• LFF

kontrollerande familjehem

Anonym (....) skrev 2017-11-01 23:08:28 följande:

Ts du måste flytta hem. Inget familjehem eller sic kommer nånsin bry sig, det gör bara dina föräldrar!

Familjehem är bara ute efter pengar och skiter totalt i dig! Hoppas du får komma hem till stabilitet och trygghet.

Japp, för kärlek är att låta en 14-åring vara ute på stan hela kvällarna. Kärlek är att låta en 14-åring sova borta närhelst hen vill. Kärlek är att inte ställa några som helst krav alls på sin tonåring. Kärlek är att låta enen 14-åring få helt fria tyglar.

Eller inte.....
  • LFF
    Glinda från Oz skrev 2017-11-02 12:51:02 följande:
    Om det inte finns pengar har familjehemmet prioriterat fel.
    Det är sällan man har råd att köpa både vanliga kläder och varma ytterkläder samma månad, oavsett om man är familjehem eller "bara" en vanlig familj. I TS fall så har inte heller familjehemmet kunnat spara undan pengar till större inköp eftersom TS nyligen flyttat dit. Frågan är ens om familjehemmet fått några pengar än för TS kostnader, kommer de i förskott eller efterskott? Det gör ju en enorm skillnad.
  • LFF
    Glinda från Oz skrev 2017-11-02 15:21:32 följande:
    Som familjehem (och som privatperson med för den delen) så måste man lära sig att spara pengar. Man bör inte använda hela omkostnadsersättningen varje månad utan spara en del till oväntade utgifter och till månader då det går åt mer pengar än vanligt. På våren och hösten går det åt mer pengar pågrund av att man köper mer kläder.

Ska man vara familjehem bör man ha en god ekonomi, det utreds att man inte är familjehem för att man behöver pengarna, så familjehemmet får helt enkelt ?låna? pengarna och ta tillbaka en liten summa varje månad. Står och faller familjehemmets ekonomi med 1000 kronor (eller vad det nu handlar om) är de inte lämpliga att ta emot barn /ungdomar.
    Och har man haft barnet i TVÅ veckor så har man inte hunnit spara undan pengar till barnets inköp och kanske bara har råd att köpa den där jackan som barnet säger det behöver denna månad. Om då barnet köper andra saker som det "behöver" men inte sagt till om så får jackan helt enkelt vänta och det är självklart att de ansvariga vuxna blir irriterade. Det hade jag också blivit som "vanlig" förälder. 

Det handlar dessutom om TILLIT i det här läget. Ett barn som kommit dit för två veckor sedan och som redan frågat flera gånger om det får sova borta, ett barn som missat bussen och inte kommit hem en natt, ett barn som tycker att de fullt normala reglerna är jättekonstiga, ett barn som tycker att det är tidigt för en 14-åring att vara hemma kl 22 en vardag. Detta barn har fått förtroendet att köpa en jacka, hittar ingen, ringer inte och frågar om det är ok att handla annat istället för pengarna utan gör det ändå och sen tycker att familjehemmet är elaka när det inte får mer pengar till en jacka. Hur ska familjehemsföräldrarna kunna lita på att pengarna går till en jacka nästa gång?
  • LFF
    Anonym (....) skrev 2017-11-03 10:40:30 följande:
    Fruktansvärt tragisk historia. Gråter

Tänk så bra dem hade kunnat haft det om soc hade hjälpt deras föräldrar istället för att gynna giriga familjehem med pengar i överflöd!
    Japp, stackars barn som fått regler att förhålla sig till istället för att driva omkring vind för våg. Stackars barn som fått vuxna som bryr sig. Stackars barn som inte behöver ta hand om berusade/narkotikapåverkade föräldrar. Stackars barn som kan ta med vänner hem utan att behöva skämmas över hur det ser ut. Stackars barn som fått mat, kläder och omsorg.
  • LFF
    Anonym (s) skrev 2017-11-05 20:41:11 följande:
    Jag fick 200 kr i månaden innan och jag fick köpa vad jag ville för det och jag fick sova borta när jag ville men jag måste skicka sms att jag gjorde det, och jag fick inte göra vad jag ville men dom var inte extrema eller hade en lista. nu får jag inte alls sova borta även om jag frågar innan...
    Och fortfarande så är de regler du haft tidigare  (eller bristen på regler) snarare  dey som varit konsigt än de regler du har nu!

Det är inte ett dugg konstigt att du inte fått sova borta än! Det är inte ett dugg konstigt att de blev arga för att du köpte andra kläder än tänkt för pengarna. Visa att du går att lita på istället så kommer du sannolikt att få flexiblare förhållningsregler!
  • LFF
    Anonym (........) skrev 2017-11-06 13:44:17 följande:

Allt handlar om pengar från familjehemmens sida tyvärr. Jag hoppas du får flytta hem snart!

Och på vilket sätt är det bättre för TS att som 14-åring inte ha några son helst regler alls?!
  • LFF
    Anonym (........) skrev 2017-11-06 14:08:08 följande:
    Vi vet väl inte om Ts har regler hos sina föräldrar? Det var i ett annat familjehem de inte hade några regler.
    Och varför tror du att TSoch hennes syster ens placerats? För att föräldrarna gjorde ett sånt otroligt superbra jobb? För att soc är elaka monster som vill stjäla barn från dessa superföräldrar?
  • LFF
    Anonym (....) skrev 2017-11-09 12:22:43 följande:
    För att JAG fick betala precis allt då jag ville att barnet skulle få fortsätta ha ett drägligt liv med hela och rena kläder, mätt i magen och slippa frysa.

Även dator, mobil, internet och cykel tyckte jag var viktigt så barnet slapp en liten del av den misär soc tvingade in barnet i.

Familjehem är vidriga!!!
    Och äntligen kom det fram! Att du fått ditt barn placerat! Inte att du jobbat med familjehem eller Soc. Då är ditt hat något mer förklarligt.

Men fortfarande, tycker du att en 14-åring ska vara helt utan regler så som TS är van att ha det? Att det är lämpligt att en 14-åring sover borta flera nätter i veckan? Att det är lämpligt att en 14-åring är ute till kl 22-23 en skolkväll? 
  • LFF
    Anonym (....) skrev 2018-01-08 10:52:22 följande:
    Har träffat många familjehemsplacerade barn och det har ALDRIG hänt att barnen inte vill träffa sina föräldrar och vill flytta hem.
    Tvärtom så är det ALLTID familjehemmen som motverkar umgänge och hemflytt.
    Extremt tragiskt för dessa stackars barn som får sin uppväxt förstörd
    Det är klart att de flesta barn vill bo med sina föräldrar. Men, det betyder inte att föräldrarna vare sig är lämpliga att bo med eller för barnet att träffa just då.
Svar på tråden kontrollerande familjehem