Om man förutsätter att de med psykisk ohälsa är missbrukare så är det diskriminering. Att drogtesta någon är inte behandling heller, det är en kontrollåtgärder man gör eftersom man inte litar vad personen säger.

Nej, jag har inte haft problem med missbruk, men det har inte ts heller. Jag kan ju ha inbillat mig sju års behandling också, man vet ju hur vi psyksjuka är.

Majoriteten av de med neuropsykiatriska diagnoser eller psykisk ohälsa är tyvärr missbrukare då de oftast tar till självmedicinering i form av narkotiska preparat för att de mår bättre. Det är ingen diskriminering.

Övervakat urinprov är en del av behandlingsriktlinjerna inom bla psykiatrin just för at man ska kunna utesluta mussbeuk och självmedicinering.

Många som kommer till akutpsykiari måste göra överbakat urinprov innan de kommer in.
  • M1rella
    Anonym (Bibbi) skrev 2017-11-03 04:47:24 följande:

Någon som reagerar så kraftigt personligt kränkt på ett rutinprov ger ju onekligen intryck av att ha problem av den grad att psykiatrin skulle vara ett relevant ställe att söka vård för sin axel 2-problematik. Och som motsätter sig provet trots att hen själv säger sig ha stått på tunga beroendeframkallande preparat? Hela storyn är suspekt.

Man går inte till psykiatrin för att få avslappningsövningar, det kan man få i primärvård som exempelvis hos sin vc. Där tas inte urinprov på rutin.

Urinprov tas på vc som rutin vid misstanke om graviditet iller problem med urinvägarna. Man kan även få ta övervakat med så finna det en bakomliggande psykiatrisk sjukdom som grund.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 07:30:12 följande:

Utredning och behandling är två vitt skilda saker. Ett urinprov kan vara del av en utredning för att ta reda på vad patienten lider av så att man kan ge rätt sorts behandling.

Nekar man utredning då i form sv urinprov så kan man inte få rätt behandling. Urinprov kan pga vara en del av behandling, då speciellt vid läkemedelsbehandlingar på samma sätt som blodprov.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 07:31:26 följande:

Hon har ju sagt att hon är patient. Och vet bäst själv om hon inte vill ha medicin.

Som patient är det faktiskt inte alltid men vet vad som är bäst.
  • M1rella
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 07:36:36 följande:

Högst rimligt att ifrågasätta övervakade urinprov. Det är ju inte någon polisiär verksamhet utan sjukvård.

Inte inom psykiatrin. Övervakat urinprov är en vårdåtgärd inom psykiatrin. Har inget med polisiär verksamhet att göra.
  • M1rella
    Regndamen skrev 2017-11-03 08:10:59 följande:

Ts ska nu vägra medicin. Varför är det så viktigt att hon tar provet?

Förmodligen för att psykiatrin ska kunna utesluta självmedicinering av narkotiska preparat. Och för att det är ett stek i utredningen eller behandlingen ts ska få.
Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?