Inlägg från: EmberEyes |Visa alla inlägg
  • EmberEyes

Min äldre honkatt tål inte nya kissen

Till att börja med har ni ju verkligen inte gjort allt "efter konstens alla regler" om ni släppte ihop katterna efter bara en vecka.

Jag tycker att ni ska börja med att läsa bl. a. Jackson Galaxy (han har även en youtube kanal) och ta till er hur han rekommenderar att sammanföra katter.

Därefter börjar ni om från ruta ett igen. Separera katterna helt. Byt utrymme så gamla katten och nya katten alternerar vilket rum de bor i varje dag.

Mata dom på vars en sida av en dörr, börja med att ha den stängd, flytta skålarna närmare varandra successivt tills de är kloss intill dörren på varje sida. Borde ta ca en vecka.
    Börja om med kompostgaller + handduk/filt så de inte kan se varandra och flytta skålarna närmare tills de är intill varandra.
    Börja om med skålarna en bit ifrån varandra med handduken lite uppvikt, flytta närmare, och börja om igen utan handduk.

Se till att leka ordentligt med båda katterna, minst 15-20min per katt per gång, helst ett par-tre ggr om dagen. Använd samma leksaker så de förknippar roligt med varandras dofter.

Om ni efter att ha läst igenom Jackson Galaxy's böcker och sett hans tv-program "my cat from hell" (och följt hans råd) efter ca en månad inte kan ha dem fredligt på vars en sida av ett öppet kompostgaller rekommenderar jag att ta in en kattbeteendevetare.

Svar på tråden Min äldre honkatt tål inte nya kissen