Min sambo är skuldsatt och vi planerar familj!
Hej!
Jag har nyss fått veta att min sambo sedan ett år är skuldsatt upp över öronen. Han vet inte att jag känner till hela sanningen utan han tror att jag bara känner till ett stort lån han har på nästan 300 000:-. Det lånet skyller han på ett gammalt ex, vilket jag insett nu antagligen inte stämmer alls. Jag har nämligen fått reda på att han även har flera andra lån, ett på 140 000:- som han tog strax innan vi träffades och ett sms-lån på 50 000 som han tog för några månader sedan. Det finns antagligen ännu fler dyra lån som jag inte känner till.
Saken är den att vi tjänar båda hyfsat bra, ca 22000:- var i månaden efter skatt, och vi får det att gå runt trots hans avbetalningar (som jag egentligen inte vet hur mycket de är på eftersom vi har separat ekonomi). Han finns inte hos kronofogden, det har jag redan kollat upp. Men vi har två barn var sedan innan som bor hos oss varannan vecka och vi försöker just nu bli gravida med ett gemensamt barn. Sedan planerar vi att köpa hus. Men även om vi ens kommer få låna till det vet jag inte om jag vill sätta mig i den sitsen, med tanke på hans bristande inställning till ekonomin. Han är ganska slösaktig och gillar att unna sig/oss utemat, resor etc, vilket antagligen finansierats med lånade pengar inser jag nu. Vi pratar även om att gifta oss, men då blir jag ju i allra högsta grad delaktig i alla hans lån och det vill jag verkligen inte.
Samtidigt är han en jättefin man, en underbar sambo och pappa och jag kan verkligen tänka mig att leva med honom resten av livet. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra nu. Ska jag lämna honom pga detta, trots att vi har det bra och jag älskar honom? Eller ska jag stanna kvar och få bidra till hans avbetalningar i många år framöver. Och hur ska jag då kunna veta att han inte tar nya lån?
Tacksam för hjälp.