• Jeremiah

Vägra urinprov inom psykiatrin?

Det sker numera ett rutinmässigt kontollerande av människor som får medicin av typ concerta, ritalin od föreskriven. År efter år tvingas jag två ggr per år bevisa att jag inte är narkoman. Jag har aldrig fått något positivt resultat på dessa kränkande prov eller haft en misbrukshistoria. Kontrollerandet sker totalt rutinmässigt.

Och ja de tittar så gått som in under förhuden när man ska försöka stå där och kissa.

Frågan är omdetta är lagligt? Det råder omvänd bevisbörda! När man har bevisad sin oskuld får man göra det igen efter 6 månader. Jag vill inte längra bara vara kränkt och arg, jag vill ändra på detta!

Någon som vet om detta förfarande inom psykiatrin överhuvudtaget är lagligt?

• Jeremiah

Patientnämnden har pratad med psykiatrin och redovisar deras ståndpunkt. Att gjag inte ska se det som misstankar och att det är för mitt bästa. (Man blir ju även omyndigförklarad!)Tjejen på patientnämnden var inkännande men kunde inte hjälpa mig vidare.

Patientnämnden verkar inte kunna ändra på något, bara framföra det man berättar för dem.

Det har jag ju redan gjort själv.

• Jeremiah

Finns det någon med juridisk kunskap som kan svara på frågan om det är lagligt med dessa systematiska, rutinmässiga kontroller?

Psykiatrin och patientnämnden säger endast att "det är så vi gör"

• Jeremiah

Bra tips tack.

Tycker att ni som upplever kontrollerna som kränkande ska kontakta patientnämnden. Om detmhörs tillräckligt många röster kanske att det lyssnas.

Försöker även påverka politiker. Detta måste sluta!

Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?