• Snuttis2

Endometrios & IVF

Är 36 år och fick en endo diagnos i samband med ivf behandlingar för ca 3 år sedan! Har kämpat för den i några år innan det. Ätit p piller o mini piller sedan 16 års åldern så problematiken dök upp när vi började försöka i 30 års åldern . Kämpade för titthåls op men blev nekad, skickades till rmc för utredning istället då det blev klart att vi ville ha barn. Bästa som hänt oss då de tagit vår önskan o mina smärtor på allvar.

Fick lite svaga provsvar på äggreserven och erbjuden ivf. Hade då lyckats bli gravida själva något år tidigare men fått ett tidigt missfall. Blev gravid på första ivf menfick ett MA i v 11!

Sedan gravid på sista(3) ivf och fick i juli en son!!

Ivf är en slitig resa och att sedan få barn utmanar relationen ytterligare. Jag fixade alla kontroll besök själv men vi gjorde som regel alla äggplock och insättningar tillsammans! Det var lite trixande med jobben men våra chefer har varit informerade ! Det har varit en resa vi stött o blött tillsammans .

• Snuttis2

Hur man orkar? Man bara gör det : ) det finns inget alternativ liksom!

Första åren mådde jag dåligt, alla vänner fick barn och på jobbet undrade alla om inte vi också ville ha- då var det dags att sätta fart. Hade svårt attt umgås med barn tillslut och när endometriosen blev värre började jag isolera mig mera. Men när vi startade utredningen p ivf behandlingarna så Vi var väldigt öppna med det inför familj o närmsta vänner. Den öppenheten blev nog min räddning , ingen gav dumma peppanden , var jag ledsen o bitter så fick jag vara det osv. Familjen följde vår resa i hopp o sorg.

Vi utstakade också alternativ för oss som par och satte upp oss adoptions kö och gjorde klart för vår inre stress att barn blir det på ett eller annat sett .

Tycker att du verkar ha goda förutsättningar att lyckas då ni fått bra resultat trots brist på +!

Ni har fått flera ägg, god befruktingstatestik och embryon till frysen vilket bara 1/3 av all par får!

Viktigt är att ni som par pratar i detta o är tydliga med era behov, det har ni nytta av senare om det dyker upp en liten kotte likaså!!

• Snuttis2

Ofta blir det antingen eller! Man Blir bättre eller sämre under/ efter graviditet. Vid Ivf är det rek att ta det långa protokollet om man har endo, då nedregleras man (till klimakteriet ) veckorna innan övrig behandling startar . Nedregleringen kan fungera som en form av läkning och detsamma gällande graviditet ! Mina läkare har sagt att en graviditet blir en form av behandling som kan svälta ut endometrios härdarna . Självklart beror detta på endometriosens spridning mm.

Jag mådde trots diverse biverkningar mkt bra under behandlingarna och var från ca v 10 smärtfri under graviditeten. Nu hel ammar jag och hoppas klara mig på enklare preventivmedel efter det!

Så bortsett läkemedelsbiverkningarna så har jag varit nästa smärtfri sen behandlingarna drog igång för ca 3 år sedan o sluppit ta både morfin, NSAID , paracetamol , illamående tabl , kramplösande osv osv

• Snuttis2

Långt eller kort protokoll gäller fram till äggplock, enligt din beskrivning skulle jag tro att du gjort kort protokoll . Vid det långa får du ta nässpray typ suprecur under ca 2 veckor innan du börjar med injektionerna. Långt protokoll tarca 4-6 v totalt. Du blir försatt i ett klimakterie liknande tillstånd först , Sen startar man om cykeln via sprutorna , spraya gör man även då men i lägre dos. Har du endo borde du pröva det långa protokollet, även om du fick bra med ägg under korta så hjälper ju nässprayen till att lugna endo!

Hur FET görs är ingen skillnad o där används inga protokoll, utan det sker i stimulerad eller naturlig cykel. Jag har endo o mina FET gjordes i naturlig cykel .

Lite nyfiken på varför du fått femanest, då det är ett östrogen preparat om jag inte tänker fel? Behöver du stärka slemhinnan inför insättning?

Östrogen gynnar ju endon så den typen av preparat brukar u undvikas om man inte behöver dem.....

Har du fått lutinus vid någon insättning ?

• Snuttis2

Vad tillhör du för klinik? Känns läkarkontakter god?

Vi var knutna till rmc i linköping och jag hade tonvis med frågor inför vårabehandlingar. Jag läste mkt och skrev ner funderingar som de snällt besvarade. Blodförtunnande typ trombyl förekommer absolut o hade jag personligen inte fått några pluss inför vår sista behandling hade jag tjatat om det! Ibland när graviditeter misslyckas så kan det bero på propp bildning i moderkakan. Lutinus är jättebra att du får, den har effekt första tiden innan kroppen fått upp sin egen progresteron halt.

Det finns ju garanterat ett syfte till de läkemedelsval som gjorts , se till att de förklarar vad o varför behandlingsformen ser ut som den gör. Så att du inte känner dig osäker till valen ...då finns risk att du kommer gräma dig för detta i efterhand särskilt om behandlingarna misslyckas!

Och jag vet att jag läste en studie när vi höll på som mest med sprutorna som sa att en positiv inställning och positiv energi vid insättning ökar chanserna........

Sån skit som man blir galen av att ?fertila? vänner säger till än : ) men jag tror att det kanske finns ett uns sanning i det.... en viss mottaglighet behöver vi ha.... vi skojade om att sjunga vid sista insättningen .... o en pojke kom 9 mån senare ....

Svar på tråden Endometrios & IVF