• Anonym (Bibbi)

Vägra urinprov inom psykiatrin?

Någon som reagerar så kraftigt personligt kränkt på ett rutinprov ger ju onekligen intryck av att ha problem av den grad att psykiatrin skulle vara ett relevant ställe att söka vård för sin axel 2-problematik. Och som motsätter sig provet trots att hen själv säger sig ha stått på tunga beroendeframkallande preparat? Hela storyn är suspekt.

Man går inte till psykiatrin för att få avslappningsövningar, det kan man få i primärvård som exempelvis hos sin vc. Där tas inte urinprov på rutin.

• Anonym (Bibbi)
    M1rella skrev 2017-11-03 09:10:39 följande:

Urinprov tas på vc som rutin vid misstanke om graviditet iller problem med urinvägarna. Man kan även få ta övervakat med så finna det en bakomliggande psykiatrisk sjukdom som grund.

Man tar inte övervakade urinprov för att screena för graviditet på vc så sna exempel är ju inte relevanta över huvudtaget.
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Vill inte kissa) skrev 2017-11-03 07:53:40 följande:

Jag har aldrig gått på tunga beroendeframkallande mediciner. Jag fick utskrivet med hem efter operation och tog två innan jag gick över på Alvedon. Däremot förvånande jag över den totala bristen på kontroll i hantering av det.

Jag har heller inte valt att gå till psykiatrin. Jag blev remitterad dit då köerna till psykolog via vc var så pass långa att det var meningslöst att skicka dit mig.

Jag kommer ändå att gå dit - de vet säkert vart jag ska för mer passande behandling.

Låter helt bisarrt att du skulle remitteras dit av den anledningen. I stockholm och uppsala län är det hårda gränsdragningar och det är problematiken som avgör, du kommer inte in på psykiatrin om du har en mild problematik (såsom behov av lite avslappningsövningar skulle vara).
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-03 13:06:27 följande:

Då ska jag sätta upp en kamera i din hall, om du reagerar på det har du allvarliga problem som du behöver hjälp med, dessutom låter det som att du har något att dölja isåfall. Urinprov tas inte på rutin inom psykiatrin heller.

Du verkar inte ha så stor koll på psykiatrin, det görs många olika behandlingar där bland annat mindfullness kurser, som är mycket avslappning. Andningsövningar är något många får lära sig, vissa gör bara det här och samtalsterapi, man måste inte alls ta medicin för att få gå till psykiatrin. Ska man ta medicin så är det ytterst få som börjar med narkotikaklassade preparat, är man deprimerad brukar man börja med SSRI (antidepressiva)

Jag är psykolog och har jobbat inom psykiatrin så jag har troligtvis bättre koll än de flesta. Din liknelse är långsökt och irrelevant. Jag har inte sagt något om medicinering, jag sa bedömning och behandling vilket kan vara annat än medicinering. Du drar förhastade slutsatser.
  • Anonym (Bibbi)
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2017-11-03 13:26:59 följande:

Jag jobbar inom detta. Vi tar prover eftersom det är väldigt vanligt att patienter tar läkemedel/ droger/ överkonsumerar alkohol i självmedicinerande syfte. Prover tas inte för att ?sätta dit? någon utan för att utesluta detta. Tyvärr vågar få berätta om dessa problem och då måste vi ha rutin för att bekräfta att någon nekar. Du får som tidigare sagt ingen läkemedelsbehandling om du har dessa problem men du får heller inte terapeutisk behandling då det inte är någon poäng att gå i terapi om man är påverkad av substanser.

Patienter som lämnar positivs prover slängs ju inte ut, tvärtom tar man då upp det och säger ?vi börjar här?. Psykiatrin vill ju hjälpa dig! :)

Exakt så har det varit där jag arbetat också.
Svar på tråden Vägra urinprov inom psykiatrin?