kontrollerande familjehem
Tja beror väl på anledningen till reglera. Svårt att veta utan bakgrunds information. Men angående pengarna var det väl lite dumt att köpa något annat, när det var till just en jacka...
Tja beror väl på anledningen till reglera. Svårt att veta utan bakgrunds information. Men angående pengarna var det väl lite dumt att köpa något annat, när det var till just en jacka...
Om du inte behöver en vinterjacka, och behövde andra kläder istället, så borde du ju sagt det och ni hade kunnat diskutera om det verkligen är så. Eller om du bara vill ha andra grejer, och sen väntat dig att få ännu mer pengar till en vinterjacka sen när det blir kallare ute.
De visade ju väldigt stor tillit och förtroende för dig när de lät dig få pengarna som skulle gå till en jacka, och låta dig få åka och handla den helt själv. Det förtroendet bröts när du köpte annat, du failade tillitstestet, kan man säga. Visade att du inte riktigt går att lita på.
För vinna tillbaka deras förtroende, åtminstone en del, så tar du nu och åker tillbaka till butikerna och lämnar tillbaka kläderna du köpte och lämnar tillbaka pengarna och en lapp där du ber om ursäkt för att du tog deras pengar och inte köpte det som du skulle köpa.
Jag skulle inte lita på att du klarar av att hantera pengar om du köpte annat för dem än vad som var sagt, men om du visade att du förstod att du hade gjort fel och lärt dig av det misstaget så skulle jag kunna förlåta och gå vidare och kunna låta dig få hantera en mindre summa pengar själv, under förutsättning att du visade kvitto på vad du köpt och så, och att du hädanefter köpte det du sagt att du skulle köpa.
Ts du måste flytta hem. Inget familjehem eller sic kommer nånsin bry sig, det gör bara dina föräldrar!
Familjehem är bara ute efter pengar och skiter totalt i dig! Hoppas du får komma hem till stabilitet och trygghet.
Omkostnadsersättningen ligger kring 4 400 kr per månad och det är inklusive barnbidrag och eventuella underhåll som föräldrar betalar. När man jämför med försörjningsstöd så måste man tänka på att vid försörjningsstöd tillkommer de levnadsomkostnader som är gemensamma för hushållet så slutsumman blir mer än de 3 120 kr.
Det är klart att familjehem gärna åker på dyra utlandsresor med ungarna eftersom dem inte betalar en enda krona själv - soc står för ALLT!
Familjehem är det bästa sättet att tjäna GROVA pengar utan att jobba ett enda jota!
Kan inte ts historia och vet såklart ej varför hon har hamnat i denna misär, men jag hoppas verkligen hon får flytta hem till trygghet och kärlek snarast.
Din syster är yngre än du, som är 14, och försvinner ibland?
Om jag tänker mig in situationen att få hem en för mig okänd tonåring hade jag aldrig låtit denna sova borta den första månaden, kanske längre än så, beroende på hur pålitlig tonåringen verkar vara. De har ju ansvaret för dig.
Allt handlar om pengar från familjehemmens sida tyvärr. Jag hoppas du får flytta hem snart!
Barn blir utsatta för övergrepp, misshandel etc i familjehem. De bryr sig SÄLLAN om barnen öht. Se exempelvis den här dokumentären: www.svtplay.se/video/13634369/halla--hor-ni-mig/halla-hor-ni-mig-avsnitt-1
Det får knappast Ts, eller andra placerade barn, att må bättre att argumentera för att familjehemmen bara bryr sig om pengarn i det hela.
Det är FÖRÄLDRARNA som betalar för dator, mobil, internet, resor och kläder ÄVEN när barnen bor i familjehem. Lägg därtill att föräldrarna inte längre får de bidrag du räknar upp utan utöver allt annat ska de dessutom betala underhåll.
Familjehem spenderar alla pengar enbart på sin egna familj!
Tycker du ska prata med din soc och berätta att det inte fungerar att bo så. Det är inte dina föräldrar och dom kan aldrig förbjuda dig att prata med dina föräldrar det ska dom skita i.
Jag har bott i familjehem. Men hade det hur bra som helst där .
Lycka till.
Hur tror ni det är att som förälder ha kämpat för att få pengar för att ha råd att köpa det mest basala till sina barn, sedan omhändertas barnet och det är plötsligt inga problem för soc att bidra med pengar för att barnet ska få dator,cykel,mobil, aktiviteter, resor!? Det är inte att hjälpa föräldrarna att få ha kvar sina barn.
Det är synd om alla föräldrar som får sina barn omhändertagna. Finns en grupp på FB med över 9 tusen medlemmar, med mestadels föräldrar som försöker få sina barn tillbaka.
Familjehem är inte bra för barnen.
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/stimulera-moderna-stjaernfamiljer-17833