• Anonym (Kattbett)

Katten bet mig i handen. Stelkramp etc

Blev biten i handen av en inomhuskatt. En tand gick igenom huden men inte djupt. Jag tror att jag har fått en stelkrampsspruta, kanske två stycken tom, sen 2008 räcker det? Jag har tvättat med tvål och lite sårtvätt också. Vad ska jag vara uppmärksam på?

• Svar på tråden Katten bet mig i handen. Stelkramp etc
  • Anonym (Kattbett)
    Anonym (Jane) skrev 2017-10-31 16:30:16 följande:
    Du kanske borde kolla upp risken för rabies.
    Eller det kanske inte innekatter kan ha?
    Jag är livrädd för rabies. Men det ska inte vara någon fara -hoppas jag verkligen- då katten inte har varit ute på 9 år.
  • taquine
    Anonym (Kattbett) skrev 2017-10-31 16:38:56 följande:
    Jag är livrädd för rabies. Men det ska inte vara någon fara -hoppas jag verkligen- då katten inte har varit ute på 9 år.
    Nej, det borde märkas på katten i så fall.Så det behöver du nog inte vara orolig för. Är du i Europa ? De flesta har ju samma standard som oss ang. sjukvård så skulle det bli något så åk till närmsta sjukhus.
    Goodness me
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Kattbett) skrev 2017-10-31 16:38:56 följande:

Nä då är det säkert lugnt!
  • Anonym (Jane)
    taquine skrev 2017-10-31 16:46:06 följande:

Nej, det borde märkas på katten i så fall.Så det behöver du nog inte vara orolig för. Är du i Europa ? De flesta har ju samma standard som oss ang. sjukvård så skulle det bli något så åk till närmsta sjukhus.

Det kan ta mellan 10 dagar och 6 månader innan det märks symptom på ett djur som är rabiessmittad.

Men i TS fall är risken obefintlig om katten bott inne och inte träffat andra djur på många år.
  • Anonym (Kattbett)
    taquine skrev 2017-10-31 16:46:06 följande:
    Är inte i Europa tyvärr för då hade det varit mycket lättare med sjukvård. Men rabies hur skrämmande det än är verkar ju långsökt eftersom att det är en innekatt sen 9 år. Det skulle ju vara om en fladdermus har smygit in och bitit katten utan att någon har märkt det och det verkar ju högst osannolikt. Hoppas jag. Katten bet inte av ilska utan den har alltid haft en förmåga att ge kärleksbett eller vad det nu är frågan om och det var det som hände.
  • Anonym (.)

Stelkrampsbakterier finns inte naturligt i munnen på hund eller katt så risken för just det är inte högre än vid andra sår. Lite högre risk såklart om katten hade munnen full med jord när den bet dig.

Det du skall hålla koll på är infektionstecken kring såret -rött, svullet, ökande smärta, stelhet, värmeökning. Då kan antibiotika behövas.

• Anonym (Kattbett)
    Anonym (Jane) skrev 2017-10-31 16:47:19 följande:
    Nä då är det säkert lugnt!
    Hoppas verkligen det.
    Anonym (Jane) skrev 2017-10-31 16:51:10 följande:
    Det kan ta mellan 10 dagar och 6 månader innan det märks symptom på ett djur som är rabiessmittad.
    Men i TS fall är risken obefintlig om katten bott inne och inte träffat andra djur på många år.
    Den låg på sjukhus för 8 månader sen men då ligger dom ju i egna burar och på vanliga veterinärsbesök träffar den ju inte andra djur heller så det ska väl inte vara någon fara?

• sebbe420
    Anonym (Kattbett) skrev 2017-10-31 16:05:24 följande:
    Kan inte för att jag är utomlands för tillfället.
    Det går bra att ringa från utlandet. Numret är + 46 771 11 77 00.
  • Anonym (Kattbett)
    Anonym (.) skrev 2017-10-31 16:52:25 följande:
    Stelkrampsbakterier finns inte naturligt i munnen på hund eller katt så risken för just det är inte högre än vid andra sår. Lite högre risk såklart om katten hade munnen full med jord när den bet dig.
    Det du skall hålla koll på är infektionstecken kring såret -rött, svullet, ökande smärta, stelhet, värmeökning. Då kan antibiotika behövas.
    Jag håller koll på det du skrev. Det finns någon sorts receptfri antibiotikasalva här som jag ska lägga på också så det ordnar sig säkert utan större problem... om jag inte får rabies förstås. Tyst  Uppskattar allas hjälp.
  • Anonym (Kattbett)
    sebbe420 skrev 2017-10-31 16:59:57 följande:
    Det går bra att ringa från utlandet. Numret är + 46 771 11 77 00.
    Där ser man. Det hade jag ingen aning om.
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Kattbett) skrev 2017-10-31 16:56:29 följande:

Hoppas verkligen det.Den låg på sjukhus för 8 månader sen men då ligger dom ju i egna burar och på vanliga veterinärsbesök träffar den ju inte andra djur heller så det ska väl inte vara någon fara?

Nä, det tror jag absolut inte ska vara någon fara!
  • Anonym (Kattbett)
    Anonym (Jane) skrev 2017-10-31 17:07:51 följande:
    Nä, det tror jag absolut inte ska vara någon fara!
    Låter bra.
  • viseversa

Min mamma blev biten av en katt när hon skulle gå emellan ett slagsmål där vår katt var i väldigt underläge pga väldigt hög ålder. Hon ville rädda honom från stor skada helt enkelt. Den andra katten som var grannens katt bet smått i hennes hand. Blev en liten ytlig reva som gick igenom huden. men hela handen svullnade upp som en ballong och antibiotika i 10 dagar på det. Så just bett av katt är inte så bra. Dom är skitiga i munnen och har en del bakterier.

• Anonym (Kattbett)
    viseversa skrev 2017-10-31 20:26:44 följande:
    Min mamma blev biten av en katt när hon skulle gå emellan ett slagsmål där vår katt var i väldigt underläge pga väldigt hög ålder. Hon ville rädda honom från stor skada helt enkelt. Den andra katten som var grannens katt bet smått i hennes hand. Blev en liten ytlig reva som gick igenom huden. men hela handen svullnade upp som en ballong och antibiotika i 10 dagar på det. Så just bett av katt är inte så bra. Dom är skitiga i munnen och har en del bakterier.
    Stackars din mamma. Mitt sår verkar ok så jag tror och hoppas att jag inte behöver oroa mig. Jag använder sårtvätt och den där antibiotikakrämen för säkerhets skull dock. Tack alla som svarat.
  • Anonym (K)

Men oj, jag blir biten av vår katt minst en gång i veckan (sen 7 år tillbaka)... ibland har det blött mycket. Har jag enbart haft tur? Det blir ju lite svullet runt såret men inget mer än så...

• viseversa
    Anonym (Kattbett) skrev 2017-11-01 15:32:35 följande:
    Stackars din mamma. Mitt sår verkar ok så jag tror och hoppas att jag inte behöver oroa mig. Jag använder sårtvätt och den där antibiotikakrämen för säkerhets skull dock. Tack alla som svarat.
    Skönt att höra. Men håll lite extra koll dom kommande dagarna ändå.
  • Anonym (K)

Hoppas någon har svar... hur ska jag göra som har en katt som är lite knäpp och bits då och då? (Ser så klart till att hon aldrig biter barn eller gäster)

Svar på tråden Katten bet mig i handen. Stelkramp etc