• Hoppfullhet

Endometrios & IVF

För min del va det nog bra att det inte blev ngn op. Fått reda på nu att jag har låg äggreserv o hade jag blivit op hade den troligen blivit ännu lägre enl läkare. Plus att jag har sammanväxtningar på äggledarna som troligen är boven tillbarnlöshet, detta hade ju med största sannolikhet kommit tillbaka efter en op. Men det är klart olika från fall till fall. Lyckades på mitt 3:e ivf o då med en lång nedreglering innan själva ivf, tog enanton sprutor i 6 månader sen körde jag på med de "långa" protokollet. De funka för mig iaf :)

Det är väldigt viktigt att man delar detta bägge 2 i ett förhållande, bägge vill väl ha barn? Det är så liten del mannen rent praktiskt måste vara med på/vara med om. Dessutom är återförandet en snabb procedur som inte tar "hela" dagen förutsatt att man bor hyfsat nära sin klinik. Förstår att det är tufft när de känns som du får ta så mkt eget ansvar. Allt är så påfrestande för en själv o för själva förhållandet. Antar att du redan berättat x flera hur de känns för dig, ta kanske hjälp av kurator (borde finnas på alla ivf kliniker.) Men i slutändan är det bara du som kan avgöra hur mkt du accepterar o orkar.

• Hoppfullhet

Det långa protokollet använder man sig av när man kanske har lite oregelbunden cykel men har visat sig vara bra vid endo. Man räknar mensens första dag som d1 i en beh o efter ca 14 (har jag för mig) blejar man spraya med nässpray som nedreglerar en o förhindrar egen ägglossning. När man gjort de ett tag börjar man sedan med sprutorna för att stimulera äggstockarna. En fördel är att man låter kroppen vila upp sig en aning efter en blödning då blir/kan de bli inflammerat runt livmoder etc. min läkare jag fick träffa på KK ang endo sa att det kunde hjälpa med ännu längre nedreglering (3-6mån) före beh start. Så jag tog sprutor, samma som sprayen men den "håller" i 1 månad, i 6 månader innan jag börja min 3:e ivf, den som resulterade i ett barn. Dock bytte jag även follikelstimulerande hormon från gonal-F till menopur.

I mitt fall är det troligen att endometriosen bildat sammanväxtningar på mina äggledare som gjort att dom inte är så flexibla längre. Antagligen inte tillräckligt för att fånga upp ägg big en ägglossning.

Men får jag fråga varför du inte kan utredas för endo parallellt? Så länge de inte ger dig ngn medicin som kan påverka en ev ivf beh kan de väl kvitta? Det måste väl å andra sidan vara en ev vinst rent psykiskt för dig att få dina tankar bekräftade o känslan av att ngt händer i en värld där man bara går o väntar på än de ena o än de andra.

• Hoppfullhet

Gör du FET använder man inte sig av långt eller kort protokoll, utan återförande av FET i stimulerad el ostimulerad cykel. Vad o varför man väljer vilket där vet jag inte, har endast hjort ET. Aldrig fått ngt till frys förrän min senaste ivf, fick då 1 till frys.

Har du endast sprutor vid äggplock har du kört kort protokoll men de har ju funkat väl för dig tänker jag om du fått så många till frys. Oavsett endo eller ej tror jag FET sker på samma sätt(?...)

Svar på tråden Endometrios & IVF