Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Vägra urinprov inom psykiatrin?

Anonym (Ke) skrev 2017-11-01 16:08:04 följande:

Maken är psykiatriker på en privat mottagning. Där kommer du inte ifrån urinprovet heller. Läkarna vill utesluta att din problematik har ursprung i missbruk för att kunna ställa en korrekt diagnos. Inte upp till dig att avgöra vad som är onödigt, läkarna på psykiatrin har kompetens för att kunna diagnostisera dig och då behöver de alla fakta för att kunna ställa diagnos.

De kommer inte att titta på när du kissar utan det kommer du få göra i en mugg medan en sköterska står på andra sidan luckan i vägg bakom ett skynke/lucka eller på andra sidan dörren.

Jag kommer inte delta vidare i denna debattråd men jag vill bara säga att alla läkare inte delar din (och din mans??) uppfattning!

De nya standardrutinerna som införts gör att jag inte längre har rätt att behandla en våldtagen kvinna med PTSD utan att indirekt tvingat henne till provtagning ev mot hennes vilja (eller som hon inte förmår säga nej till). Och du sitter och hänvisar till kompetens.

Sedan är jag inte emot dessa provtagningar överlag t ex när det handlar om medicinering eller vid misstanke om drogrelaterade problem.

Jag är leg läkare om du undrar.
Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?