• Alexi

När och hur har ni fått det mindre konfliktfyllt av att storasyskon har kompis hemma?

Ni med barn i hyfsat nära åldrar. Hur funkar det när äldsta barnet har kompis hemma men inte det yngre? Hur gör ni för att det inte ska bli en enda lång kamp av svartsjuka, bråk osv?

Vi vill gärna uppmuntra att äldsta har sin bästa kompis här. Men när det skapar sån enorm svartsjuka och bråk varenda gång blir det så ruskigt trist. Det spelar ingen roll vad vi gör, hur mycket vi erbjuder andra saker att göra osv, lillebror vill ändå bara vara med de äldre. Och de äldre vill vara i fred.

• Svar på tråden När och hur har ni fått det mindre konfliktfyllt av att storasyskon har kompis hemma?
  • Alexi
    konichiwa skrev 2017-10-29 08:28:20 följande:
    Hur gamla är barnen?
    7 och 9
  • Alexi
    Shirazz skrev 2017-10-29 08:31:28 följande:
    Kan lillebror också få ta hem en kompis samtidigt?
    Absolut, någon gång. Vi har tänkt på det som alternativ men det sker inte lika naturligt för honom ännu. Så det kanske kan ske någon gång men inte varje tillfälle.
  • Alexi
    NELJ skrev 2017-10-29 08:35:54 följande:
    Mina är 7 och 9 och det har aldrig varit problem för de låter varandra få vara med även om kompisar är på besök. Jag har tänkt att behovet av att vara själv med kompisar kommer när barnen är äldre och då hoppas jag kunna resonera med dem.

Förstör syskonen för varandra eller varför vill de inte leka ihop? Är det verkligen småsyskonet ni ska förändra?
    Jag tycker väl att två nioåringar ska få kunna vara ifred på nioåringens rum och prata eller göra vad de vill. Vill de sitta i köket och rita eller pyssla måste förstås sjuåringen få kunna vara med.
  • Alexi
    NELJ skrev 2017-10-29 08:44:18 följande:
    Det kanske är en tjej/killgrej? (För nu gissar jag att du har flickor.). Mina barn brukar vara ute och leka på gården eller spela tv-spel eller minecraft ihop när kompisar är på besök och då är det oftast bara roligare när man är fler.
    Ja storasyster gör ju lite mer tjejiga grejor med sin kompis och de vill helt enkelt bara vara ensamma. En sak som bidrar till att vi tycker det är viktigt är att hos kompisen finns bara äldre syskon så där får de vara i fred, vi vill inte skrämma bort dem från att vara här för att lillebror konstant bråkar och skriker...
  • Alexi
    Fru Ve skrev 2017-10-29 13:41:54 följande:
    Min 10-åring vill inte ha lillebror med när han är med sina kompisar och det är inget vi kräver heller. Tycker barnen har rätt att leka själv med sina kompisar om de vill.
    Jag håller med.
  • Alexi
    Fru Ve skrev 2017-10-29 13:40:15 följande:
    10-åringen har eget rum med lås på dörren och han leker mest där med kompisarna. 6-åringen blir avundsjuk och sur men om han inte också kan ringa en kompis försöker vi föräldrar hitta på något med honom istället för att avleda. Ibland hjälper det och ibland inte. Försöker tänka att barnen måste lära sig leva med detta att det inte är exakt lika jämt för båda.
    Problemet är att det blir sjukt trist och jobbigt här hemma med skrikande osv. Vi får slita honom ner från övervåningen om vi ska hindra honom från att störa där. Och det spelar iland ingen roll vad vi lockar med att göra istället...
Svar på tråden När och hur har ni fått det mindre konfliktfyllt av att storasyskon har kompis hemma?