• Anonym (Olika)

Vägra urinprov inom psykiatrin?

Anonym (Ke) skrev 2017-11-01 16:08:04 följande:

Maken är psykiatriker på en privat mottagning. Där kommer du inte ifrån urinprovet heller. Läkarna vill utesluta att din problematik har ursprung i missbruk för att kunna ställa en korrekt diagnos. Inte upp till dig att avgöra vad som är onödigt, läkarna på psykiatrin har kompetens för att kunna diagnostisera dig och då behöver de alla fakta för att kunna ställa diagnos.

De kommer inte att titta på när du kissar utan det kommer du få göra i en mugg medan en sköterska står på andra sidan luckan i vägg bakom ett skynke/lucka eller på andra sidan dörren.

Det är olika, jag hade sköterskan inne på toaletten. Stod vid handfatet och tittade medan jag pissade.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Bibbi) skrev 2017-11-03 04:47:24 följande:

Någon som reagerar så kraftigt personligt kränkt på ett rutinprov ger ju onekligen intryck av att ha problem av den grad att psykiatrin skulle vara ett relevant ställe att söka vård för sin axel 2-problematik. Och som motsätter sig provet trots att hen själv säger sig ha stått på tunga beroendeframkallande preparat? Hela storyn är suspekt.

Man går inte till psykiatrin för att få avslappningsövningar, det kan man få i primärvård som exempelvis hos sin vc. Där tas inte urinprov på rutin.

Det är väl inte konstigt att bli kränkt av övervakat urinprov, det är integritetskränkande. En helt sund reaktion på det är att reagera.
  • Anonym (Olika)
    M1rella skrev 2017-11-03 12:05:09 följande:

Jag är sjuksköterska så jag vet hur lagstiftningen fungerar. Men inom psykiatrin så är oftast bevakat urinprov krav för vidare behandlingen och framförallt lär det föreligger misstankar om missbruk/självmedicinerat. Vill patienten inte det så har denne rätt att tacka nej till behandling og utredning.

Det förekommer enbart inför npf-utredningar på min mottagning, och utöver det förekommer stickkontroll vid medicinering av narkotikaklassade preparat. Det senare är inget jag råkat ut för än. Inför vanlig kbt händer det inte och mitt förslag till TS är att göra som hon planerat, d.v.s. ändå gå dit för att åtminstone få information om andra vårdalternativ.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (snurr i bollen) skrev 2017-11-03 12:48:10 följande:

Vad? Stickprovskontroller? Är det polisen som gör det?

Jag har inte behövt lämna urinprov inför andra utredningar eller medicininsättningar, enbart inför adhd-utredningen men vid insättning av narkotikaklassat preparat får patienter (på den här mottagningen) skriva på ett kontrakt om att man läst och accepterat villkoren, för att få medicinen utskriven. Bl.a. att lämna övervakat urinprov ibland. Än så länge har det inte hänt mig och jag har medicinerat ca ett år. Vet en patient där som varken gjort detta inför utredning eller under åren hon medicinerat, hon har en annan sköterska än jag. På mottagningen i närmaste stad sker detta betydligt oftare så det är uppenbarligen olika beroende på mottagning och ansvarig sjuksköterska.

Funderar ibland på hur jag ska göra om jag blir tvungen att lämna urinprov under övervakning igen, och lutar åt att pausa eller avsluta behandlingen i sådana fall. Har inga problem med urinprov i sig, bara att ta av mig nertill och urinera medan någon jag inte känner ser på. Jag har inga personlighetsstörningar, varken från den ena, andra eller tredje axeln, aldrig testat narkotika och har ingen missbruksproblematik när det gäller alkohol heller.
  • Anonym (Olika)
    M1rella skrev 2017-11-03 15:50:08 följande:

Folk som vägrar urinprov gör detta då de vet att det kommer att ge ett positivt utslag då vill inte erkänna för sig själva eller vården att de har ett missbruk.

Vilken generalisering. Som tidigare nämnt kommer jag antagligen inte gå med på fler övervakade urinprov, det är för min egen skull, för att behandlingen inte är värd kränkningen att dra av mig trosorna och pissa under bevakning. Blodprov har jag inga problem med, venöst kan de få kolla varenda drog som finns om de vill. Vet att jag inte är ensam om den inställningen.
  • Anonym (Olika)
    M1rella skrev 2017-11-03 19:43:22 följande:

Alla droger går inte att se genom blodprover... Därav övervakat urinprov.

Men du förstår skillnaden för patienten, hoppas jag. D.v.s. att metoden i sig kan vara enda skälet till att patienten hellre avstår från behandling.
  • Anonym (Olika)
    M1rella skrev 2017-11-03 20:30:12 följande:

Det är inte jag som bestämmer.

Naturligtvis inte. Däremot är du som tvärsäkert påstår att de som hellre avstår från behandling gör detta för att dölja sitt narkotikabruk.
  • Anonym (Olika)
    M1rella skrev 2017-11-03 21:22:29 följande:

Många som nekar till övervakat urinprov döljer något, vanligen missbruk pga självmedicinering..

En som missbrukar men inte vill erkänna detta nekar såklart, däremot är långt från alla som nekar missbrukare.
  • Anonym (Olika)
    M1rella skrev 2017-11-03 22:06:32 följande:

Majoriteten som nekar har något att dölja.

Långt från alla med andra ord. Vad glädjande
  • Anonym (Olika)
    M1rella skrev 2017-11-03 22:45:19 följande:

Majoriteten är mer än hälften....

Hälften är en rejäl bit från alla.

• Anonym (Olika)
    M1rella skrev 2017-11-03 23:40:03 följande:

Hade det varit alla så hade man inte värt några urinprov och många hade då inte fått behandling vilket hade medfört att det hade varit mycket mera instabila patienter med utredda npf-diagnoser och depressioner i Sverige.

Va?

Jag är för trött för att dechiffrera det där, men får anta att du åter igen försöker förklara anledningen till de övervakade urinproven. Det har framgått men förändrar inte att det är kränkande och känns kränkande för den enskilda individen. Den medfött sunda reaktionen på övervakat urinprov är att känna sig kränkt. Det är friskt.

Att du själv varken "har något att dölja" eller tycker den känns kränkande att lämna övervakat urinprov och från det sammanträffandet drar slutsatsen att alla som upplever det kränkande har något att dölja (för så funkar ju du), bevisar inget annat än att du antagligen har problem med inlevelse.
Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?